• Armino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?

♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
  • korfu08

Jaha en onsdag är solokvist hemma, Thomas gör ett jobb i Örebro och Johanna är hos min mamma på landet och hemma är det kaos, då de har målat taket och tapetserat Johannas rum idag, det blev jättesnyggt, så nu är det bara att åka i väg och köpa lite nya möbler, det får bli om tre veckor dock, för vi är upptagna nästa helg och helgen efter det. Och sen måste vi kolla upp vad det är vi skall köpa och mäta och så. En matta att ha på golvet har vi hittat i alla fall. Och gardiner är svårast tycker jag.

Har faktiskt köpt en julklapp till Johanna idag, en rosa barbiebil det var bäst att passa på.

I morgon kommer Thomas hem och jag skall på After Work med jobbet.

Ha det bra

• korfu08

Vilken hektisk vecka. Kom hem från körresan imåndags, som var superskoj och intensiv, men en upplevelse och sedan på tisdagen var jag ledig och Johanna och jag var till Kulturhuset och var i deras barnrum och ritade och det var jätteskoj och kul och sen i torsdags var jag på After Work med jobbet och i fredags var jag ute med tjejkompisarna och såg på We will rock you, musikalen om Queen jättebra och kul hade vi och sedan har de tapetserat Johannas rum i veckan och vi har burit in alla möbler igen och det gick bra och möblerat om lite mot förut och sen har vi satt upp tavlor och så. I morgon är det kör igen och då börjar vi öva julsånger, bara två månader kvar till jul helt sanslöst.

Jaha, en ny vecka och nu är jag fast anställd på jobbet mitt och hoppas att det fortsätter att gå bra och att jag kan få fortsätta att jobba på det sättet jag nu gjort och komma in mer i jobbet.

Kommande helg är det ännu ett dop och sen är det så att vi skall köpa skrivbord till Johanna, så vi skall mäta hennes rum för vi tänkte köpa ett skrivbord till henne nån helg framöver.

Nu kanske man kan få det lugnare de närmsta helgerna framöver. Det behövs nog.

Är trött, förra helgen var det inte mycket sömn, när kören var i Tallinn, så man har sömn att ta igen, känner jag.

• korfu08

Bara jag som skriver, ha ha !! babblar med mig själv. Nåväl, tisdag och igår fick vi äntligen börja öva julsånger på kören, skulle kunna fortsatt att sjunga julsånger ett bra till efter kören.

Annars är det bra och jag är lite hostig igen, var och tog infleunsavaccinet igår och blev jättekonstig i magen och illamående av det, bläh, så just nu är jag jättetrött och hängig.

Detta mörker gör en trött och ser fram emot advent och lucia och julen.

Johanna var så ledsen idag, när hennes kompis på dagis gick hem till en annan kompis efter dagis, oj det gick knappt att smälta, får se om hon kan få leka med sin bästis på söndag. Hon älskar kompisens pippihus.

Ja till helgen blir det rätt lugnt och vi skall på dop nummer 2.

• Armino

Hej allihopa! Hur är det med er? Har ni lika mycket att göra som jag kanske? Det känns som att jag jobbar, äter, sover och jobbar igen. Och där emellan så hinner jag skriva nån liten statusuppdatering på Facebook och sen är det full rulle igen Glad

Jag tänkte kolla med er om ni vet ifall det här stämmer. Jag hittade den här texten på wikipedia när jag sökte på "Förskola" och fattar inte riktigt vad de menar:

"I Sverige har vårdnadshavare, som studerar eller förvärvsarbetar, rätt att placera sina barn i förskola från ett års ålder. Barnet har rätt att behålla platsen om vårdnadshavaren blir arbetslös eller föräldraledig. Barn som är fyra eller fem år har rätt till allmän förskola 525 timmar per år, vilket motsvarar 15 timmar i veckan. Den allmänna förskolan är avgiftsfri, annars betalar föräldrarna en avgift. De flesta kommuner följer maxtaxan som baseras på föräldrarnas inkomst, där högsta avgiften är 1 260 kr i månaden för första barnet."

