• HaBaNiTa

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Har läst igenom hela tråden och är i samma situation. Började våran utredning i okt och har nu varit på totalt 2 läkarbesök där vi fick reda på (båda gångerna) att min man har för få simmare och jag har PCO. Så här såg besöket ut idag då vi var dit igen. Hade tid hos Läkaren idag igen efter att ha lämnat nytt spermaprov på morgonen! Samma resultat (t.o.m sämre ca 6milj simmare istället för 40 milj som är normalt) alltså få simmare så planerad IVF i mitten på februari ca 18-20 februari ska de göra ÄP och sedan ICSI för att sedan göra ET efter ett par tre dagar resten kommer frysas. Läkaren sa att vi kan påbörja hormonbehandlingen innan, att jag ska börja med en en ny proverakur den 1:a februari och kmr få mens ca12 och börja med injektioner för att sedan plocka äggen ca 18-20 då har det redan gått 3 månader sedan jag tog rödahund vaccinet så då är det ingen risk för fosterskador längre! (jag var tydligen inte immun) Så i slutet av 2011 har vi nog våran bebis i famnen! Mitt prolaktin prov var ok och idag tog de nytt prov på min man för att kolla kromosomfel då det tydligen förekommer hos män som har litet antal simmare! Hoppas att allt ser ok ut där så att vi kan genomföra IVF genom ICSI utan problem! Det är det enda sättet som vi kan få barn på. Tur att den metoden finns och att det är mer chans att bli gravid på detta sätt än naturligt. Läkaren sa att ett normal par i deras mest fertila dagar har ca 25% chans/månad att bli gravida! Vid IVF så ökar chanserna med 50-70% så det är ju toppen hoppas på bebis vid första försöket

• HaBaNiTa

Jo jag Vet att det tar tid det är jag beredd på men hoppas iallafall! Jag har två barn sedan förut med min före detta och det gör väl att jag accepterar att det får bli som det blir! Dessa chanser som jag skrev kom direkt ur läkarens mun och jag hoppas verkligen att hon kan sitt! Jag är beredd att det kan ta tid och att det kanske inte lyckas på 1:a försöket men hon sa att eftersom jag har PCO så är troligheten större då vi som har PCO redan har en massa äggblåsor så jag behöver inte äta tex pergotime utan bara injektioner så att de mognar! Sedan får det bli som det blir men håller tummarna och ber att vi lyckas någon gång iallafall!
    Hur funkar det här egentligen med att man får 3gratis försök? Är det 3 FE de räknar då? Får man Isåfall FET emellan utan kostnad? Glömde fråga detta igår när jag var hos läkaren! Hon sa iallafall att de tar så många äggblåsor de kan i gör ICSI om det blir flera befruktningar så fryser man dem som är finast o det kan också bli så att de sätter in två embryon den finaste och om det finns någon som inte kommer klara frysning. Så nu blev jag nervös för tvillingar istället!!! Har ni hört detta??? Kram

• HaBaNiTa

Oj felskrivet pga mobil sorry!!! En fråga till! Om man lyckas med ICSI och får barn! Hur blir det om man vill ha ett till? Tar dem Isåfall eventuella som är frysta sen förr? Hur länge kan de vara i frysen? Är det gratis då med FET? eller får man starta om från början? Om man startar om från början måste man bekosta det själva då? Usch så mycket det blev nu hoppas någon vet o orkar svara

• HaBaNiTa

Ok tack anlijoos och Busan10 för alla svar jag håller tummar och tår för oss alla att vi får bebis innan nästa år är slut!!! Kram på er

• HaBaNiTa

Hej Filura det ger oss verkligen hopp jag skrev precis på min ts att jag har varit lite orolig för att misslyckas på våra gratis försök men nu gav du mig lite hopp igen tack

• HaBaNiTa

åhh Filura vad synd :( men som sagt vad skönt för er att ni tar detta på ett bra sett och att ni ser er son som ert lilla mirakel. Vem vet ni kanske lyckas iallafall när ni minst anar det. Ska ni fortfarande göra privat??? För då har ni iallafall några chanser till innan ni bestämmer er för adoption. Min man sa att om inte vi lyckas så kan vi också adoptera och jag blev helt paff för jag trodde aldrig att han skulle tänka så, men tänk vad man ändå är lyckligt lottad att man har en man som kan tänka sig det alternativet. Då har man valt rätt partner känner man. Kram på dig och önskar dig all lycka med framtida ICSI om ni ska fortsätta <3 annars lycka till med adoptionen ;)

• HaBaNiTa

hej alla fina! vi har nu en bokad tid den 9:e februari efter att  ha påbörjat en proverakur den 1:a februari. Det blir VUL för att se när jag ska börja med injektionerna så att dem kan planera äggplock. Om allt går som det ska så sätter dem tillbaka embryot/embryon vecka 8 alltså fr.o.m den 21 februari.  Ska köra den korta metoden så håll tummarna snälla ni på att vi lyckas redan 1:a gången. 

Hur går det för er andra??? uppdatera snälla Hjärta  KRAM

• HaBaNiTa

phillie10 hur vet ni att ni har 3% chans att bli gravida själva! Trodde det var typ omöjligt! Vad är det som gör att ni ska göra ICSI??? Är det få simmare? Som vi? Hur såg spermaprovet ut Isåfall? ja det där med sexlivet har också förändrats för oss! Det har blivit mycket oftare och utan press på att försöka bli med barn och slippa pricka in ägglossning är det skönaste som finns! Kram

• HaBaNiTa
    phillie12 skrev 2011-01-06 23:40:44 följande:
    Haha! Jaa, alltså. Jag frågade läkaren hur stor chans det var egentligen och då sa han att det var ett par tre procents chans och att under kan ske. Så alltså inte så stor chans direkt. Ja, det är på grund av azooteratotjottahejtispermi, kommer inte ihåg vad det hette men det var typ alla dåliga kombinationer som finns. De var väldigt få, typ 2 miljoner/milliliter tror jag det var (det var längsen jag tittade på pappret nu) och typ alla var missbildade så 0 % ideala. Men hans gener var det inget fel på sa läkaren! Därför blir det ICSI. 

Ja, det är så jäkla skönt att bara vara sig själv och ha kul i sängen istället! :)

Kram! 
    hahaha vad söt du är "azooteratotjottahejtispermi" hahaha skrattade högt här hemma. Ja min man har ju liknande, typ av 40 miljioner har han typ 6 och hälften är bra typ. Jag fattar inte så mycket men trodde inte att det fanns någon chans alls eftersom våran läkare sa att det var omöjligt men a ja jag har ju själv sagt att under kan ske. Men min man sa haha att om jag skulle bli gravid så får vi göra ett DNA test på bebis haha för han kan ju minnsan inte få barn eftersom läkaren sa det,(han skojjar) Men man har ju hört att barnlösa till slut när dem väl slappnar av inför IVF så blir dem spontant gravida så visst KAN under ske. 

Ja kul i sängen har vi nu, tyckte det var så jobbigt att försöka pricka in ÄL och alltid bli besviken när testen visade minus. Nu har vi slappnat av rejält och njuter av varandra helt utan att tänka på bebis ;)
  • HaBaNiTa

Phillie10 kolla med sjukhuset om du kan får sätta igång din mens med provera istället då är det även lättare att planera in allt annat! Kram

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI