Capiche skrev 2012-07-13 22:25:42 följande:
Nej det har nog inte med sekretet att göra men känslan i kroppen säger att det kan bero lite på det och därför det tog sådan tid efter p piller stopp sist innan jag vart gravid.
Och mellan 1a och 2a barnet skyddade jag mig aldrig och det tog ändå 1 1/2 år innan jag blev gravid.
Sen är det lättare att få missfall om man har för lite progesteron i kroppen.
Läst massa på Internet och olika forum om detta samt denna länk
www.whiteday.se/progesteron.html
Jag åt upp hela kartan innan jag slutade, BM rekommenderade att man gjorde så iom jag har alltid mens på sista veckan av kartan och då blir det lite enklare räkna ut ungefär när man kommer ha äl m.m.
Men det är nog olika beroende på vad man äter för några kanske? :)
Men ÄL sekret har med östrogen att göra och progesteron ger ju näring till gulkroppen som ombesörjer embryot med näring om befruktning sker. men jag kan ha fel.
Tog tid för mig med, 21 månader med ett MA mellan dessa 21 månader, var oerhört jobbigt tid att inte veta om man skulle lyckas eller inte. Jag har tidigare haft så lätt att bli gravid, 4 ggr har jag blivit gravid på första försöker och nu när det plötsligt tog 21 månader så fattade man ju inte varför.
Sista vecka på kartan äter man ju sockerpiller (alltså piller utan hormon i) och då är det meningen att man ska få sin p-piller mens.
Jag tar nu sista p-pillret ikväll. Får se sedan när nästa mens kommer.