• Bevabus

Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?

Så i år ska jag rösta för första gången någonsin!
    Men problemet är att jag är inte det minsta insatt i politik. Jag blev äckligt mätt på det i skolan när lärarna stod och babblade om det, så nu i efterhand har jag inte hållit mig uppdaterad. Förra valet så verkade alla vara såå positiva till att moderaterna skulle få makten, men i år verkar det vara som att många håller på socialdemokraterna istället.
    Så nu vill jag ha er hjälp med att få reda på för- och nackdelarna med dessa två. Jag ska snart bestämma vilka jag ska rösta på ju

¤ Varför och varför inte bör jag rösta på moderaterna?
    ¤ Varför och varför inte bör jag rösta på socialdemokraterna?

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?
  • idiblon yes
    laban1 skrev 2010-05-03 20:20:22 följande:
    Man har politik i opartisk politik i samhällskunskapen i skolan i både högstadiet och på gymnasiet (Samhällskunskap A). Däremot så skulle nog det vara bra om alla lärde sig lite grunder i Nationalekonomi, fast det är klart om alla förstod hur ekonomin fungerar så skulle det ju ingen rösta på sossarna eller vänstern.
    Det är ju ungefär som att säga att ifall alla fick lära sig sociologi så skulle ingen rösta blått.

Lite väl enkelspårigt.
    Jag är inte den som är den.
  • jaghopparhögt
    Tuffen skrev 2010-05-03 15:18:12 följande:
    Opartisk politik? Vad är då SO? Vi pratar om politik under hela högstadiet, i olika former. Och opartiskt!
    Det skiljer sig nog ganska rejält, jag hade en aktiv socialdemokrat som lärare i samhällskunskap som hotade med IG om man inte förstod hur dålig kapitalismen var =p
  • Bevabus

Här debatterar ni för fullt! Kul! Jag försöker läsa ikapp så gott jag bara kan! Tack för alla åsikter

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • V 77

Moderaterna är mitt val. Jag tror på arbetslinjen och bra villkor för företag. Det är det som skapar Sveriges välfärd. Inte som (s) att ge morötter till de som står utanför arbetslivet. Det är skattebetalarna, de som arbetar som finansierar detta. 51 kronor per intjänad hundralapp går till skatt. Jag tycker att gränsen för längesen gått för längesen vad man ska behöva stå ut med som arbetande individ.

Jag är egentligen mycket för liberalismen, men FP är alldeles för mesigt i mina ögon. De borde nischa sig mycket mer för att kunna få fler anhängare och gehör för sina idéer.

• V 77

Det var någon som sa: Har man inte sympatiserat med socialdemokraterna före 30 års ålder så har man inget hjärta. Sympatiserar man med socialdemokraterna efter 30 år fyllda så har man ingen hjärna. :)

• jaghopparhögt
    V 77 skrev 2010-05-04 20:56:49 följande:
    Det var någon som sa: Har man inte sympatiserat med socialdemokraterna före 30 års ålder så har man inget hjärta. Sympatiserar man med socialdemokraterna efter 30 år fyllda så har man ingen hjärna. :)
    Nej så var det ingen som sa, gör om och gör rätt :)
  • SkåneP
    jaghopparhögt skrev 2010-05-04 21:08:55 följande:
    Sant.
    Gränsen går vid 18 års ålder ungefär.
  • V 77
    jaghopparhögt skrev 2010-05-04 21:08:55 följande:
    :)

Tur att jag inte citerade... Jag tror att det där kommer från någon film jag sett, sen har jag fritt tolkat det till svenska. Flåt.. :)
    SkåneP skrev 2010-05-04 21:10:59 följande:
    Sant. Gränsen går vid 18 års ålder ungefär.
    Ännu bättre... då röstar de inte rött i onödan :)
  • Matillin
    Jag har också hört den rätt nyligen men minns inte vart?
    Fast jag tror det var vänstern eller kommunismen dom skrev om?
  • idiblon yes
    Ja, att "växa upp" och bli girig är inte alltid en bra sak, dock.
    Jag är inte den som är den.
Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?