Inlägg från: idiblon yes |Visa alla inlägg
  • idiblon yes

Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?

laban1 skrev 2010-05-02 16:32:04 följande:
    Iof är dummhet något som avgörs av betracktaren, men enligt mig är det mer dummt med tobleronepolitik där man lovar allt till alla. Det går ju inte finnansiera om man inte höjer skatten till 70% och då kan jag lova att jag och många högutbildade kommer fly landet  
    Oj vad mycket jag har att säga emot ditt inlägg, men det får jag göra efter att jag har vilat, så att jag orkar.
    Jag är inte den som är den.
  • idiblon yes
    Freja10 skrev 2010-05-02 20:18:43 följande:
    Att få mer kvar i egen ficka, dvs lägre skatt på din lön, betyder att du själv får bestämma mer över dina egna pengar, istället för att staten gör det. Tycker vi har blivit lite lata genom alla år då mamma/pappa staten har bestämt alldeles för mycket åt oss. Själv tycker jag att man borde dela upp befolkningen i en halva som vill betala mer i skatt och bli omhändertagna och en halva som själva får bestämma över sina pengar och ta egna beslut. Men visst, det går ju inte. Tror inte så många blå eg. tror eller tycker att de som inte jobbar är lata. Jag är blå och tycker inte så, har även just varit arbetslös i ca 10 mån. Alla vet att det inte finns överflöd av jobb idag. Och att tro att de blå tänker så är ungefär som att tro att alla rödgröna skulle tycka "de blå består bara av rika som vill ha mer pengar och bryr sig inte om de svaga i samhället" - det stämmer ju inte heller.
    Fast jag skrev specifikt de nyblåa, och syftar då på de nyfrälsta som bara ser mer pengar i egen ficka, men inte tänker på annat än konsumtion i nuet. Dvs, de tar fortfarande saker som är gratis eller kraftigt subventionerat för givet.
  • idiblon yes
    Freja10 skrev 2010-05-02 21:26:29 följande:
    Okej, sorry, såg att du skrev det men tänkte inte på det :) Tror även många nyblåa fattat att borgarna är till för alla, även de svagare, och att det är därför de fd röda tagit steget åt höger över blockgränsen. Åtminstone hoppas jag att de ser ett sundare alternativ i de blå o inte bara pengar. Bortsett från den diskussionen, så är det som skrämmer mig mest med de rödgröna att de inte verkar ha så mkt koll på var de ska ta pengarna till finansering av allt fint de nu lovar ifrån, att de styr in människor i sina fållor igen (genom att det återgår mer till att staten bestämmer), att de rödgröna inte ska komma överens - tror det är mkt spel för gallerierna just nu, och att V måste få igenom sin vilja då och då och ha ett finger med i allt.
    Ja du, tro mig, jag också rädd för de rödgröna.

I hjärtat är jag röd, i hjärnan blå.

