• Armino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?

♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
  • Mondino

Hello alla!! Här har vardagen gått i 190 knyck (som vanligt) 
    I helgen var vi på Magnus Uggla revy med hela tjocka släkten och gillar man Uggla kan jag varmt rekommendera den, jag tyckte det va skitbra! Töntig ordhumor, blandat med lite buskisskämt och en kavalkad av sköna Uggla-låtar. Sen var vi på Restaurang Capri och käkade efteråt. En mycket lyckad lördag. Elina tog hand om Theo hela dagen och det gick hur bra som helst!

Mickes barndomskamrat med mamma (som då är bästa kompis med svärmor) från Skåne har varit på Stockholmsbesök så blev middag med dom på söndagen, och kvällen avslutades med seriepremiär för hockeygrabbarna i den prestigefyllda högsta divisionen. Och dom tog sin första seger och mamma skötte sig vid matchklockan

I tisdags la sig Elina under kniven och tog bort halsmandlarna. Stackars lilla krake!!!! Vilka två helvetesdygn det följde efter det. Två stora kratrar efter halsmandlar stora som avokadokärnor, ett gomsegel svullet som en tumme. Hon har reagerat på medicinerna med att konstant må illa och däremellan kräkas och att gomseglet retar kräkreflexen gjjorde ju inte saken bättre.  Så då blev det medicin mot medicinen i form av tabletter mot illamåendet. Jag hade flaggat för semester/vab på jobbet och det va ok med läkaren att skriva ut Vab-intyg. Igår kväll vände det och plötsligt fick hon färg på kinderna och kunde behålla lite vätska och lyckades pilla i sig 2 plättar. Idag ska vi slussa över henne till pappa eftersom vi tänkte åka ut till landet i helgen!

Själv har jag haft en släng av nån märklig förkylning/virus som yttrade sig i värk i kroppen och huvudvärk etc... och nu några dagar senare har den gått över till hosta och igenkorkad näsa!! Men det går åt rätt håll så jag ska inte klaga :)

Och nu skulle jag ju hitta käcka kommentarer till er alla men minne som en guldfisk...
    Önskar alla en underbar helg med mycket vila, kärlek och omtanke!!!Hjärta

Christian -93, Elina -94, Theo -07
  • korfu08

Mondino krya på dig och stackar Elina, lät som två helvetetsdygn usch. Är helt slut, men mår mycket bättre, äter nu konstant astmamedicin med kortison i, undrar hur bra det är i längden, men måste äta den varje dag fram tills årsskiftet. Så förstörda är mina luftrör och jag som sjunger,men det går att sjunga med denna medicin och även näsan får jag ta astmaspray med kortison i, men den skall jag bara ta en vecka till.

Sedan får vi se hur det går i november då vi nu bokat tid på Sophiahemmet, jag väger nog för lite trodde min läkare när jag var på undersökning där häromdagen och sen skall jag ta prover på måndag, som de skall kolla på innan vårt besök. Sen är det Thomas och jag som bestämmer allt själva och det känns bra att mötet inte är bindande, det kostar ju en sådär 30 000 -32000 kr att göra provrörsbefruktning och vi är låsta till Stholm, då min man har opererat sig och lämnat spermaprover på Huddinge som måste användas och de får bara transporteras kort bit.

Nåväl just nu tänker jag inte så mycket på det. Jag har haft en bra vecka, har fått min efterlängtade fasta tjänst,alla papper påskrivna och detta år har jag verkligen gjort lönelyft med sådär en 7000 kr sen årsskiftet, ibland lönar det sig att byta jobb. Men pengar är inte allt,trivs här och det är viktigast.
    I morgon skall vi på kräftskiva och det blir skoj, med släkten och där finns det barn iJohannas ålder och det är ju kul för henne. Jag är rätt sliten nu faktiskt så jag hade tänkt mig en hemma helg, på söndag skall vi röja i förrådet samt köpa en ny madrass till Johannas säng och hyllor till förrådet och nästa vecka skall vi välja tapeter till Johannas rum, blir spännande att se hur det blir sen när de kommer upp.

Sen blir det möbelhandling.

• strojes

För mig är det jobb i morgon fm (börjar 07.00 i Viksjö men ska iaf bara jobba 4 timmar). Kanske blir en tur till Stinsen på em eller nått.
    På söndag funderar vi på att åka till Hobbymässan med tjejerna.
    Svartmyran har ju klädbytardagar i helgen, hade tänkt ta en sväng dit imorgon men tror jag hoppar det. Jag ska ju till både Runan och Kosmos bytardagar.

• korfu08

Jaha, då har man ätit lite kräftor och sedan har man ätit lite annat smått och gott. Och Johanna har lekt med mitt kusinbarn Linn och det var jätteskoj för henne. Och de lekte bra i hop, de är födda samma år.

I morgon blir det lite ärenden och annat fixande hemma, sen en ny vecka och på måndag, skall jag försöka ta mig till Sophiahemmet på lunchen och ta mina prover och det kan behövas. Vi skall ju dit på möte i november och sen får vi se hur det blir, har rätt ont just nu och det är jobbigt.

Är rätt trött efter veckan faktiskt och skall nog sova snart och skönt att det inte blev så sent i kväll.

Ha det bra och trevlig helg på er alla

• korfu08

Hoppas att ni har haft en bra helg och bra söndag, nu är det måndag igen och ny vecka igen.

Jag har haft en rätt bra dag. Kul för Johanna som hittade sin dagiskompis att leka med ute, och de hade skoj ett tag trots att det var kallt.

