• Bevabus

Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?

Så i år ska jag rösta för första gången någonsin!
    Men problemet är att jag är inte det minsta insatt i politik. Jag blev äckligt mätt på det i skolan när lärarna stod och babblade om det, så nu i efterhand har jag inte hållit mig uppdaterad. Förra valet så verkade alla vara såå positiva till att moderaterna skulle få makten, men i år verkar det vara som att många håller på socialdemokraterna istället.
    Så nu vill jag ha er hjälp med att få reda på för- och nackdelarna med dessa två. Jag ska snart bestämma vilka jag ska rösta på ju

¤ Varför och varför inte bör jag rösta på moderaterna?
    ¤ Varför och varför inte bör jag rösta på socialdemokraterna?

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?
  • BillyX
    idiblon yes skrev 2010-05-03 10:57:30 följande:
    Ja, och det är ett farligt och ensidigt ställningstagande, som iofs säger ganska mycket. Nämligen att folk generellt är fruktansvärt oinsatta med tanke på makten de får via sin röst.
    Haha absolut, den där tanken om att folket är för dumt för att ha mandat att rösta känns ju igen ;)
  • anouk86

Vilken ruskigt bra och nyttig tråd.

Jag är också pinsamt oinsatt i politik men försöker så gott jag kan orkar att läsa på inför valen. Detta är andra gången jag ska rösta och känner mig dock lika förvirrad som sist.

Men ni 'är duktiga på at framhäva och poängtera både för- och nackdelar med bägge sidor och ni sikuterar på ett konstruktivt sätt och tar till er andras åsikter. Kul med så många öppna sinnen:D

Jag lär mig.

• Matillin
    BillyX skrev 2010-05-03 11:08:09 följande:
    Haha absolut, den där tanken om att folket är för dumt för att ha mandat att rösta känns ju igen ;)
    Kanske borde man införa opartisk politik på schemat i skolan så folk lärde sig lite?
  • idiblon yes
    Matillin skrev 2010-05-03 13:59:44 följande:
    Kanske borde man införa opartisk politik på schemat i skolan så folk lärde sig lite?
    Verkligen! Ibland kan man undra om politikerna medvetet vill hålla folket omedvetet, för att själva kunna styra dit de vill.
    Jag är inte den som är den.
  • Matillin
    idiblon yes skrev 2010-05-03 14:03:17 följande:
    Verkligen! Ibland kan man undra om politikerna medvetet vill hålla folket omedvetet, för att själva kunna styra dit de vill.
    Kanske det 
    Själv var jag inte alls insatt eller intresserad av politik förrens runt kanske 25 års ålder.
    Men så röstade jag heller inte före dess
  • IsaqAni

Socialdemokraterna absolut

Your story doesn't add up. So feel free to stop lying
  • Jättesuris
    IsaqAni skrev 2010-05-03 14:08:52 följande:
    Socialdemokraterna absolut
    Motivera!
  • Mentat

Här syns tydligt nackdelen med platt forum, det blir totalt oöverskådligt efter ett tag. Jag vet inte om TS har varit inne i tråden på sistone men jag skrev ett långt inlägg, med motiveringar, som ligger som #33

• Tuffen

Opartisk politik? Vad är då SO? Vi pratar om politik under hela högstadiet, i olika former. Och opartiskt!

• laban1
    Matillin skrev 2010-05-03 13:59:44 följande:
    Kanske borde man införa opartisk politik på schemat i skolan så folk lärde sig lite?
    Man har politik i opartisk politik i samhällskunskapen i skolan i både högstadiet och på gymnasiet (Samhällskunskap A). Däremot så skulle nog det vara bra om alla lärde sig lite grunder i Nationalekonomi, fast det är klart om alla förstod hur ekonomin fungerar så skulle det ju ingen rösta på sossarna eller vänstern.
Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?