• Bevabus

Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?

Så i år ska jag rösta för första gången någonsin!
    Men problemet är att jag är inte det minsta insatt i politik. Jag blev äckligt mätt på det i skolan när lärarna stod och babblade om det, så nu i efterhand har jag inte hållit mig uppdaterad. Förra valet så verkade alla vara såå positiva till att moderaterna skulle få makten, men i år verkar det vara som att många håller på socialdemokraterna istället.
    Så nu vill jag ha er hjälp med att få reda på för- och nackdelarna med dessa två. Jag ska snart bestämma vilka jag ska rösta på ju

¤ Varför och varför inte bör jag rösta på moderaterna?
    ¤ Varför och varför inte bör jag rösta på socialdemokraterna?

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?
  • gumtree
    Bevabus skrev 2010-05-01 23:33:51 följande:
    I see fan det här med politik är komplicerat och bara en massa lovord hit och dit! Varför gillade folk moderaterna så mycket sist? Då verkade ju framtiden jätteljus utifrån det jag hörde, men nu verkar många väldigt missnöjda med dom...
    Tyvärr kom det en global finanskris mitt i som ställde till det. Jag är övertygad om att Alliansen hade stått starkare nu om inte den kommit förbi, även om största delen av befolkningen tror att de skött krisen bättre än de röd-gröna hade gjort om de styrt landet.
  • Bevabus
    idiblon yes skrev 2010-05-01 23:40:01 följande:
    Men alltså, alltid inför val så kommer så kallat "valfläsk", dvs en massa löften som får folk att rösta gällande sakfrågor... Som tilltalar personen i fråga efter dennes livssituation just nu. Det är det allt går ut på inför val. Senast var det ju sänkta skatter, och sänkta skatter innebär ju att folk får mer från lönen kvar i egen ficka så att säga. Men vad är konsekvensen? Jo, att man även får betala mer för vissa saker, som tex vård, etc. Ett problem med det kan vara att folk, som inte är insatta, röstar efter en sakfråga men inte tänker på konsekvenserna. Alla vill ha mer pengar i egen ficka, eller hur? Men vad de inte fattar är att vissa saker då kan kosta mer och att vissa utsatta grupper i samhället kanske inte får det de behöver för att ingen vill betala för det, tex sjuka eller äldre.Det finns många olika saker som folk röstar efter. Är du pensionär och får bra vallöften som gynnar dig (kortsiktigt) så röstar du på dem, är du förälder och du blir lovad diverse fördelar så röstar du på det partiet utan att tänka på baksidor av myntet, etc. Så det är väldigt krångligt och ett stort problem är att många är väldigt oinsatta men röstar ändå, ofta i sakfrågor framför ideologi. För de är lika oinsatta som du, så det är verkligen positivt att du vill sätta dig in i det innan du röstar. Det är riktigt positivt. Många tänker bara "åååh, mer pengar i egen ficka, klart jag ska ha det, latjävlarna ska inte ha nåt" och så röstar de efter det. Utan att tänka på att det är de som själva kan stå där arbetslösa eller jättesjuka utan att kunna få arbete eller vård...
    Ja det känns nästan som man måste rösta på det som känns minst negativt, än det som känns mest positivt För mig låter det bättre med något som gynnar hela samhället i slutändan, för vi måste ju samarbeta för att få världen att fungera. Och det känns ju som att sossarna fokuserar mera på det. Moderaterna känns mera som "var man för sig" och det är inte alla som klarar att ta hand som sig själva på det viset. (Om jag nu har förstått det ni skrivit korrekt )
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus
    gumtree skrev 2010-05-01 23:45:11 följande:
    Tyvärr kom det en global finanskris mitt i som ställde till det. Jag är övertygad om att Alliansen hade stått starkare nu om inte den kommit förbi, även om största delen av befolkningen tror att de skött krisen bättre än de röd-gröna hade gjort om de styrt landet.
    Jo det har du ju rätt i! Tänkte inte på det. Det måste ju ha påverkat mycket!
  • idiblon yes
    Bevabus skrev 2010-05-01 23:48:57 följande:
    Jo det har du ju rätt i! Tänkte inte på det. Det måste ju ha påverkat mycket!
    Det har förmodligen inte påverkat speciellt mycket, men det blir ett väldigt bra argument att använda för allt som gick fel.
    Jag är inte den som är den.
  • Matillin
    idiblon yes skrev 2010-05-01 23:31:45 följande:
    Jag kan ju dock inte propagera för varken eller, då jag står med en fot i varje och egentligen har samma problem som du, trots att jag är insatt! Det jag kan, dock, är att säga emot dumma argument när de kommer. Och de mest dumma argumenten, de kommer oftast från de blå (eller moderater om vi nu ska hårddra det som i ts), enligt mig. Oftast, alltså, inte alltid.
    Och jag upplever det precis tvärt om.
    Det är tydligt på fl att väldigt många av dom som röstar rött har minst koll på politik vilket också undersökningar har visat klart och tydligt!
    Och med det menar jag inte att just du är en av dom som har dåligt koll.
    Det finns givetvis dom som röstar rött och har väldigt stor koll
  • idiblon yes
    Matillin skrev 2010-05-02 08:57:30 följande:
    Och jag upplever det precis tvärt om. Det är tydligt på fl att väldigt många av dom som röstar rött har minst koll på politik vilket också undersökningar har visat klart och tydligt! Och med det menar jag inte att just du är en av dom som har dåligt koll. Det finns givetvis dom som röstar rött och har väldigt stor koll
    Fast minst koll och dummast argument är två olika saker!
  • Matillin