Så trots att det tar emot, så tror jag att de blå fortfarande vore snäppet bättre. Tyvärr, tyvärr, tyvärr. Och det mest p.g.a Sahlins politik, hon inger knappast något förtroende.
  • idiblon yes
    Karro1 skrev 2010-05-03 10:02:40 följande:
    frågan är snarare varför röstar folk på oppositionen och mona sahlin som statsminister trots att hon bara har 11% stöd. Det är otäckt. Varför röstar (S) väljare som inte ens litar på henne fram henne som statsminister?
    För att de röstar ideologiskt, förmodligen? Vilket fler borde göra. Sakfrågor är farliga.
  • idiblon yes
    SkåneP skrev 2010-05-03 10:13:22 följande:
    Fast det beror ju iofs på ur påläst man är och vilket konsekvenstänkande man har. Att enbart rösta blått för att inte betala för mycket för bensin tex ÄR korkat, och ja, många gör just så. Röstar i en enda fråga utan att ha någon koll på resten.
  • idiblon yes
    BillyX skrev 2010-05-03 10:25:59 följande:
    Vilket också är en rättighet. Man kanske bara brinner för en enda sak och röstar därefter.
    Ja, det är ju inte alls dåligt att dessa människor kanske i samma handvändning röstar för något som skulle gå emot deras syn om de bara var mer insatta? Valfläsk ÄR farligt, tammejfan. Eller snarare, okunskap är farlig.
  • idiblon yes
    BillyX skrev 2010-05-03 10:35:14 följande:
    Javisst. Men säg att man brinner för valfrihet - röstar man ideologiskt eller efter sakfråga då?
    Du det vet i fan, för det beror på vad man menar med valfrihet.
  • idiblon yes
    BillyX skrev 2010-05-03 10:44:33 följande:
    Jo förvisso. Men idag är det svårt att rösta ideologiskt... är det bättre att rösta som man alltid gjort för att man är blå eller röd i själen? Eller att man läser deras partiprogram och röstar efter sina hjärtefrågor? Dessutom är ideologin såld sen länge. Eller menar du att (s) är ett arbetarparti?
    Men hur många läser partiprogrammet innan de röstar? De jag klagar på är de som hör "billig bensin" och röstar blått, eller "bättre villkor för sjuka/pensionärer" och röstar rött, men som aldrig sätter sig in i något mer. Tex eventuella baksidor med partiet de röstar på.
  • idiblon yes
    BillyX skrev 2010-05-03 10:56:11 följande:
    Jovisst. Men det kanske är ett ställningstagande. "Billigare bensin är bannemej det viktigaste för mig"
    Ja, och det är ett farligt och ensidigt ställningstagande, som iofs säger ganska mycket. Nämligen att folk generellt är fruktansvärt oinsatta med tanke på makten de får via sin röst.
  • idiblon yes
    Matillin skrev 2010-05-03 13:59:44 följande:
    Kanske borde man införa opartisk politik på schemat i skolan så folk lärde sig lite?
    Verkligen! Ibland kan man undra om politikerna medvetet vill hålla folket omedvetet, för att själva kunna styra dit de vill.
  • idiblon yes
    laban1 skrev 2010-05-03 20:20:22 följande:
    Man har politik i opartisk politik i samhällskunskapen i skolan i både högstadiet och på gymnasiet (Samhällskunskap A). Däremot så skulle nog det vara bra om alla lärde sig lite grunder i Nationalekonomi, fast det är klart om alla förstod hur ekonomin fungerar så skulle det ju ingen rösta på sossarna eller vänstern.
    Det är ju ungefär som att säga att ifall alla fick lära sig sociologi så skulle ingen rösta blått.

Lite väl enkelspårigt.
  • idiblon yes
    V 77 skrev 2010-05-04 20:56:49 följande:
    Det var någon som sa: Har man inte sympatiserat med socialdemokraterna före 30 års ålder så har man inget hjärta. Sympatiserar man med socialdemokraterna efter 30 år fyllda så har man ingen hjärna. :)
    Ja, att "växa upp" och bli girig är inte alltid en bra sak, dock.
  • idiblon yes
    V 77 skrev 2010-05-05 22:27:27 följande:
    idiblon man kan vända på det med :) Att inte prestera tillräckligt och förvänta sig att de som presterar ska betala mer och mer och mer, kontra att prestera och prestera och ge allt mer... Vem är girig/vill åka snålskjuts? Den som vill behålla en okej del av det som den faktiskt presterat för, eller den som förväntar sig att andra ska betala allt? idag ryker minst 51% av bruttolönen, vad är okej att få behålla? 40% 20% ? Det är redan idag alldeles för liten skillnad mellan att arbeta eller att inte arbeta för de allra flesta. Jag anser att det måste finnas morötter för dem arbetar och skapar välfärd.
    Ja, självklart. Men det finns andra aspekter av det hela också, exempelvis hur olika arbeten egentligen ska värderas.
    laban1 skrev 2010-05-06 02:50:35 följande:
    idiblon yes: Ja för hur många av de som förstår sig på ekonomi är sossar eller vänster? Då jag själv är utbildad delvis inom ekonomi och har många vänner som är civilekonomer, nationalekonomer, civilingengörer i industriell ekonomi och vet du vad jag bara mött två som röstar på vänsterblocket. (var av en av dem röstar mp för hon är miljöinriktat så igentligen bara 1 vänster person). Tror att det är över 90% av alla som kan ekonomi  som är höger, sammanträffande? nej jag tvivlar på det. Tycker du inte det är mer girigt av dem som lever på bidrag att leva på andras pengar. Man är ju inte girig om man vill behålla en större andel av sina pengar som man så hårt har slitit för att tjäna. För mig är all inkomskatt över 30% girig. Man kanske skulle ta och polisanmäla Mona för planering till grovstöld.
    Ja, visst är det girigt att enbart leva på andra. Men det är inte bara det det handlar om. Många sossar/vänster vill förändra samhället och även samhällsekonomin från grunden. Att tala om vad som vore bäst med nuvarande system mot vad som vore bäst för alla med ett annat system är två helt olika saker.
Svar på tråden Tell me! Moderaterna eller socialdemokraterna?