• Sofias bebbe

Hemma med lite äldre barn i Lund/Malmö?

Är påväg att flytta till Lund efter att ha bott utomlands i några år och vill gärna komma i kontakt med andra föräldralediga. Jag har en son på 2,5 år och en dotter som precis fyllde 1 år. Tanken är att jag ska vara hemma med dem i ett år till och det vore därför kul att lära känna andra som är hemma med lite större barn.

• Svar på tråden Hemma med lite äldre barn i Lund/Malmö?
  • mamma20092011

Vi har en son född augusti -09 och han ska inte börja förskolan förrän han är ca 3 år hoppas vi. Eventuellt börjar det bli dags för oss att skaffa ett syskon dessutom. Vi träffas gärna och leker

• Hemmaföräldern

Då kan ni väl båda två kontakta Hemmaföräldrars nätverk: http://www.hemmaforaldrar .se. Jag såg att de har en efterlysning på sin fb grupp också efter föräldrar i Lund. Då är ni fler som kan hitta varann :) Skriv på forumet där också.

• Sofias bebbe

090808: Vad roligt! Har du några bra tips på aktiviter i Lund. Hur är öppna förskolan?

• Helena83

Här är en till med en stor hemma. Dottern fyllde 2 år i juli och sonen är snart 7 månader. 

• Sofias bebbe

Kul; vi flyttar som sagt till Lund om en dryg månad och efter det vill vi gärna träffa andra för lite lek.

• Helena83

vart utomlands har ni bott nu? 
    Jag kommer vara hemma 1 år till så tid finns ;) 

• Sofias bebbe

Vi har bott i Luxemburg i 2,5 år så vår yngsta är född här och vår äldsta var bara tre månader när vi flyttade hit. Ska bli spännande att prova på hur det är att vara hemma med barn i Sverige! Var bor ni någonstans? Vi kommer att bo I Lund till att börja med men ska börja leta efter hus så vi får se vart vi hamnar. Det blir Lund-Malmö någonstans i alla fall.

• Helena83

Vi bor i tygelsjö, ligger bara 10 min utanför malmö på väg mot vellinge. Vi har typ 3 min med bil till nya ikea !!!!!! (blir lite dyrt i längden eftersom vi flyttade till vårt hus för knappt ett år sedan så man kommer på saker som saknas hela tiden :P )

• Sofias bebbe

Haha...jag kan tänka mig att det kan bli dyrt! I Lux har vi ungefär 15 min till ikea i Belgien men det är det bästa stället att hänga på när det regnar här. Sonen blir helt överlycklig när vi ska åka dit. Han får äta köttbullar och leka på leksaksavdelningen och jag hinner titta runt och spendera alldeles för mycket pengar på inredning och en massa svensk mat och godis! Helt perfekt! Ser framemot att besöka det nya ikea i Malmö. Har inte varit där ännu. Vi kommer att behöva en hel del nya möbler när vi flyttar så det ska bli ett roligt nöje!

Vad brukar ni annars hitta på på dagarna? Brukar ni gå på öppna förskolan eller några andra aktiviteter? Något liknande har jag saknat här. Tidigare har vi varit en del på svenska kyrkan men de har inte haft några barnaktiviter i år. Sen har vi en svensk mammagrupp som ses minst en gång i veckan. Vi har också gått på föräldrar-barn gymnastik en förmiddag i veckan. Annars har vi mest träffat andra mammor och barn hemma hos varandra eller i någon park.

• Helena83

Med dottern gick jag på en hel del olika saker, men sedan sonen kom har vi bara varit på något enstaka. Det är ju ett litet projekt eftersom dottern i går på dagis, men har kommit i den härliga 2 års trotsen... Så det blir mest att vi träffar kompisar med jämngamla barn eller lekland och sånt. Mannen jobbar i skift så han är hemma mitt i veckan så då kan jag åka  iväg med bara den ena barnet och träffa kompisar i samma ålder! Ska börja på en föräldrar+barn gympa nu med dottern tänkte jag.

Kommer bli dyrt för er när ni kommer till svågertorp då :P Där har ni ikea, ilva, jysk, onoff, siba, plantagen, babyland med mera :P 

Svar på tråden Hemma med lite äldre barn i Lund/Malmö?