• MariaMiia

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hej alla tappra!

Har läst igenom tråden och hoppar in här. Känner till dig anlijoos från en tidigare tråd =) Bra tråd, har redan lärt mig lite mer om vad som förmodligen väntar.

Jag och sambon är nu under utredning. Jag har gjort blodprov för att kolla hormonerna, dag 3 i cykeln, endast prolactin som var höjt värde vilket berodde på stress enligt läkaren. Sambon har gjort ett första spermieprov vilket visade nedsatt mängd, tror hälften, samt att det inte finns några som simmar rakt, några som simmar i cirklar och några som inte rör sig alls. Tänker man rent logiskt är det ju då inte så konstigt om de inte kan ta sig ända fram för befruktning på naturligt sätt. Vi kommer få allt förklarat mer vid första besöket på fertilitetskliniken. Jag ska ringa vid telefontid idag för att se om det dykt upp något återbud, annars är inte det förrän 7dec! Drygt att vänta. Innan dess ska sambon få lämna ett till prov. Har ingen tidigare erfarenhet men är det för att dubbelkolla eller se om det är olika vid olika tillfällen? En helt ny värld, dock känns det mer hoppfullt nu när vi har bett om hjälp även fast det naturligtvis inte är så här vi trodde att det skulle gå till.

Vi bor i England och det ska bli intressant att se om det är skillnad på vad som bekostas här jämfört med i Sverige. Tex så kostar det inget att gå till läkaren här. Det som vi har gjort hittills har också varit kostnadsfritt, via remiss, men det kanske det är i Sverige med. Har inte haft alls mycket med sjukvården att göra tidigare turligt nog.

• MariaMiia
    anmaelli skrev 2010-11-04 12:36:09 följande:
    Vad roligt att du har hittat hit MariaMiia, känner till dig också vi har fått betala upp till högkostnadsskyddet på 900 kr sen är det gratis. Jag är också otålig och hoppas att få komma igång snart!! Vill ju ha bebis under nästa år!! Men viktigast är såklart att det blir bebis över huvud taget. Man ska inte ta det för givet känns det som
    Okey, 900kr är ju inte så farligt. Tålamodet får man träna på minst sagt :) Just nu får vi snällt vänta, inga återbud finns närmaste veckan som det ser ut just idag. Vi har en resa inbokad nu i November så vi kommer vara borta nästan tre veckor vilket känns skönt, då får vi göra något roligt och koppla av under tiden iallafall. Det vore härligt med en liten till nästa jul, får hoppas på det!
  • MariaMiia

Hej,

Igår var vi på första läkarbesöket på fertilitetskliniken. Min sambo har gjort två spermieprov hittills vilket inte alls ser bra ut men det finns spermier där iallafall. Så läkaren vi träffade verkade vilja gå på ICSI direkt. Det är ju en något mer avancerad metod än IVF men med större chans för graviditet/lyckad behandling.

Även min sambo fick ta blodprov för att utesluta kromosomfel. Det verkar vara standard praxis. Det frustrerande är att det tar 8 veckor! innan det resultatet kommer tillbaka. Under tiden ska jag göra ett ultraljud vid tiden för ägglossning samt ta blodprov dag 21 i cykeln för att mäta hormonet progesteron, dvs kolla att ägglossning har skett. Vi har en tid bokad i början på februari för återbesök då vi får sambons provsvar och även kommer att planera för ICSI. Förutsatt att allt ser bra ut förstås. Sjukhuset har kontrakt med en privat klinik vilket betyder inga eller väldigt lite väntetider. Känns jätteskönt.

En sak vi fick välja på är om jag vill göra ytterligare en undersökning. Kolla äggledarna om de är blockerade av någon anledning. Det kan vara så och behöver inte vara något man lider av utan en mer subtil sak som stör. MEN det är inget som kommer att påverka ändå eftersom man går förbi äggledarna vid IVF/ICSI. Så vår läkare var väldigt tydlig med att det är upp till oss om vi vill ha en grundlig utredning och då lägga tid på det eller gå direkt på behandlingen. Valet är ganska enkelt för oss när vi diskuterade det efteråt. Om det är orelevant just nu så vill vi starta så snart som möjligt.

Vår läkare sa att statistiken säger i snitt 1 på 3 försök lyckas. Sedan har olika kliniker lite olika statistik. Självklart håller vi alla tummar och tår att vi är så lyckosamma att allt klaffar på första försöket! Däremot är jag realist och vet att även detta kan ta tid. Nu har vi iallafall en plan som vi kan fokusera på och hoppet har ökat. Även fast det kommer att bli tuffa tider med medicinering, biverkningar och allt det innebär så är vi lättade för nu vet vi vad som gäller.

