• Armino

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?

♥ Armica 2007 och Nova 2009 - Bättre kan det inte bli! ♥
  • Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
  • Siljelin

Jo, visste förstås att man har årsbokslut, det har vi på mitt jobb också (vår förskola drivs som ekonomisk förening) även om jag inte är involverad mer än att jag få se siffrorna :o) Visste dock inte att man har det varje månad i stora/utländska företag.

Ska börja jobba på måndag igen efter mammaledigheten, känns som en liten nytändning faktiskt. Gillar verkligen mitt jobb, mina kollegor och alla fina barn, även om man tyvärr (eller kanske som tur är) inte sitter i sandlådan HELA dagarna :o) Att klä på alla barnen hör väl inte till favorituppgifterna kanske, men annars är det trevligt för det mesta. Vi kan ha lite stresspåslag vi också, men nog av ett annat slag än för dig. Typ när man försöker lyssna på fyra barn och en kollega samtidigt som man matar, äter, skalar potatis, tröstar, letar två nappar och en nalle, byter en bajsblöja och torkar två barn i rumpan. Och ett toalettgolv. Men om man tuggar sin egen mat samtidigt så brukar man spara lite tid faktiskt. Sedan kan man få lägga sig alldeles nära en ettåring och höra hur hon somnar. Ungefär som hemma med andra ord. Ska bli skönt med lite omväxling efter mammaledigheten ;o)

• korfu08

Siljelin förstår att ni har ett stressigt jobb och beundrar er som arbetar med barn och det ansvaret, ibland känner jag att jag skulle vilja jobba med barn, mitt andrahands val på gymnasiet men att sätta sig och läsa till fritidsledare eller barnskötare i ett par år, vet jag inte om jag orkar faktiskt och jag är inte nån som älskar skolbänken direkt.

Men barn är underbara och säger hur de vill ha det och säger rent ut om nåt är fel och accepterar en som man är, tänk om de fick regera landet, vi vuxna har en del att lära av dessa små.

Känns det konstigt att börja jobba Siljelin ? Förstår att det kan vara skönt att börja igen efter föräldrarledigheten också, det är nog blandade känslor.

Just nu skulle jag vilja sätta mig och min familj på ett plan till värmen och komma hem ett par dagar innan jul, jag är verkligen helt slut och sover jag så är jag lika trött igen. Energin är slut helt enkelt och motivationen ibland också och det är trist.

Gillar inte november som månad, så jag vet inte om det har med det att göra. Vi har inte gjort så mycket idag och det känns skoj att vi i alla fall bestämt oss för att försöka få tag i möbler till Johannas rum nästa helg. Kanske det kan bli ordnat till jul.

Ha en fortsatt bra helg alla och Siljelin lycka till när du går tillbaks till jobbet och var glad att du trivs på jobbet, det är få förunnat att göra det idag.

• Siljelin

Korfu, känns lite vemodigt när jag tänker att min heltid med lilla Angelica är slut och självklart funderar jag på om jag tog tillvara den tiden ordentligt osv. men innerst inne vet jag att jag i längden mår bäst när det är lite fart och fläkt och ett jobb att gå till och gärna (lagom mycket) aktiviteter på helgerna också. Jag kan drömma om barnfria stunder och lediga veckor men blir det för mycket av det goda så slutar jag ta tillvara tiden och njutningen. Jag behöver nog få längta lite efter mina barn nu :o)

Känns skönt att trivas så bra på jobbet, det var verkligen som att komma hem när jag började där för sju år sedan. Vi har världens bästa chef och nöjda föräldrar och god stämning och känner att vi hela tiden utvecklas och kommer framåt med vår verksamhet, härligt att jobba på ett sådant ställe. Vi har också fått otroligt goda möjligheter till personlig utveckling och har högt i tak med mycket reflektioner, positiv feedback och fin, omtänksam stämning. Inget skvaller och skitsnack och sånt som jag inbillar mig att det lätt kan bli i en bransch med många kvinnor.

Här är vi också konstant trötta, då maken har svårt att somna om när angelica lever om för mycket och dessutom tillbringar en del nätter hos treåringen - och själv ammar jag sådär en 3-5 gånger per natt. Suck, man skulle kunna tro atta man hade en treveckors hemma...

• korfu08

Siljelin, låter som du har en bra arbetsplats, upplever att det är inte så många arbetsplatser, speciellt inte med mycket kvinnor, där är det mycket revirtänkande och man vill inte alls dela med sig av sina kunskaper till andra.

Jag tyckte väldigt mycket om min förra chef som hyrde in mig till en början, men sen slutade hon och det var jättetrist. Hon var lugn i en roll som ändå var stressig, och hade alltid tid över för att hjälpa andra och det kändes som om nån fråga aldrig var dumt ställd.

Skall din man vara pappaledig nu ? Det är ju skönt när båda får vara hemma lite grann. Jag tror säkert att du gjort det bästa du kunnat när du varit hemma och låter tufft detta med amning tre till fem ggr per natt, speciellt när du skall jobba nu.

I morgon är det kör, och det är verkligen skönt och väldigt kul.

Idag har vi tagit det lugnt och vi har varit ute en del och sen har vi passat på att sätta upp en väggkarta i Johannas rum och det blev jättebra, hon älskar kartor. Så nu kan hon titta på alla länder. Enda jobbiga var att hon ville inte gå och lägga sig, så hon kom i säng sent i kväll och det blir jobbigt att lämna henne på dagis då.
    Ha det bra Siljelin nu när du skall börja jobba och man behöver nog komma iväg lite och träffa sina jobbarkollegor då man varit ledig en period, så det är nog bara nyttigt. Trivs man så är det ju ännu bättre.
    Inte alla som har en jättebra chef, skönt att höra att du har det.

