idiblon yes skrev 2010-05-01 23:40:01 följande:
Men alltså, alltid inför val så kommer så kallat "valfläsk", dvs en massa löften som får folk att rösta gällande sakfrågor... Som tilltalar personen i fråga efter dennes livssituation just nu. Det är det allt går ut på inför val. Senast var det ju sänkta skatter, och sänkta skatter innebär ju att folk får mer från lönen kvar i egen ficka så att säga. Men vad är konsekvensen? Jo, att man även får betala mer för vissa saker, som tex vård, etc. Ett problem med det kan vara att folk, som inte är insatta, röstar efter en sakfråga men inte tänker på konsekvenserna. Alla vill ha mer pengar i egen ficka, eller hur? Men vad de inte fattar är att vissa saker då kan kosta mer och att vissa utsatta grupper i samhället kanske inte får det de behöver för att ingen vill betala för det, tex sjuka eller äldre.Det finns många olika saker som folk röstar efter. Är du pensionär och får bra vallöften som gynnar dig (kortsiktigt) så röstar du på dem, är du förälder och du blir lovad diverse fördelar så röstar du på det partiet utan att tänka på baksidor av myntet, etc. Så det är väldigt krångligt och ett stort problem är att många är väldigt oinsatta men röstar ändå, ofta i sakfrågor framför ideologi. För de är lika oinsatta som du, så det är verkligen positivt att du vill sätta dig in i det innan du röstar. Det är riktigt positivt. Många tänker bara "åååh, mer pengar i egen ficka, klart jag ska ha det, latjävlarna ska inte ha nåt" och så röstar de efter det. Utan att tänka på att det är de som själva kan stå där arbetslösa eller jättesjuka utan att kunna få arbete eller vård...
Ja det känns nästan som man måste rösta på det som känns minst negativt, än det som känns mest positivt
För mig låter det bättre med något som gynnar hela samhället i slutändan, för vi måste ju samarbeta för att få världen att fungera. Och det känns ju som att sossarna fokuserar mera på det. Moderaterna känns mera som "var man för sig" och det är inte alla som klarar att ta hand som sig själva på det viset. (Om jag nu har förstått det ni skrivit korrekt
)