• Bevabus

Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?

Så i år ska jag rösta för första gången någonsin!
    Men problemet är att jag är inte det minsta insatt i politik. Jag blev äckligt mätt på det i skolan när lärarna stod och babblade om det, så nu i efterhand har jag inte hållit mig uppdaterad. Förra valet så verkade alla vara såå positiva till att moderaterna skulle få makten, men i år verkar det vara som att många håller på socialdemokraterna istället.
    Så nu vill jag ha er hjälp med att få reda på för- och nackdelarna med dessa två. Jag ska snart bestämma vilka jag ska rösta på ju

¤ Varför och varför inte bör jag rösta på moderaterna?
    ¤ Varför och varför inte bör jag rösta på socialdemokraterna?

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?
  • BillyX

Fy, som att välja mellan pest eller kolera är det ju! :D Ta ett uppstickarparti som sätter en utmanande sprätt på blockpartierna.

• BillyX
    idiblon yes skrev 2010-05-03 10:16:29 följande:
    Fast det beror ju iofs på ur påläst man är och vilket konsekvenstänkande man har. Att enbart rösta blått för att inte betala för mycket för bensin tex ÄR korkat, och ja, många gör just så. Röstar i en enda fråga utan att ha någon koll på resten.
    Vilket också är en rättighet. Man kanske bara brinner för en enda sak och röstar därefter.
  • idiblon yes
    BillyX skrev 2010-05-03 10:25:59 följande:
    Vilket också är en rättighet. Man kanske bara brinner för en enda sak och röstar därefter.
    Ja, det är ju inte alls dåligt att dessa människor kanske i samma handvändning röstar för något som skulle gå emot deras syn om de bara var mer insatta? Valfläsk ÄR farligt, tammejfan. Eller snarare, okunskap är farlig.
    Jag är inte den som är den.
  • BillyX
    idiblon yes skrev 2010-05-03 10:28:07 följande:
    Ja, det är ju inte alls dåligt att dessa människor kanske i samma handvändning röstar för något som skulle gå emot deras syn om de bara var mer insatta? Valfläsk ÄR farligt, tammejfan. Eller snarare, okunskap är farlig.
    Javisst. Men säg att man brinner för valfrihet - röstar man ideologiskt eller efter sakfråga då?
  • idiblon yes
    BillyX skrev 2010-05-03 10:35:14 följande:
    Javisst. Men säg att man brinner för valfrihet - röstar man ideologiskt eller efter sakfråga då?
    Du det vet i fan, för det beror på vad man menar med valfrihet.
  • BillyX
    idiblon yes skrev 2010-05-03 10:36:34 följande:
    Du det vet i fan, för det beror på vad man menar med valfrihet.
    Jo förvisso.
    Men idag är det svårt att rösta ideologiskt... är det bättre att rösta som man alltid gjort för att man är blå eller röd i själen? Eller att man läser deras partiprogram och röstar efter sina hjärtefrågor? Dessutom är ideologin såld sen länge. Eller menar du att (s) är ett arbetarparti?
  • enny signatur

Pest eller kolera. skulle inte röst på någon av dem. Ingen av dem vill att de utsatt ska få det bra (tex asylsökande). 

• idiblon yes
    BillyX skrev 2010-05-03 10:44:33 följande:
    Jo förvisso. Men idag är det svårt att rösta ideologiskt... är det bättre att rösta som man alltid gjort för att man är blå eller röd i själen? Eller att man läser deras partiprogram och röstar efter sina hjärtefrågor? Dessutom är ideologin såld sen länge. Eller menar du att (s) är ett arbetarparti?
    Men hur många läser partiprogrammet innan de röstar? De jag klagar på är de som hör "billig bensin" och röstar blått, eller "bättre villkor för sjuka/pensionärer" och röstar rött, men som aldrig sätter sig in i något mer. Tex eventuella baksidor med partiet de röstar på.
  • BillyX
    idiblon yes skrev 2010-05-03 10:49:31 följande:
    Men hur många läser partiprogrammet innan de röstar? De jag klagar på är de som hör "billig bensin" och röstar blått, eller "bättre villkor för sjuka/pensionärer" och röstar rött, men som aldrig sätter sig in i något mer. Tex eventuella baksidor med partiet de röstar på.
    Jovisst. Men det kanske är ett ställningstagande. "Billigare bensin är bannemej det viktigaste för mig"
  • idiblon yes
    BillyX skrev 2010-05-03 10:56:11 följande:
    Jovisst. Men det kanske är ett ställningstagande. "Billigare bensin är bannemej det viktigaste för mig"
    Ja, och det är ett farligt och ensidigt ställningstagande, som iofs säger ganska mycket. Nämligen att folk generellt är fruktansvärt oinsatta med tanke på makten de får via sin röst.
Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?