Inlägg från: idiblon yes |Visa alla inlägg
  • idiblon yes

Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?

Moderaterna är måna om att faktiskt se det bästa i alla och nyttja varje individs personliga kapacitet i samhället. Dock för det tyvärr med sig konsekvenser för människor som inte har det speciellt lätt i livet, så som sjuka, tex. Moderaterna har mer en syn i stil med "den som inte jobbar är lat" och så är det med det, liksom. Moderaterna är även smått kapitalistiska, dvs de som redan har pengar/tillgångar får genom detta system mer, medan de som inte har några i realiteten får svårare att få några.

Socialdemokraterna månar om att "alla ska med", att alla individer är lika värda och att solidaritet gentemot varandra är det viktigaste. Det negativa med detta synsätt är att det dels kan "stoppa" de som är väldigt drivna och framåt från att kunna tillgodogöra sig sin kapacitet, men fördelen är att de som har det svårare får lov att "villkorslöst" vara med. Man ska ta hand om varandra istället för att konkurrera ut varandra, helt enkelt. En annan nackdel är att det är stor risk för passivisering av individer.

Det var nog så kort och koncist jag bara kunde få det.

Jag är inte den som är den.
  • idiblon yes
    Bevabus skrev 2010-05-01 23:19:07 följande:
    laban1 - det var en intressant vinkling som jag ska ta till mig
    Fast om jag också ska "propagera" så säger jag, lyssna inte så mycket på laban1.

Betala för sin utbildning, det är ju verkligen att sätta krokben för alla. När arbetslösheten är så hög som den är, vilka är det då som inte kommer kunna arbeta sig till en utbildning? Jo, de i de lägre skikten. Klassklyftor bra? Ja alltså, att kunna kämpa sig ur en klass är bra, men att de ens existerar är ett bevis på just att alla människor inte är lika värda och att vissa ska "veta sin plats". Ett ytterst bra exempel på revirtänkande och att inte tycka att "alla ska med", helt enkelt.

Men det är som jag trodde, att du skulle få se på propaganda här. Är förvånad att det dröjde så länge.
  • idiblon yes
    Bevabus skrev 2010-05-01 23:29:13 följande:
    Propagera hur mycket du bara vill! Det är bara bra att jag får höra alla möjliga vinklar innan jag ska rösta Än så länge så lutar det faktiskt emot att jag röstar på sossarna...men jag har inte bestämt mig helt än så det finns fortfarande tid att komma med argument från båda håll
    Jag kan ju dock inte propagera för varken eller, då jag står med en fot i varje och egentligen har samma problem som du, trots att jag är insatt!

Det jag kan, dock, är att säga emot dumma argument när de kommer. Och de mest dumma argumenten, de kommer oftast från de blå (eller moderater om vi nu ska hårddra det som i ts), enligt mig. Oftast, alltså, inte alltid.
  • idiblon yes
    Bevabus skrev 2010-05-01 23:33:51 följande:
    I see fan det här med politik är komplicerat och bara en massa lovord hit och dit! Varför gillade folk moderaterna så mycket sist? Då verkade ju framtiden jätteljus utifrån det jag hörde, men nu verkar många väldigt missnöjda med dom...
    Men alltså, alltid inför val så kommer så kallat "valfläsk", dvs en massa löften som får folk att rösta gällande sakfrågor... Som tilltalar personen i fråga efter dennes livssituation just nu. Det är det allt går ut på inför val. Senast var det ju sänkta skatter, och sänkta skatter innebär ju att folk får mer från lönen kvar i egen ficka så att säga. Men vad är konsekvensen? Jo, att man även får betala mer för vissa saker, som tex vård, etc.

Ett problem med det kan vara att folk, som inte är insatta, röstar efter en sakfråga men inte tänker på konsekvenserna. Alla vill ha mer pengar i egen ficka, eller hur? Men vad de inte fattar är att vissa saker då kan kosta mer och att vissa utsatta grupper i samhället kanske inte får det de behöver för att ingen vill betala för det, tex sjuka eller äldre.

Det finns många olika saker som folk röstar efter. Är du pensionär och får bra vallöften som gynnar dig (kortsiktigt) så röstar du på dem, är du förälder och du blir lovad diverse fördelar så röstar du på det partiet utan att tänka på baksidor av myntet, etc. Så det är väldigt krångligt och ett stort problem är att många är väldigt oinsatta men röstar ändå, ofta i sakfrågor framför ideologi. För de är lika oinsatta som du, så det är verkligen positivt att du vill sätta dig in i det innan du röstar. Det är riktigt positivt. Många tänker bara "åååh, mer pengar i egen ficka, klart jag ska ha det, latjävlarna ska inte ha nåt" och så röstar de efter det. Utan att tänka på att det är de som själva kan stå där arbetslösa eller jättesjuka utan att kunna få arbete eller vård...

• idiblon yes
    Bevabus skrev 2010-05-01 23:48:57 följande:
    Jo det har du ju rätt i! Tänkte inte på det. Det måste ju ha påverkat mycket!
    Det har förmodligen inte påverkat speciellt mycket, men det blir ett väldigt bra argument att använda för allt som gick fel.
  • idiblon yes
    Matillin skrev 2010-05-02 08:57:30 följande:
    Och jag upplever det precis tvärt om. Det är tydligt på fl att väldigt många av dom som röstar rött har minst koll på politik vilket också undersökningar har visat klart och tydligt! Och med det menar jag inte att just du är en av dom som har dåligt koll. Det finns givetvis dom som röstar rött och har väldigt stor koll
    Fast minst koll och dummast argument är två olika saker!
  • idiblon yes
    Matillin skrev 2010-05-02 09:03:35 följande:
    Ja det har du ju i och för sig rätt i Men jag vidhåller ändå att om man har minst koll borde man rimligtvis också ha mindre bra argument också? Hur ofta har man inte läst "men vill ni att det ska bli som i usa" eller "dom blåa vill ha det som i usa", "dom rika tar från dom fattiga och ger till dom rika" m.m
    Ja, fast vad är det som är så dålig koll med de argumenten, - egentligen? För det är ändå lite åt det hållet det drar med sådan politik, det är inget att förneka.

Då anser jag det är värre med de nyblåa som "ska ha mer pengar i egen ficka, alla som inte jobbar är bara lata", tex.

När det gäller finansieringen av valfläsket... Ja, det är ju en bra fråga. Jag vet helt ärligt inte vad de håller på med.
  • idiblon yes
    maelgi skrev 2010-05-02 09:10:08 följande:
    Att finanskrisen har påverkat mycket är ju ett faktum. Jag röstade på M förra valet o kommer göra d i år oxå! Dom står för d jag tror på helt enkelt. Men om jag inte skulle "hålla" på ngt speciellt parti så skulle jag rösta blått oavsett bara för att slippa se Mona Sahlin styra o ställa. HJÄLP säger jag vart är landet på väg när man låter henne komma in. Jag blir mörkrädd =O
    Ja, även om jag är röd i hjärtat så är jag också rädd för Sahlin. Jag kommer inte kunna bestämma vad jag ska rösta för, jag ser det positiva och negativa i båda läger.
  • idiblon yes
    Bevabus skrev 2010-05-02 11:05:11 följande:
    Oj va ni har skrivit! jätteintressant att läsa! Jag kan erkänna att moderaterna har fått mig att fundera nu, så jag känner mig rätt kluven
    Visst är det svårt!
  • idiblon yes
    Kate Ryan skrev 2010-05-02 12:53:53 följande:
    Rösta på sverigedemokraterna, det 3:e alternativet.
    Stoppar hellre upp huvudet i mitt eget rövhål.

Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?