Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!
Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?
Ooo! Det här är den 13:e tråden. Nån som tror att den kommer att drabbas av virus och andra olyckor?
Halloj allihopa!!!
Kul att läsa vad ni har haft för er! Låter ungefär som alla har det likadant...
Passar på att gratta Nova på 1-års dagen!
Själv kom jag hem i lördags. Skön resa eftersom jag inte gjorde något aktivt alls, bara satt och lyssnade på andra! Dock så var det fullspäckat schema, men alldeles för korta pauser och sedan droga 99,9% av alla föreläsare över, hence ÄNNU kortare pauser... Konferensmiddagen var på ett rymdmuseum med bara franska skyltar (ja, sååååå franskt!), och man orkade inte ens försöka förstå sig på alla de olika sakerna (många experiment-saker) efter 2 dagars informationsspäckning... När vi trodde att vi till slut skulle få middag så skulle vi först se en 34 minuters IMAX-film... middag 21.30, senaste lunch (mackor) kl 13.00, inte vad vi svenska är vana vid...
Är annars ARG och IRRITERAD på den översättare som jag använt för att översätta patientinformation till 10 språk. Har låtir folk på sjukhuset läsa och 2 avde första utlåtanden är att det är som att dem översatt med Google Translate. INTE BRA! Grrrr.... Blir ett riktigt argt samtal så snart vi kollat alla språk
Här har jag julpyntat (adventsljusstakarna) lite idag, och smakat på glöggen! Och pepparkaksdegen är gjord, bakning i helgen! Och Oscars julklapp är inköpt, det blev ett verktygsbord med tillhörande verktyg, tror att det blir en hit! Vad tänker ni andra ge era barn, lite kul att få höra!
Håller som bäst på att planera julaktivitetskalendern som vi ska göra för barnen på FSK, ska bli skoj!
Mondino -> Hur gjorde ni facklan? Ser häftig ut!
Skydiver -> Var det några speciella pepparkakshus som ni gjorde?
Siljelin -> Låter lite konstigt med Tristan, eller? Kan inte den som haft hand om omplaceringen göra ändringen på Tristans "hemadress"?
Korfu -> Köp en sådan där lampa som man använder för ljusterapi och ta D-vitamin, det kanske hjälper mot tröttehten.
Pepparkakshusen är gjorda med en vanlig pepparkaksform som ser ut som ett hus! Såg den på nån affär jag var och jobbade på för ett par veckor sedan så den var jag tvungen att köpa.
Här ska det pyntas på lördag. Och då åker nog allt pynt fram för det ville tjejerna förra året.
Igår åkte sista nattgästen hem. Vi har haft nattgäster sedan i torsdags. Först ungarnas farmor som stannade till söndagen och mellan lördag och söndag sov tjejernas två tjejkusiner med sin pappa här och i söndags kom mina föräldrar hit och de åkte i går.
Nu på söndag blir det eventuellt en tur till Sigtuna och deras julmarknad om vädret är bra. På lördag har Scouterna julmarknad i scoutstugan. Inte särskilt stor marknad men mysigt (inomhus så man slipper gå och frysa och så är det på lagom avstånd.
Igår hade Malin avslutning på sin gy
fortsättning på föregående inlägg:
....gympa med uppvisning för föräldrarna och saft och kaka för barnen efteråt. Imorgon är det Sara och Lindas tur att ha avslutning på sin gympa (de går på samma ställe som Malin, Pinoccio i Häggvik).
Skydiver, tack för tipset angående pepparkakor, skall försöka baka det på lördag och på söndag skall Johanna på kalas.
Kul med avslutning på gympan, Johanna hade dansavslutning i lördags ochd et var skoj.
MUMCC jag kanske skall införskaffa en sådan lampa som du beskrev och hoppas att den hjälper.
Adventspyntet åker fram på lördag, jag får vänta lite med julpyntet tycker thomas, får se vad Johanna vill. Det blir nog lite julpynt också och sen är det glöggdags på 1 advent, det är mysigt och nu är det snart jul..... så skönt, gillar verkligen julen. Det är så fridfullt och bara ha det bra.
Ha det bra, snart helg yippie....