• Armino

Näråsåattee... mammaledigheten lider mot sitt slut och den 18:e ska jag börja på mitt nya jobb som jag gått och skaffat mig. En förskola i Barkarby där jag ska jobba med 4-5-åringar. Kom gärna och hälsa på mig och ta med fika Glad

Jag är helt sjukt trött nu för tiden. Vid 20-tiden sitter jag och blinkar frenetiskt i soffan och skulle sååå gärna gå och lägga mig vid 21-tiden. Men eftersom ingen annan än jag kan planera bröllop, fixa matlistor, göra hushållsbudget och hålla kontakten med nära och kära så går jag sällan och lägger mig före 23. Fan, att man ska vara så oumbärlig... Drömmer Hoppas att det inte beror på höstmörkret bara för så här kan jag inte ha det fram till april.

Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli!
  • korfu08

Grattis till nya jobbet Camabo. Jag är också den som lägger mig senast,men är också nattugglan här hemma och älskar att planera bröllop och semesterresor. Så jag sover i snitt 5-6 timmar per natt och kören gör mig ännu piggare så nu sitter jag här, skall upp fem i morgon lämna Johanna och jobba hela dagen. Men så är jag också trött ibland. Men vi kvinnor är oumbärliga. Ha ha !!! Nä nu är jag elak, min man sköter både tvätt och hämtar Johanna varje dag och lagar kvällsmat, så han är verkligen oumbärlig. Tack Thomas.

Nu skall jag ta mig ett stort glas vatten och sen sova och sen är det ny dag i morgon. Idag har jag tagit prover på Sophiahemmet och det inför vårt möte med dem i november. Och om vi skall göra provrörsbefruktning blir det till sommaren, har ju våren som den stressigaste perioden. Så då är det väl dumt att kanske behöva vara hemma och borta mycket, blir inte poppis då.

Men sluta sjunga gör jag aldrig då dör jag hellre. Snart är jag ledig och har semester. Yippie !!!

Det är jag värd efter ynka två veckors ledigt i somras och inte ens i rad, skall vara ledig en vecka nu om två veckor. Johanna och jag skall ha två av de dagarna som mysdagar, de andra dagarna är jag på körresa i Tallinn. Kul att komma iväg.

• korfu08

Planera bröllop skulle jag vilja ha som jobb, kanske det vore nåt för framtiden. Ja ja, jag har ju ett fast jobb nu där jag trivs också, känns som revansch på förra jobbet. På torsdag blir det spännande att se vad Johanna väljer för tapeter till hennes rum,sen är det vårt sovrum och vardagsrummet kvar. Men det får bli eventuellt nästa höst, och då är det väl rätt att ta vårt sovrum först. Snart har vi tapetserat om hela lägenheten.

Johanna skall få skrivbord och stol till och ny byrå också, så det blir som julklapp i förskott. Och sedan matta och gardiner, så det får bli en julklapp det. Men det är så kul att få hennes rum riktigt fint.

Idag har jag träffat en kompis och inser att alla helger i nästintill är uppbokade i oktober och december, där är både veckodagar och helger bokade redan nu. Skall på ÅBO kryssning hela familjen och med min mamma och min låtsaspappa och sen skall vi på Luciakonsert i Globen Johanna med. Och sen min körs julkonserter och sedan julfest med jobbet och sen skall jag till en kompis och äta julmat och sen är det jul, alltid så i december.

Godnatt

• MUM CC

Wow! Grattis Camabo, vad kul!!!! Då blir det till att köra bil till jobbet nu eller? Bra att du tof körtkort i så fall!

Läste idag en artikel i Vi föräldrar om att de på en FSK hade en grupp med 4-åringar där de typ 2 gånger i månaden hade "upptäckardagar" och då fick ett av barnen helt bestämma vad de skulle upptäcka och på vilket sätt. Lät riktigt bra och kul! Kanske något att införa?

• Armino
    MUM --> Ja, det blir nog til att ta bilen eftersom det skulle ta en timme(!) enkel väg med lokaltraffiken. Det är helt sanslöst. Om man tittar på resvägen mellan Lantgårdsvägen och Barkarby station på kartan på sl.se så är det skrattretande vilken omväg man ska åka! Skrikandes
    Det där med upptäckardagar har vi också testat på mitt förra jobb. Men vi gjorde det liiite mer organiserat. Vi gjorde kanske tio olika skyltar som visade på olika aktiviteter. Sedan valde vi varje torsdag ut tre av dessa skyltar som vi satte upp på anslagstavlan på samlingen. Och sedan fick barnen sätta ett foto på sig själva på den aktivitet som de ville göra den dagen. Jag tror att det fanns sex platser på varje aktivitet så det fanns ingen risk att alla valde en sak. Det kan då bli lite jobbigt för den pedagog som ska ha hand om 15 barn medan de andra två pedagogerna bara fick ett barn var i sin grupp Glad
    Jag tror inte att det är genomförbart att ha helt fria val när man är i den åldern. Barnen brukar ha lite svårt att överblicka alla de aktiviteter som faktiskt finns på en avdelning och då blir det lätt så att man väljer det som kompisen väljer. Men det är ett himla bekvämt inslag i veckoplaneringen eftersom ungarna planerar verksamheten själva den dagen Flört Dessutom är det ett bra sätt att illustrera att man inte alltid får som man vill och att man inte alltid kan göra det som bästa kompisen gör. Har man tur så kan man till och med luckra upp de små tighta grupperingar som finns i en barngrupp och där någon kanske står lite utanför.

Ha ha! Märks det att jag är lite svältfödd på att prata pedagogik...? Flört
    Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli!
Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!