• Mondino

Tittar in och kollar att ni håller igång tråden... några mer än andra ser jag

Ja du Korfu, jag som testat både att jobba i barnomsorgen och jobba på kontor (och precis som i ditt fall ekonomi) kan försäkra dig om att allt har sina fram och baksidor. På kontoret har man tyvärr sällan nån backup till sitt eget jobb vilket gör att högarna växer om man tex vabbar några dagar men när man jobbar inom barnomsorgen kommer det absoluta dåliga samvetet till kollegorna när man lämnar dom "i sticket" när man är sjuk eller vabbar... hur man än vrider har man rumpan bak!!

Vi har varit på landet i helgen och det var verkligen härligt. Jag hade lovat mig själv en Greys anatomy-helg (fick inte till det med inspelningar etc under säsong 6) och fick låna av en jobbarkompis. Jag hade lyckats se hälften av säsongen på tv men 12 avsnitt betades av helgen. Himmelrike!!! I looove Greys!! Nu är jag nästan ikapp, ska faktiskt unna mig att kanal 5 betalplay på dom 3 avsnitten som redan gått på säsong 7. I'm def. addict

Farfar va med ut och han och Micke fick till slut dit nya kaminen vi köpte för en månad sen, så nu blev det minsann varmt och skönt och jättemysigt!! Dessutom har jag ätit som en häst. Det är nu den där svåra kommer... när man har gått ner i stort sett allt (så när som på nåt kilo) att HÅLLA vikten, och inte få frossfasoner var och varann dag. OCH att hålla uppe träningen för då kan man ju faktiskt äta ganska fritt...

Jobb, jobb, jobb i stora lass, men ändå i hyggligt bra tempo så det funkar. På lördag fyller Elina 16 år så då kommer tjocka släkten. Tänkte föreslå att vi firar alla pappor som är där samtidigt så har vi det gjort

Christian -93, Elina -94, Theo -07
  • strojes

Nu till helgen blir det pepparkaksbak här! Bara två veckor kvar till första advent nu... och nästa helg är fylld med kalas och nattgäster så då blir det inte tid för pepparkaksbak, och pepparkakorna måste ju vara bakade innan advent!
    Annars är det rätt lugnt här denna veckan (än så länge....), inget inbokat jobb varken imorgon eller på onsdag men det kommer väl i sista minuten som vanligt.
    På fredag är det dropp-in-frukost på Malins dagis, ska bli mysigt.
    Pralinerna jag gjorde blev pannkaka.... av 21 fick jag loss 13 stycken varav 2 hela....bläää. Ska köpa annan choklad att göra skalen av nästa gång. Men smaken var det ingen fel på iaf!

Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • korfu08

Tänkte också hinna baka pepparkakor, men det får allt bli till jul, det kommer jag inte att hinna innan första advent.

Nu till helgen skall vi handla möbler, försöka att hitta i alla fall möbler till Johannas rum. Kanske nästa helg kan bli pepparkaksbak. Får se vad det kommer ut av den helgen. Men nu till helgen är det möbler och göra klart förråd som gäller.

Jo, Mondino, visst är det för och nackdel med alla jobb, men man slipper deadline vid jobb med barn, det är så trist att de styr hela ens liv när man skall vara ledig och så, då känns ett par siffror rätt trist. Men det finns för och nackdelar med alla yrken. Att nån gör ens jobb när man är borta, har aldrig hänt mig nånsin i mitt yrkesliv. Så att det är högar när man kommer tillbaks hör till mitt liv.

Trist Skydiver, att pralinerna inte blev som de skulle, hoppas att du lyckas bättre med annan choklad. Får du inte nåt schema hur du skall jobba innan veckan börjar ? Lite jobbigt att aldrig veta. Jag skulle verkligen bli halvt galen av sånt. Men vi är olika.

Ha en bra vecka

• strojes

Nej, jag får inget schema, inte mer än de fasta uppdrag jag har som är måndag, torsdag och fredag. Butikerna ringer ju när de behöver och vid tex sjukdom så blir det ju oftast med mycket kort varsel.

Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • korfu08

Skydiver, är det inte jobbigt att bli inrigd med kort varsel ? Jag skulle nog inte klara ett sånt typ av jobb. Då får du jobba mycket jul och så kanske ? Hoppas att du slipper det.  Är alla uppdragen här i Sollentuna eller får du åka långt ?

Jag är trött, av nån anledning. Känner mig november trött och jag är lite less på allt vad jobba heter just nu, nån svacka kanske.

Har inte hänt nåt mer, än att snön kommit, usch....

Sätter mig helst på ett plan till värmen där min kropp mår bäst av att vara.

• strojes

korfu: Igår var jag i Bålsta och jobbade, så nej allt är inte här i krokarna. De fasta uppdragen jag har är nära som tur är (ett här i Sollentuna och ett i Täby). Jo, det är jobbigt när de ringer med kort varsel men det är ett jobb iaf. Jag letar annat jobb men svårt att hitta "rätt" jobb och ännu svårare att få napp när man sökt ett jobb. Jag vill ju helst ha kontorstider och inga helger...

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!