• MariaMiia
    anmaelli skrev 2010-12-08 22:06:30 följande:
    Vad härligt att ni kommit så långt nu MariaMiia! Vi väntar fortfarande på att bli kontaktade av IVFkliniken. Vår mottagning har skickat remiss dit. De sa att de kunde dröja till efter jul innan vi får komma dit, och det känns okej, men jag vill gärna ha ett datum fastställt. Att bara gå och vänta och inte veta gör en tokig. Att jag ska ut och resa väldigt mycket med jobbet nästa år gör det inte enklare direkt.

Vet ni när ni börjar er första ICSI? Ska bli spännande att följa er och förhoppningsvis hamnar vi rätt lika i tiden :)
    Ja det är mycket frustrerande att inte veta!! Bara att ha ett datum då man vet att något kommer att hända gör mycket, även fast det är många veckor dit och julhelger emellan. Om allt ser okey ut så sätter vi igång så snart som möjligt. Vi fick ett tidsfönster på 1-3 månader för hela processen räknat från första planeringsmötet. Vilket blir nästa som är bokat för oss i början av februari. Allt beror på var i cykeln jag befinner mig mot var i cykeln medicineringen startar. Kanske någon här som vet det förresten? När startar vanligtvis medicineringen i förhållande till mens-cykeln? Så vi räknar med det drar igång under februari/mars 2011.

Jag ska ta med mig lite frågor som har dykt upp till imorgon då jag ska på gyn-koll på samma avdelning vi var i tisdags. Hoppas att sköterskorna där kan och har tid att svara men vi kände oss bra bemötta sist vilket är skönt.

Så trist om jobbet ditt ska behöva göra så att ni får vänta längre. Själva medicineringen görs ju hemma eller där man är men det är ju omöjligt att veta hur det påverkar kroppen i förväg. Hoppas att det kan lösa sig när ni väl har en tidsplan att gå efter. Det brukar ju göra det på något sätt.
  • MariaMiia
    anmaelli skrev 2010-12-09 21:03:51 följande:
    Hej MariaMiia!
    Jag har hört det där angående när medicineringen startat i förhållande till menscykeln, och jag har för mig att det var runt dag 20, men det får du helt och hållet ta med en nypa salt för det kan vara helt galet... Jag är ju inte där ännu så jag har inte lagt sådana detaljer på minnet. Försöker att inte blir helt besatt av denna karusellen...

Jag blev lite orolig när jag läste om alla era tester, så att vi inte får göra det när vi väl kommer till planeringsmötet. Men jag TROR och hoppas att alla sådana tester redan är klara för oss i och med att vi har gjort en utredning på en mottagning i stan. Jag minns inte riktigt allt som har testats och allt har ju varit bra, förutom sambons spermietest, så det känns som att det borde vara gott hopp om att lyckas!
    Hej,
    Jag frågade i fredags när jag var på besök när medicinering startar och sköterskan sa 10dagar före beräknad mens. Jag ska tillbaka i Jan för en till extra koll (ultraljud) en annan del i cykeln. Jag var nog lite naiv och tänkte inte att de skulle kolla mig så mycket utan att det var uppenbart var problemet är. Men det är ju jag som ska bära barnet så det är ju självklart att när man ska göra en så omfattad procedur att de ska kolla att det ser ut som det ska hos mig med.

Vet du om din sambo har gjort kromosom-test? Jag tror det är obligatoriskt, de sa till oss att det kan vara en orsak till sämre kvalitet/mängd på spermier hos mannen. Vi bor i England så det kan förstås vara skillnad med tester och väntetid. Vad har de kollat på dig hittills?
    Startar ICSI under februari/mars 2011
  • MariaMiia
    yessan skrev 2010-12-10 11:16:40 följande:
    Anlijoos.. Jo tack,det går bra :) har precis vart å gjort ÄP Ida,5 ägg blev det,så nu ska vi tillbaka på månda å sätta in (förhoppningsvis) :)
    Så nu är det verkligen på gång..äntligen,finns inget som är värre än väntan :)
    Men förövrigt,sprutorna har ja knappt märkt av (gjort den korta perioden) så jag klagar inte :)
    Hoppas det rullar på för alla de andra oxå..?
    Åh, vad spännande. Stort lycka till !!
  • MariaMiia
    anmaelli skrev 2010-12-15 19:33:38 följande:
    Då var jag inte helt ute och cyklade, 10 dagar före beräknad mens är ju för många av oss dag 20 i cykeln :)
    Jag vet faktiskt inte om han har gjort kromosontest, hur görs det? Det han har lämnat är ett blodprov och spermieprov, inget annat.

