• Armino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?

♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
  • Armino
    MUM --> Har du kollat på biblan? De kanske har  "Nej sa lilla P".
    Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli!
  • korfu08

Jaha, nu är det söndag och känner mig bättre nu och hoppas verkligen att det vänder, har börjat märka att min astmamedicin hjälper och det känns underbart. Den verkar jag behöva jämt.

Idag har vi röstat och tagit det lugnt och det behövdes, börjat rensa lite i Johannas rum, vi skall ju göra om hennes rum, så vi har börjat fixa hur vi tänkt oss det och skall kolla på tapeter i oktober, är för uppbokade innan.

Hon får vara med och välja, men inte vilken färg somhelst, utan nån som håller ett par år. Sen skall hon få ett skrivbord, eftersom hon ritar mycket och har börjat skriva bokstäver och behöver nånstans att sitta.

Så det blir ett kul projekt.Jaha i morgon kanske man skall löneförhandla, jag är inte så bra på sånt, men det får väl gå, när väl alla papper är klara, kan man pusta ut.

• MUM CC

Vad har vi gjort idag då??? Jo, varför inte ta en tur till IKEA och handla ingenting! Bestämde oss till slut att åka dit för att bara köpa en ny matstol till Clara (varför är det inga som säljer dem på Blocket???), men den var ju slut, precis som ALLA andra juniorstolar dem har. Så det var bara att åka hem igen...

Har annars röjt runt i garaget, så nu är det bara att ta en tur med en helfull bil till tippen igen så är projekt rensa, flytta om, organisera hela garaget klart!

Har också hittat vad jag tror är bra vinterskor på Stadium till Oscar. Är det någon som har erfarenhet av Timberland? Känns som dem borde vara OK. Men tror att jag ska byta till en stl större, fast det är ju svårt för småttingarna att tulta runt i snön med overall och allt, men man vill ju att de ska räcka till hela vintern... (+1,2 cm vs +1,7 cm). Men allvarligt, han är 1,5 år och har då stl 25!!! Ung samma som Clara som har 25-26...

Var är er uppfattning om galonisar med fleece som inte går att ta bort? Har inte haft det innan, utan har haft PoP gortex med fleece under. Känns liksom mysiga, men blir det inte varmt, de andas ju inte?

Frågar er om allt, mina orakler!!!

Vad händer nu då???!!! SD in i riksdagen?????? Hoppas att de blir helt utfrysta...

• korfu08

Vad som händer inom politiken vet man aldrig, ena dagen är inte den andra lik. Politiker är inte nåt jobb för mig.
    Har handlat vinterstövlar till Johanna, jag kör Kavatstövlar, för de klarade årets vinter jättebra, hon frös inte om fötterna en enda gång och klarade de årets vinter så klarar de alla vintrar här. Men Timberland är nog jättebra. Har haft fleccegalonisar till Johanna förut och de var väldigt bra, lätta att tvätta och bra att ha på dagis.

HAr varit på kören. Snart åker hela kören till Tallinn och sjunger och har skoj, så vi övar för fullt. Jätteskoj blir det.

Är lite trött, men känner mig mycket bättre idag.

Nu skall jag sova, har sömn att ta igen, går ofta upp vid fem och kommer hem vid sju. Fast i morgon tänkte jag komma hem tidigare. På onsdag skall jag till min läkare på undersökning angående min värk och hoppas inte hon hittar nån cysta eller annat trist och sen vet jag att hon kommer att säga att jag skall gå upp i vikt.

Ja nu är det verkligen sovdags. Gonatt

• korfu08

Jaha några papper att skriva får man inte. Ekonomichefen satt upptagen i budget hela dagen, vill få mitt anställningsavtal, så det inte glöms bort, han verkar vara virrig.

Är trött och sliten, en resa till solen just nu skulle sitta fint.

• Siljelin

Har du löneförhandlat än Korfu? Eller var det det som sköts upp av den virriga chefen? Svårt är det i alla fall, det håller jag med om. Hoppas du bli nöjd med lönen.

