lövet2 skrev 2010-05-02 21:39:41 följande:
Den största skillnaden i mina ögon är den människosyn som de två olika partierna har:Moderaterna ser sjuka, fattiga, arbetslösa som sämre människor där de flesta antingen myglar eller får skylla sig själva för att de har det som de har det.Socialdemokraterna å andra sidan tycker synd om alla som har det sämre och vill dränka dem i omsorg.Inte riktigt rätt något av det, men sossarna menar åtminstone väl även om det blir fel i bland. Jag har personligen väldigt svårt för egoism och människoförakt, och därför skulle jag aldrig rösta på moderaterna.
Jag är inte moderat, men att säga att den stora grupp människor som ändå röstar på det partiet är egoistiska och föraktar en annan grupp är att göra det lite för enkelt för sig. Möjligen är det en önskan att dela in människor i onda och goda eller att stoppa in folk i fack, men de flesta människor är och förblir dock ematiska med andra.
En del drar, som du, tydligen den slutsatsen att lägre bidrag beror på det du säger, men det beror främst på att vi inte har råd att ha nästintill lika stor inkomst när vi är utan jobb, det är ett drömsamhälle som inget land har idag.
När jag nyligen var arb.lös i 10 månader så hade jag mindre pengar att röra mig med än vanligt varje månad. Det var knapert, men helt riktigt i mina ögon. Ibland har man det tuffare och sånt är livet, men här i Sverige ska tydligen alla ha det lika bra hela tiden. Det är inte ekonomiskt möjligt, tyvärr. Jag tycker vi är bortskämda som hela tiden ska ha och ha, men kan inte avstå något periodvis för att samhället i stort ska fungera.