Jag slänger in en fundering här.
    Sista dagarna har jag hört att dom röda kommit med massa valfläsk för miljarder.
    A-kassan ska inte kosta mer än 80:-, a-kassan ska höjas igen, pensionärerna ska få ännu mer av dom röda än vad dom blåa utlovat dom osv.
    Hur ska detta bekostas, för det har jag missat?
    Ska dom höja skatterna till en skyhög nivå?
    Eller är det dom rika som ska stå för kalaset genom införd miljonärskatt, inkomst skatt och annat?

• Matillin
    idiblon yes skrev 2010-05-02 08:59:26 följande:
    Fast minst koll och dummast argument är två olika saker!
    Ja det har du ju i och för sig rätt i
    Men jag vidhåller ändå att om man har minst koll borde man rimligtvis också ha mindre bra argument också?
    Hur ofta har man inte läst "men vill ni att det ska bli som i usa" eller "dom blåa vill ha det som i usa", "dom rika tar från dom fattiga och ger till dom rika" m.m
  • bakeacake

Man ska inte rösta sosse om man vill bestämma över sitt eget liv.. Om man vill att de ska löna sig att arbeta, om man vill ha mer att leva för varje månad, om man vill ha råd att åka bil... jag kan fortsätt ai evighet.. :)

• idiblon yes
    Matillin skrev 2010-05-02 09:03:35 följande:
    Ja det har du ju i och för sig rätt i Men jag vidhåller ändå att om man har minst koll borde man rimligtvis också ha mindre bra argument också? Hur ofta har man inte läst "men vill ni att det ska bli som i usa" eller "dom blåa vill ha det som i usa", "dom rika tar från dom fattiga och ger till dom rika" m.m
    Ja, fast vad är det som är så dålig koll med de argumenten, - egentligen? För det är ändå lite åt det hållet det drar med sådan politik, det är inget att förneka.

Då anser jag det är värre med de nyblåa som "ska ha mer pengar i egen ficka, alla som inte jobbar är bara lata", tex.

När det gäller finansieringen av valfläsket... Ja, det är ju en bra fråga. Jag vet helt ärligt inte vad de håller på med.
Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?