• Bevabus

Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?

Så i år ska jag rösta för första gången någonsin!
    Men problemet är att jag är inte det minsta insatt i politik. Jag blev äckligt mätt på det i skolan när lärarna stod och babblade om det, så nu i efterhand har jag inte hållit mig uppdaterad. Förra valet så verkade alla vara såå positiva till att moderaterna skulle få makten, men i år verkar det vara som att många håller på socialdemokraterna istället.
    Så nu vill jag ha er hjälp med att få reda på för- och nackdelarna med dessa två. Jag ska snart bestämma vilka jag ska rösta på ju

¤ Varför och varför inte bör jag rösta på moderaterna?
    ¤ Varför och varför inte bör jag rösta på socialdemokraterna?

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?
  • maelgi
    idiblon yes skrev 2010-05-02 00:56:23 följande:
    Det har förmodligen inte påverkat speciellt mycket, men det blir ett väldigt bra argument att använda för allt som gick fel.
    Att finanskrisen har påverkat mycket är ju ett faktum. Jag röstade på M förra valet o kommer göra d i år oxå!
    Dom står för d jag tror på helt enkelt. Men om jag inte skulle "hålla" på ngt speciellt parti så skulle jag rösta blått oavsett bara för att slippa se Mona Sahlin styra o ställa. HJÄLP säger jag vart är landet på väg när man låter henne komma in. Jag blir mörkrädd =O
    Alla skapar sin egen lycka
  • idiblon yes
    maelgi skrev 2010-05-02 09:10:08 följande:
    Att finanskrisen har påverkat mycket är ju ett faktum. Jag röstade på M förra valet o kommer göra d i år oxå! Dom står för d jag tror på helt enkelt. Men om jag inte skulle "hålla" på ngt speciellt parti så skulle jag rösta blått oavsett bara för att slippa se Mona Sahlin styra o ställa. HJÄLP säger jag vart är landet på väg när man låter henne komma in. Jag blir mörkrädd =O
    Ja, även om jag är röd i hjärtat så är jag också rädd för Sahlin. Jag kommer inte kunna bestämma vad jag ska rösta för, jag ser det positiva och negativa i båda läger.
    Jag är inte den som är den.
  • bakeacake

Det krävs ju inte ett geni för att inse att en värld eller ett land aldrig kommer bli 100% rättvist, det är matematiskt omöjligt.. Men de verkar inte Sahlin & Co inte förstå..

• Mummy

Många tror att det enbart är de rika som gynnas av Alliansens politik. Om man ska se det rent ekonomiskt, så kommer vår familj få det sämre ställt med pengar. Vinner S skulle vi nästan gå back om maken jobbar kvar på sitt jobb. Både ekonomiskt och rent levnadsmässigt. Han är borta 11 timmar per dag på ett tufft jobb. Hinner träffa barnen nån timme på kvällen innan de lägger sig och inget alls på morgonen.

Sen är det mycket negativt som skrivs och vänds på också. Som tex det med att dödssjuka ska arbeta ihjäl sig. Varför tar inte folk reda på hur det egentligen fungerar när man blir utskriven från FK och att om man inte klarar att arbets blir man sjukskriven igen?

• Mummy

Dessutom blir väl tandläkaren dyrare om S vinner...Hmm...vi går nog back....

• bridezilla

Jag röstar på Moderaterna. De vill ha sänkta skatter och dra ner på den offentliga sektorn och göra det lättare att starta och driva företag.
    Vad händer med människor när de får mer pengar? Jo de antingen sparar eller spenderar. De allra flesta som sparar gör det på en bank. Oavsett vilket så gynnar det ekonomin och skapar fler arbetsmöjligheter, vilket gör att fler får jobb, fler konsumerar och så rullar det på.
    Vad händer med företag när de inte har monopol utan får konkurrenter? Jo, de måste locka tills ig sina kunder/patienter/elever o.s.v. genom att erbjuda bättre kvalité, servicé och pris. Makten ligger helt enkelt hos konsumenten.

Jag är inte särskilt extrem i mitt högertänk, jag ligger snarare någonstans på mitten. Men det gör både Socialdemokraterna och Moderaterna också, och av de två tycker jag ändå att Moderaterna är lite vettigare.
    Moderaterna är inte så hårda som många sossar vill ha det till, det handlar inte om att man är lat om man inte gör ngt/kan göra ngt, det handlar om att se varje människas kapacitet. Finns det något du faktiskt kan göra? Ngt jag saknade hos den gamla regeringen. När det gäller arbetslöshet så tycker jag faktiskt det är rätt att kräva en motprestation för att få ersättning, och det gjorde ju sossarna med. Ingen tvingas att flytta om det inte finns några jobb där man bor, men då får man räkna med att inte få ngn ersättning heller. Å andra sidan hoppas jag att med en forsatt blå regering så blir det enklare att starta eget företag och då behöver man förhoppningsvis inte flytta heller!

• maelgi
    idiblon yes skrev 2010-05-02 09:16:45 följande:
    Ja, även om jag är röd i hjärtat så är jag också rädd för Sahlin. Jag kommer inte kunna bestämma vad jag ska rösta för, jag ser det positiva och negativa i båda läger.
    Jag förstår över huvudtaget inte varför man ska ta in henne igen. Sparka bort henne så långt som möjligt från politiken!
    En länk som är värd att kolla på:

" target="_blank">

• Tuffen

Om du måste välja mellan dessa två ytterligheter, välj moderaterna. Varför? För att de står för jobblinjen. Sossarna vill bara ha höjda bidrag, men vem ska betala för dessa bidrag? Nej, någon måste ju jobba och moderaterna står för en stark jobblinje. Så, helst moderaterna!!!

• Bevabus

Oj va ni har skrivit!{#lang_emotions_smile} jätteintressant att läsa! Jag kan erkänna att moderaterna har fått mig att fundera nu, så jag känner mig rätt kluven

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • idiblon yes
    Bevabus skrev 2010-05-02 11:05:11 följande:
    Oj va ni har skrivit! jätteintressant att läsa! Jag kan erkänna att moderaterna har fått mig att fundera nu, så jag känner mig rätt kluven
    Visst är det svårt!
    Jag är inte den som är den.
Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?