MumCC, när jag började jobba tyckte jag att det verkade helknäppt med fleecefodrade galonisar. KAN ha berott på att den enda som hade det då hade det på våren/sommaren utan alternativ. Dessutom var han ett väldigt springigt och svettigt och fartigt barn. På den tiden förespråkade jag alltid att ha fleeceställ under och sedan vanliga galonisar. Barnen blir mycket rörligare i det än med overall under galonisarna. Fast när jag kom tillbaka från förra mammaledigheten hade plötsligt alla barnen fleecefodrade regnställ från Didriksson och jag var riktigt nöjd och har nu kört dem själv till Jessica. Nu i september och kanske oktober är det fortfarande smidigast med fleeceställ (kanske bara tröjan eller byxorna eller båda beroende på temp) och vanliga galonisar, men när det blir kallare (och framför allt hela mars-april) tycker jag att det är bättre med fleecefodrat regnställ än klumpig overall och vanligt regnställ. Så leriga och blöta som barnen blir vet jag inte om det där med andning har så stor funktion ändå. Det är mer när man själv fjällvandrar eller så som det är viktigt tycker jag. Fast det är klart, våra fartigaste springigaste 4-5-åringar mår nog bättre i ett riktigt regnställ av vuxenkvalitet än i galonisar. Men det fleecefodrade stället andas väl lika bra som vanliga galonisar i alla fall. Och så gillar jag att (Didrikssons i alla fall) har den där fleecevästen som sitter fast i byxorna så att det inte blir glipor. Äsch vad virrigt det blir. Poängen är att jag inte ser några som helst problem med fleecefodrade regnställ, bara man inte glömmer att vända ut och in på dem och torka dem ordentligt när man kommer in om man behöver dem på eftermiddagen, för de är ofta lite blöta/fuktiga längst ner i ben och ärmar när man kommer in för lunch.

Skor har jag inte så stor erfarenhet av, har köpt mycket på loppis och inte brytt mig om märket. Det verkar inte som Jessica frusit i dem i alla fall. Timberland låter ju seriöst, det borde ju vara ett kvalitetsmärke. Annars brukar ju Kavat, Viking och Vincent vara bra också. Barn fryser ju mindre om skon är lite större så att de har plats att röra tårna samt också plats för riktiga sockor. När det är riktigt kallt kör jag med ullstrumpor underst och stickade raggsockor utanpå. Iband med lite tjockare ullstrumpor och inga raggsockor. Men det är liksom ingen mening med att sätta på tunna bomullsstrumpor underst och sedan tunna ullstrumpor ovanpå eller nåt sånt.

Om han inte blir superklumpig och vinglig  i skorna skulle jag nog köpa de större och så använda tjocka sockor och kanske även nån tjockare sula om det finns att köpa. Eller kanske klippa till ur nåt skönt material.

• strojes

När det gäller vinterkängor så bör de vara 2 cm större än foten när säsongen börjar så att barnet har plats för extra sockor hela vintern. När det gäller vanliga skor är det ju 1,2 till 1,5 cm längre som gäller som tumregel.

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • MUM CC

Tack för era svar!
    Var och bytteskorna  till en storlek större idag. Och galonisarna med fleece har redan använts på morgnarna, de är poppis!

• korfu08

Jaha då var anställningsavtalet påskrivet och jag fick faktiskt den lön jag ville ha. Vi har haft besök från Tyskland på mitt jobb, därav att vår chef varit lite virrig kanske mest stressad.

Sedan har jag varit hos läkaren idag, de kollade min lilla kropp och får se om Sophiahemmet godkänner min vikt om vi skall göra provrörsbefruktning, vi skall dit i november.

Nu skall jag sova, men det känns jättebra att få en fast tjänst, utan provanställning och det känns så skönt att efter ett år, äntligen få vara där man trivs.

• korfu08

Känns så skönt med ett fast jobb, detta år slutade bättre än vad jag trodde det skulle göra och det känns som en liten revansch efter det jobbet där jag vantrivdes förra året.

Fredag i morgon och på lördag blir det barndans och sen skall Johanna och jag på kräftskiva hos min släkt med barn i Johannas ålder där, Thomas skall springa Lidingöloppet, så han får vara utan kräftor, vi har alltid våra årliga kräftskiva på uppfiskade kräftor. Det är numera min farbror som fiskar, var med när jag var yngre,men nu lyckas vi alltid ha semester och vara bortresta då det är kräftfiske.

Kul blir det i alla fall och på söndag blir det till att röja i förrådet och Johanna skall ev leka med en kompis och träna lite på sin cykel och sen skall vi storstäda, nu när vi fått en dammsugare som funkar, våran brakade i hop förra helgen.

Känns så bra allting och man nyper sig i armen. Förkylningen har äntligen gett med sig den med.

Ha en bra helg

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!