• Bevabus

Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?

Så i år ska jag rösta för första gången någonsin!
    Men problemet är att jag är inte det minsta insatt i politik. Jag blev äckligt mätt på det i skolan när lärarna stod och babblade om det, så nu i efterhand har jag inte hållit mig uppdaterad. Förra valet så verkade alla vara såå positiva till att moderaterna skulle få makten, men i år verkar det vara som att många håller på socialdemokraterna istället.
    Så nu vill jag ha er hjälp med att få reda på för- och nackdelarna med dessa två. Jag ska snart bestämma vilka jag ska rösta på ju

¤ Varför och varför inte bör jag rösta på moderaterna?
    ¤ Varför och varför inte bör jag rösta på socialdemokraterna?

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?
  • Mummy

Förförra valet röstade jag på S. Men inför förra valet valde jag ett av de blå partierna. Hade trötnat på att Göran stod med sitt flin i TV och det enda han kunde säga om arbetslösheten var att "jobben kommer" och att "Vi höjer Akassan". Som arbetslös själv då var det inte vad jag ville höra.

• Bevabus
    idiblon yes skrev 2010-05-02 11:06:44 följande:
    Visst är det svårt!
    Ja väldigt!{#lang_emotions_tongue_out}
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Mentat

Jag tolkar frågan om (m) eller (s) som frågan om vilket block som bör få din röst och inte nödvändigtvis just de partierna. Det kan vara svårt att ta sig igenom diverse inlägg om att "Högern sparkar på de utsatta" och "vänstern är till för soffliggare" och liknande på samma trista nivå.

Jag stöder Alliansen, dagens regering. Skälen till det är förstås många men jag vill främst framhålla att de är medvetna om att resurser måste skapas först innan man kan fundera på vad man skall göra med dem. Alltså satsar de på att uppvärdera arbetet genom att göra det mer lönsamt att jobba och det är helt enkelt nödvändigt om vi skall ha en välfärd framöver.

Det här budskapet är inte nödvändigtvis populärt, det märker man på det höga tonläget i diverse debattartiklar men jag menar att vi inte kan komma ifrån det. Det finns inga genvägar helt enkelt. Välfärdens grund är arbete och då duger det inte att beskatta arbete allt hårdare. Välfärd är inget som bara kan betalas ut av Försäkringskassan, den måste få resurser in också och de resurserna skapas av arbete.

Det är klart att det låter trevligt att höra dem som talar om 6-timmarsdag med bibehållen lön men det är totalt och fullkomligt orealistiskt. Det skulle innebära ett lönepåslag på 33% i ett huj och lön är inget man plockar ur luften utan den kommer av produktionen så effekten vore främst inflation. Att vi under många år har kunnat höja våra löner beror ju på ständigt ökad produktion i takt med rationaliseringar och effektiviseringar. Produktionen är basen för lönen och arbete är basen för välfärden.

Dagens regering har helt enkelt ett mer långsiktigt recept för fortsatt välfärd enligt mig. Att, som oppositionen vill, göra det mindre lönsamt att arbeta och mer lönsamt att inte göra det kommer förstås inte att leda till några omedelbara katastrofer. Folk går till jobbet ändå. En tid. Men det kommer oundvikligen att på litet längre sikt leda till att viljan att arbeta minskar om man inte ser att man har något för det - varför då anstränga sig och kliva upp 05.30 en regnig novembertisdag? Det leder till en långsam stagnation helt enkelt.

Det vill jag inte se. Jag vill se att vi fortsätter utvecklingen som har inletts under den här regeringen mot att återigen uppvärdera arbetet. Det är inget glamoröst receept på något sätt, men det är nödvändigt. Problemet med långsiktighet är bara att även om det är bra för landet är det inte självklart att otåliga väljare bryr sig om det. Regeringen behöver åtminstone en mandatperiod till på sig för att vi verkligen skall se effekterna av politiken, att påverka ett lands ekonomi är en trög historia.

• Kate Ryan

Du ska rösta på moderaterna för att jag säger det.