Skydiver, tänkte väl det. Att det var husformar. 25 stora pepparkakshus med bränt socker och allt, det hade då inte jag pallat med i alla fall. Funderar i alla fall på att plocka fram min klump med fryst deg från förra året i helgen :o)
Mum CC, häftig resa, var var du denna gång? Nånstans i Frankrike lät det som i alla fall. Du verkar göra mycket spännande saker du. Inte som att sitta i ett konferensrum i Åkersberga och laga sin egen middag på kvällen… Som vi gör på konferens. Fast vi har kul ändå :o)
Julklappar, ja. Förra året gick jag in på leksaksaffärer för att KOMMA PÅ julklappar till Jessica som hon ändå inte var intresserad av att öppna (fast sakerna hon fick har blivit väldigt omtyckta under året även om det inte visades just då). I år har jag hittat och fått idéer av bara farten. Till Jessica blir det en bilbana från Blocket, Flexitrack, där man bygger en bana av små små svängbara delar och så med broar och berg och liknande och batteridrivna bilar. Hon var helt begeistrad när hon såg en sådan hemma hos en kompis. Och så lite nya färgpennor (hittills har hon använt mina från min skoltid!), ett magnetspel (små bitar som man kan bygga figurer av på magnetiska plattor) som jag hittade på barnmässan samt en byggsats med magnetiska pinnar och kulor som man kan bygga figurer av (vet från jobbet att de är poppis). Hittade en påse sådant för 30 kr på en loppis :o). Hade velat köpa lite roliga duplofigurer också, dinosaurier kanske, men ni ska veta vad de går för på Tradera! Flera hundra. Och i affären är de väl (förhoppningsvis) ännu dyrare, fast man vet aldrig med Tradera. Ibland hamnar man över nypriset…
Kan inte riktigt avgöra hur det gått med Tristan. Det var en ganska ung tjej som tog honom (typ gymnasiet eller strax över) och hon tog mest katter i undantagsfall eftersom hon mest omplacerar kaniner. Hon sa själv att hon bara kollar mail någon gång i veckan, men det var då en riktig underdrift. I början (när jag stod där i hennes hall) lät allt så lätt med att skicka papper om försäkring och ägarregister till henne så skulle hon fixa det, men utan mailkontakten och ordentliga svar på mina frågor blev det genast krångligare. Först skulle de nya ägarna ta över min försäkring men jag fick aldrig några uppgifter om det så då hotade jag med att avsluta den och då sa hon att de ändå skulle teckna en ny (tror jag knappast att de gör på en stallkatt). Så den är avslutad och jag har fått pengar tillbaka för tiden fram till april. Hon tyckte vi kunde göra detsamma med ägarregistret, alltså att jag avregistrerar mig först och de registrerar sig efteråt, men det funkar ju inte så. Ägarregistret vill ju inte ha en massa oregistrerade katter springande, särskilt inte om de är tatuerade, så de tillåter inte att man bara avregistrerar sig som ägare ifall katten lever. Man måste byta ägare direkt och lämna in namn på den nya. Fullt förståeligt. Men det har alltså inte blivit gjort. Tänker ibland på hur Tristan kom till oss i soffan och gosade på kvällarna och att han nu i bästa fall får komma in i ett halvkallt stall, men så försöker jag tänka att det var det enda vi kunde göra förutom att avliva honom och då känns det hyfsat ok.
Oj då, hann inte skriva så mycket ikväll, skriver mer en annan dag ;o)
Siljelin, bra julklappar till Jessica. Johanna önskar en laptop med Hello Kitty, en massa barbiesaker och en snowracer så hon kan kasta sig ut i backen. Jag har handlat lite julklappar till henne. Men barbiesaker är så dyra i affärerna, så jag får se om jag hittar nåt sånt på annat sätt.
Fast BR är dyrare än många andra leksaksaffärer, så jag brukar försöka handla leksaker på Lekplaneten i Mörby och på Toys U Us när jag har vägarna dit, man vinner rätt mycket att kolla priser på exakt samma saker mellan olika leksaksaffärer.
I morgon fredag och på lördag kommer Johannas bästis hit och leker och på söndag skall hon på kalas och det blir skoj för henne. Mycket kul samma helg. Nästa helg åker vi alla tre på kryssning, fick en gratis när jag flög ballong i somras och min mamma och hennes man skall med och det blir avkoppling för min del och bara ha det bra.
Ha en bra helg
Fredag oj vad skönt, jag skall bara njuta av helgen och imorgon har Johanna en kompis här och myslördag med tacos och bara pynta och på söndag skall hon på kalas och då skall jag passa på att städa här hemma då hon är borta ett par timmar och pynta till advent förstås skall vi göra.
Har funderat på bilbana, ska kanske slå till på det till Clara? Hade tänkt köpa ett TV-spel som en av våra kompisar har. Det är en kamera kopplad till TV:n+Platstation och så ska man göra massor med saker (de syns själva på TV:n) som tex fånga vissa speciella saker som faller på TV:n, lösa "gåtor" med kroppen. Men det finns bara för PS2 och bara begagnat så inte så lätt att hitta... och vi har precis tagit över borsans PS3 och i den nya versionen av spelet så måste man använda en sådan där sticka/stav -och nej, den lär ju inte hålla länge! Så lägger ner det spåret nu.
Clara tjatar också om en Hello Kitty dator, man allvarligt 600 kr för en "dator" med en svart-vit jättepixlig skärm på typ 8x12 cm!!! Den känns som ett av spelen som vi hade när vi var små, ni vet Donkey Kong... så nej, den blir det inte!
Har precis planerat för julkelendern för barnen (aktiviteter) på FSK, vi ska göra den på tisdag, tror att den blir bra i år!
Men alltså, varför ska det vara så svårt att komma på någon bra present till pedagogerna????!!!!!
Siljelin, det låter väl inte som hon har koll på allt, tjejen. Men Tristan har det säkert bta. Vi männniskor har ju en förmåga att övernanalyser allt!!!
Nej, nu ska jag gå och lägga mig, Clara är sjuk så man vet ju aldrig hur natten blir. Hon hade 40 grader några timmar idag och låg utslagen i soffan. Sedan lyckades jag få i henne lite Alvedon och 20 minuter senare så hoppade hon omkring här hemma, dem är ju för goa barnen!
MUMCC hoppas att Clara är bättre nu, Johanna önskar sig även en hel drös med film och barbiesaker, har faktiskt köpt den där barbiebilen hon tjatat om och en pippifilm. Men annars får jag se vad det blir.
Hon är inte alls intresserad av bilbana och Playstation så det blir det inte.
Men barbie är en favorit.
Just nu är hon på kalas och det är skoj för henne.
Har adventspyntat lite faktiskt, det är mysigt med alla ljus och nu är det inte så långt kvar till jul och det blir skönt.
Igår hade Johanna bästa kompisen på besök så helgen har varit hennes utan tvekan, bara lek och kul hela helgen, så skall det vara.
I morgon skall jag till läkaren och sen är det kör och till helgen skall vi alla på kryssning, den fick jag gratis i hop med presentkortet på ballongfärden i somras, min mamma och hennes man skall med också, så man har lite barnvakt och skönt att ha familjen med sig.
Ha en bra första advent