Vi har det lite knepigt på jobbet nu så nu vill jag ÄNNU mer bli med bebis så jag kan få komma därifrån ett tag.
    Hej och God Fortsättning på det nya året. Jag har varit borta ett tag. Firat jul och nyår i Sverige =)

Kromosomtest görs via blodprov. Kan vara det som de gjort då. Ni får fråga när ni väl kommer dit. Har ni hört något från kliniken än?

En månad kvar för oss till nästa möte med läkaren på fertilitets kliniken här. Känns länge men går nog hyfsat fort ändå.
  • MariaMiia
    Skrollansmamma skrev 2010-12-21 12:17:00 följande:

Jag och min man ska göra IVf nu, skall börja spraya 24/12.

Min mans spermier är slöa och få så det såg inge vidare ut att lyckas på naturlig väg. Vi skall också göra microinjektion (ICSI) Jag är supernervös för hela grejen, men samtidigt hopfull. Hur känner ni andra inför detta?

Jag är själv 28 och min man är 29. Hur gamla är ni?
    Såvitt vi vet så fungerar jag som jag ska, inga tecken visar på något annat iaf så det är ju alltid något. Är det någon som vet hur chanserna ser ut om man är hyfsat ung och frisk i övrigt, bara dåliga spermier (skall tilläggas att det finns ok spermier hos min man)?

Hej,

Åh vad spännande. Stort lycka till!

Jag är 33år och både jag och min sambo är under utredning nu. Hittills är det precis som i ert fall mannens spermier som är få och slöa, men de finns där. Det vi har hört är att ett försök på tre lyckas genom IVF/ICSI. Alltså ca 33% chans till graviditet.

Jag är också nervös inför detta men är otroligt tacksam för att hjälpen finns. Hur går det för er? Hur långt har ni kommit nu?
  • MariaMiia
    Skrollansmamma skrev 2011-01-05 11:19:10 följande:
    Det är så skönt att få prata med andra i samma sits tycker jag!

Jag sprayar för fullt, vi kör ju den långa varianten. Nästa besök blir om ca två veckor för VUL där man ska se att jag är helt nedreglerad. Sedan får jag förhoppningsvis börja stuimulera för att få fram förhoppningsvis användbara ägg. Det är mycket väntan nu men visst är det spännande! 33% chans är ju inga jättebra odds men vad gör man..

Jag har fått alla möjliga konstiga biverkningar av sprayet, känner mig väldigt hormoniell.

Hur långt har ni kommit i er utredning?
    Hej,
    Visst är det bra att kunna ha kontakt med andra i samma situation. Ja, biverkningarna är väl det värsta med att behöva ta medicinering. Hoppas det inte blir alltför jobbigt för dig.

Vi har kommit ganska långt. Vi har nästa möte på fertilitetskliniken i början av Februari. Då ska vi förbereda och planera för vårat första försök.

Men nu kommer jag att få göra ett ingrepp innan vi kan sätta igång! Jag var på ytterligare ett ultraljud igår och det visade sig att jag har s.k. polyper i livmodern. Två små utväxter är det. Det är inget farligt och man kan bli gravid trots att de finns där. Men det kan också störa implanteringen. Suck! Så de rekommenderade att ta bort dem innan ICSI. Känns läskigt med ingrepp, särskilt då jag kommer att bli sövd vilket jag aldrig upplevt förut. Jag är satt på väntelista och förhoppningsvis hittar de en lucka inom en rimlig tid.
    Förutom detta har jag utmärkta hormonvärden och hon kunde se att ägglossning var på gång så det fungerar som det ska.
  • MariaMiia

Anlijoos; Det är ingen särskild anledning till att polyper dyker upp tydligen. De kan finnas där, eller kan börja växa lite hur som helst utan någon vettig förklaring.

Villsågärna; Okey, ja jag är nog hellre sövd än delvis vaken. Nu är det mest irriterande att jag ska behöva gå igenom det också. Ibland känns det orättvist att allt blir på mig. Medicinering och ingrepp, äggplock och återinföring. Hon som gjorde undersökningen, VUL, frågade varför de ville skicka mig att göra IVF. Allt såg jättebra ut för övrigt och hon kunde tom se att ägglossningen var på gång.

Intressant diskussion kring sexlivet =) Vi har det mycket bättre nu när vi släppt på fokuset att "göra barn". Självklart hoppas vi in i det sista att det ska ske ett mirakel och faktiskt var det sambon denna gång som insisterade mest till sex vid ägglossning ;). Både vår husläkare och läkaren på kliniken har sagt att vi fortfarande har möjlighet på naturlig väg. Efter tre år av försök naturligt så säger de att man är infertil när det gäller mannen iallafall. Det var det som vi fick höra sist vi träffade läkaren. Det hade med statistiken att göra.