• Kate Ryan
    idiblon yes skrev 2010-05-02 09:16:45 följande:
    Ja, även om jag är röd i hjärtat så är jag också rädd för Sahlin. Jag kommer inte kunna bestämma vad jag ska rösta för, jag ser det positiva och negativa i båda läger.
    Rösta på sverigedemokraterna, det 3:e alternativet.
  • Jättesuris
    Mentat skrev 2010-05-02 12:10:00 följande:
    Jag tolkar frågan om (m) eller (s) som frågan om vilket block som bör få din röst och inte nödvändigtvis just de partierna. Det kan vara svårt att ta sig igenom diverse inlägg om att "Högern sparkar på de utsatta" och "vänstern är till för soffliggare" och liknande på samma trista nivå. Jag stöder Alliansen, dagens regering. Skälen till det är förstås många men jag vill främst framhålla att de är medvetna om att resurser måste skapas först innan man kan fundera på vad man skall göra med dem. Alltså satsar de på att uppvärdera arbetet genom att göra det mer lönsamt att jobba och det är helt enkelt nödvändigt om vi skall ha en välfärd framöver. Det här budskapet är inte nödvändigtvis populärt, det märker man på det höga tonläget i diverse debattartiklar men jag menar att vi inte kan komma ifrån det. Det finns inga genvägar helt enkelt. Välfärdens grund är arbete och då duger det inte att beskatta arbete allt hårdare. Välfärd är inget som bara kan betalas ut av Försäkringskassan, den måste få resurser in också och de resurserna skapas av arbete. Det är klart att det låter trevligt att höra dem som talar om 6-timmarsdag med bibehållen lön men det är totalt och fullkomligt orealistiskt. Det skulle innebära ett lönepåslag på 33% i ett huj och lön är inget man plockar ur luften utan den kommer av produktionen så effekten vore främst inflation. Att vi under många år har kunnat höja våra löner beror ju på ständigt ökad produktion i takt med rationaliseringar och effektiviseringar. Produktionen är basen för lönen och arbete är basen för välfärden. Dagens regering har helt enkelt ett mer långsiktigt recept för fortsatt välfärd enligt mig. Att, som oppositionen vill, göra det mindre lönsamt att arbeta och mer lönsamt att inte göra det kommer förstås inte att leda till några omedelbara katastrofer. Folk går till jobbet ändå. En tid. Men det kommer oundvikligen att på litet längre sikt leda till att viljan att arbeta minskar om man inte ser att man har något för det - varför då anstränga sig och kliva upp 05.30 en regnig novembertisdag? Det leder till en långsam stagnation helt enkelt. Det vill jag inte se. Jag vill se att vi fortsätter utvecklingen som har inletts under den här regeringen mot att återigen uppvärdera arbetet. Det är inget glamoröst receept på något sätt, men det är nödvändigt. Problemet med långsiktighet är bara att även om det är bra för landet är det inte självklart att otåliga väljare bryr sig om det. Regeringen behöver åtminstone en mandatperiod till på sig för att vi verkligen skall se effekterna av politiken, att påverka ett lands ekonomi är en trög historia.
    Mycket bra skrivet!
  • idiblon yes
    Kate Ryan skrev 2010-05-02 12:53:53 följande:
    Rösta på sverigedemokraterna, det 3:e alternativet.
    Stoppar hellre upp huvudet i mitt eget rövhål.

Jag är inte den som är den.
  • laban1
    idiblon yes skrev 2010-05-01 23:22:42 följande:
    Fast om jag också ska "propagera" så säger jag, lyssna inte så mycket på laban1. Betala för sin utbildning, det är ju verkligen att sätta krokben för alla. När arbetslösheten är så hög som den är, vilka är det då som inte kommer kunna arbeta sig till en utbildning? Jo, de i de lägre skikten. Klassklyftor bra? Ja alltså, att kunna kämpa sig ur en klass är bra, men att de ens existerar är ett bevis på just att alla människor inte är lika värda och att vissa ska "veta sin plats". Ett ytterst bra exempel på revirtänkande och att inte tycka att "alla ska med", helt enkelt.

Det sätter ju knappast krokben för alla då systemet med att betala för sin utbildning finns i många länder och fungerar bra. Har själv erfarenhet av det(har du?) då jag studerat i USA. Det finns goda chanser för de med fattiga föräldrar att få gå på universitet/college. Har man ett gdp(betygsnitt på över 3, motsvarar ett snitt på B eller VG i Sverige) så finns det många stipendium att söka. Man kan få scholarship från armén, flygvapnet och stora företag då de betalar utbildningen mot att man jobbar hos dem på helger mm. Om alla betalar för sig tycker jag det är mest rättvist för jag vill inte betala för alla skitutbildningar typ konstfack, historia, folkhögskolor mm som inte skapar jobb.

Klass klyftor är nödvändigt, alla ska inte ha lika mycket för alla jobbar inte lika mycket. Ska jag som pluggat utomlands och i sverige i över 5 år på universitetet samt extra knäckat om helger och sommar för att inte behöva låna tjäna lika mycket som en som gått i genom gymnasiet med dåliga betyg. Svaret är för mig NEJ det är inte rättvist med att alla får lika mycket.

Samt att den röda politiken gör folk lata, I usa kämpar alla för de vet att om de inte gör det så får de knappt någonting av staten. I sverige gnäller folk för de inte får tillräckligt, det som saknas är lite kämparglöd och att man själv tar lite ansvar i sitt liv. "Don´t ask what the country can do for you, ask what you can do for the country"

idiblon yes skrev 2010-05-01 23:31:45 följande:
     Det jag kan, dock, är att säga emot dumma argument när de kommer. Och de mest dumma argumenten, de kommer oftast från de blå (eller moderater om vi nu ska hårddra det som i ts), enligt mig. Oftast, alltså, inte alltid.

Iof är dummhet något som avgörs av betracktaren, men enligt mig är det mer dummt med tobleronepolitik där man lovar allt till alla. Det går ju inte finnansiera om man inte höjer skatten till 70% och då kan jag lova att jag och många högutbildade kommer fly landet

• laban1

Kate Ryan skrev 2010-05-02 12:53:14 följande:

Du ska rösta på moderaterna för att jag säger det.
    Jag skulle personligen inte själv rösta på Sverige demokraterna även om jag tycker att invandringspolitiken behöver ses över. Det är inga andra partier som riktigt vågar ta itag med problemet. Samt att jag tycker att SD får en felaktig bild i media. Har läst delar av deras partiprogram, och de är inte nazister som många vänster folk säger. Men som sagt inget parti för mig då jag inte gillar fackföreningar höga skatte mm
  • idiblon yes
    laban1 skrev 2010-05-02 16:32:04 följande:
    Iof är dummhet något som avgörs av betracktaren, men enligt mig är det mer dummt med tobleronepolitik där man lovar allt till alla. Det går ju inte finnansiera om man inte höjer skatten till 70% och då kan jag lova att jag och många högutbildade kommer fly landet  
    Oj vad mycket jag har att säga emot ditt inlägg, men det får jag göra efter att jag har vilat, så att jag orkar.
    Jag är inte den som är den.
Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?