lövet2 skrev 2010-05-02 21:39:41 följande:
Den största skillnaden i mina ögon är den människosyn som de två olika partierna har: Moderaterna ser sjuka, fattiga, arbetslösa som sämre människor där de flesta antingen myglar eller får skylla sig själva för att de har det som de har det. Socialdemokraterna å andra sidan tycker synd om alla som har det sämre och vill dränka dem i omsorg. Inte riktigt rätt något av det, men sossarna menar åtminstone väl även om det blir fel i bland. Jag har personligen väldigt svårt för egoism och människoförakt, och därför skulle jag aldrig rösta på moderaterna.
Om man mot förmodan skulle känna sig lite överempatisk och försöka rädda alla, då kan man bara gå in på FL. Här får man nämligen dagligen höra att man som blå saknar empati och är en egoist! Jo, man tackar! Halva svenska folket är väl empatilösa egoister då, vi säger väl det!
Det är inte Moderaterna, eller alliansens, sätt att se på saken alls. De försöker skapa bättre möjligheter för alla genom en ansvarsfull ekonomisk politik, först få ordning på pengaflödet, sen göra nya satsningar. Det finns heller inget riksdagsparti idag som vill monetran ner välfärden. Bara för att ge ett exempel har sittande regering, genom kömiljarden, kraftigt minskat väntetiderna för alla runt om i landet.
www.skl.se/web/Fortsatt_kortade_koer_med_komiljarden.aspx
För er som inte orkar läsa länken, kontentan är att 100 000 fler har fått vård i tid och antalet landsting som klarar vårdgarantin steg från 3 till 16 (av 18). I realiteten betyder det alltså att man får sin vård mycket snabbare idag än för tre år sedan.
Om nu moderaterna är så empatilösa, varför "slösar" de pengar på att folk ska få vård inom rimlig tid? Är det ett bevis på människoförakt att ge folk hjälp snabbare än när S var i regeringsställning?
Till TS: som du ser florerar det mycket lögner, okunskap, överdrifter och ren avundsjuka i politiska diskussioner här. Jag har här tagit ett exempel för att motbevisa den mest allmänna uppfattningen om högern, dvs att den är egoistisk och empatilös.