Menar de att det är avgiftsfritt för barn som är över fyra år och som går 15 timmar i veckan?? I don't get it. Jag gick in på Sollentuna kommuns sida också men blev inte mycekt klokare där. Nån som vet nåt?

Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli!
  • strojes

Camabo: Det stämmer och numer så gäller det från hösten (september tror jag) det år barnet fyller 3 år. Den avgiftsfria tiden dras av om man har barnet heltid så man betalar en lägre månadsavgift vid högre timantal än den avgiftsfria tiden.

Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • Armino
    Skydiver --> Tack! Dig kan man alltid lita på Glad
    Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli!
  • korfu08

Jaha då är det därför vi helt plötsligt från denna höst, då Johanna fyllde fyra år i februari helt plötsligt betalar en lägre avgift till dagis. Trodde det var fel på fakturan först.

Nu är det fredag och har haft en hektisk vecka framför mig och jag är trött och det är ju så att jag går upp äter, lämnar Johanna, till jobbet och sen jobbar jag hela dagen och sedan hem till min familj, tänker nog söka ett jobb närmre sollentuna då Johanna börjar i skolan, men det funkar så länge hon är på dagis. Idag mår jag sådär, konstant trött och i morgon skall vi på dop, sen skall vi städa, det behövs, skulle inte tacka nej till en städerska som kom hem och städade hos oss. Och sedan skall vi ta det lugnt och bara vara.Jag känner att jag är rätt trött efter alla dessa helger. KÖrresa och annat....

Ha en bra helg

• Mondino

Hallå!! Jaa, Camabo, precis så är det jobb, sova, jobb, sova och knappt det ens blir ett inlogg på fejjan...
    Det har varit jäklarns mycket fest sista två veckorna. Och förra helgen när vi trodde att vi skulle på dop-kombinad 30-årsskiva så visade det sig när vi satt där i kyrkan att det även blev bröllop. Jättekul överraskning!! Kan iofs tänka mig att resp föräldrar kände sig lite dragna vid näsan som inte hade fått förmånen att bli informerade heller. Men riktigt bra fest blev det iaf.
    Och i måndags var det konferens med jobbet inkl övernattning. Riktigt bra arrangerat och en jäkla kul fest på kvällen men för en gångs skull var det vuxenpoäng på mig så jag slutade häva sprit före 12 och va isäng vid 2...men det var långt ifrån alla som va så smarta. Tunga huvuden vid frukosten dan efter
    Den här helgen är lugn och sansad. Idag bara vila och ikväll kommer en kompis med ny sambo på middag. Dom bor i Falun till vardags så man får passa på när dom är i stan och snurrar.
    Imorron blir det hockey för hela slanten. Theo är jätteglad att Christian för en gång skull har match på dan. Alla matcher har legat kl 19 och det är ju lite sent för Lilleman men imorgon får han äntligen följa med och titta på hockeygrabbarna OCH ismaskinen!!!

Hur känns det på nya jobbet Camabo?
    Ett litet tillägg om barnomsorgsavgiften... en viss del är även obligatorisk för 3 åringarna... Vi fick sänkt avgift från augusti ( tror jag det va) från 1260:- till 945:- pga av ett antal timmar i allmän förskola och detta är tydligen under försök...

Christian -93, Elina -94, Theo -07
  • korfu08

Mondino, samma sänkning för oss i höst, från 1260 kr till 945 kr, men visste inte att det var på försök. De är ju rätt dåliga på att informera från kommunen i vissa fall.

Vi var på ett jättefint dop idag och det var god mat, trevligt folk och jättefin musik hade de valt, kul i morgon blir det en hemmadag och ett fika besök hos en granne. Men annars ta det lugnt och det behövs verkligen, är helt genomtrött, fast jag somnade tidigt i går och vaknade inte förräns halv åtta i dag.

Ha en fortsatt bra helg

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!