Trevlig helg

• MariaMiia

Phillie: Jo vi har manlig faktor vilket hon som undersökte mig inte visste. Eftersom all såg bra ut för mig (förutom polyper) så frågade hon. Antar att hon inte tänkte på det eftersom det var jag som undersöktes.

• MariaMiia
    Skrollansmamma skrev 2011-01-18 10:01:33 följande:
    Lite uppdatering från mig.

Var på klinken igår för kontroll. Allt såg bra ut hittils, jag var nedreglerad. Ikväll ska jag börja med sprutor och beräknad ÄP är ca 31 jan om allt går som det ska. Känns så spännande och nervöst!

Hur går det för er andra??

Kram
    Åh, spännande. Hoppas medicineringen går fortsatt smidigt!
  • MariaMiia
    anmaelli skrev 2011-01-18 13:25:56 följande:
    Hejsan!! Igår kom kallelsen för ett första möte om 3 veckor! Jag blev så glad nu är vi på gång igen!!
    Härligt, vad skönt för er att veta.

Vi ska tillbaka till kliniken för möte om tre veckor. Så det är bara att vänta..
  • MariaMiia
    Aurora1979 skrev 2011-01-24 18:27:40 följande:
    villsågärna: Härligt att det ser bra ut! =) Hur har du mått under behandlingen??

Ego: Jag har nu fått tid för mitt FET,  blir på onsdag 26/1. =)
    Wow, det är ju idag! Lycka till nu..
    Startar ICSI under februari/mars 2011 www.cattiz.blogspot.com
  • MariaMiia

Väntar också, två veckor kvar till nästa möte på kliniken.

Seegt!

Phillie; det är lösenord på din blogg. Annars hade jag gärna läst. Skriver även jag, fast på engelska. Se länk nedan om det är intressant.

Startar ICSI under februari/mars 2011 Min blogg; www.cattiz.blogspot.com
  • MariaMiia

Här händer det saker. Ska bli spännande att följa er alla.

Tack för lösenord Phillie.

Min blogg; www.cattiz.blogspot.com / Startar ICSI under februari/mars 2011
  • MariaMiia

Hej tjejer,

Kul med en lista, jag lägger till mig där =)

Det kan ju dröja lite längre innan vi får starta pga mina polyper som ska tas bort.. men jag hoppas att vi får ett datum för det snart.

Ha en trevlig helg,

P.S Att skriva på engelska är bra träning för mig, så är det en möjlighet att få kontakt med andra i det här landet också. Men det hjälper enormt att få skriva av sig och samtidigt få stöd från andra. Egentligen bara en annan form än detta forum.

• MariaMiia
    Aurora1979 skrev 2011-02-06 00:39:22 följande:
    Tyvärr var det inte min tur nu heller. Fick mens nu ikväll... mitt under en middagsbjudning med hela min svärfamilj. Fick gå och hålla in med tårarna hela kvällen .Fy fan!
    Nää vad tråkigt!

Ta hand om er. Kram
  • MariaMiia

Hej hej,

cattm - kul att du tittat in. Ja tyvärr blir det ivf/icsi för oss med men har kommit över de värsta känslorna kring det och accepterat att det blir så. Vad ska man göra annat än att försöka. Tråkigt att höra att ni är inne på ert tredje försök. Hoppas verkligen att det är er tur nu!

anlijoos - hoppas att erat besök går/gick bra idag. Jag var supernervös första gången och var också orolig, ville vara i god tid o så.. Ni kommer att få information och frågor kommer under tiden. Är det något ni glömmer att fråga om så går det alltid att ringa i efterhand.

Vi var på vårt andra besök i Tisdags och fick skriva på första papper för ansökan om det ekonomiska, vi ska ha rätt till ett försök gratis. Jag fick göra test för att dubbelkolla om jag haft mässlingen. Nu skrivs det brev till nästa klinik som är privat i en annan stad och vi ska vänta på kallelse dit. Först då blir det planering för start och diskussion kring medicinering och allt vad det innebär.

Innan dess ska min operation göras för att ta bort polyper, för-undersökning och blodprov nästa vecka för att kolla vilken dos av narkos jag ska ha. Själva ingreppet är sen i slutet av februari. Hua!

Min blogg; www.cattiz.blogspot.com / Startar ICSI under mars/april 2011
  • MariaMiia
    Skrollansmamma skrev 2011-02-13 11:19:17 följande:
    Kunde inte hålla mig... Tog ett test imorse och det visade ett stark Plus!!!!

Jag kan inte fatta det, alt känns helt overkligt! Låt detta lilla stanna nu!!
    Stort Grattis!!
    Bästa 'Alla Hjärtans Dag' present som går att få.
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI