• tebax

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet.

Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar??

FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 07:15
    Jag har varit bortrest ett par dagar och ser att jag fått över 2000 svar. Så jag kan knappast svara på allt men kul att se hur många som engagerat sig.

Ha det bra.

• Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!
  • Waldo

Jag har väl sällan skådat en TS så full av källfast information
    "Jag har sett" "jag har hört" "jag har googlat"

Jag har har en hel del hundkunskap och har haft rottis under hela dotterns uppväxt.
    Hon är nu 14 och har inte blivit uppäten ännu.
    Orsaken till att det blev just rottis var kombinationen barn och hund. Vi ville ha en hund som är väldigt stark i nerverna och har väldigt starka band till sin familj
    En hund som gärna är med i livet kring barnet
    Jag har idag svårt att tänka mig att uppfostra ett barn utan en rottis bredvid min sida

Men man ska inte lura sig själv och tro att man skaffar en lätt hund. Den kräver en hel del kunskap och arbete.Utan den kunskapen och arbetet får du en oberäknerlig hund, vilket förmodligen är det TS försöker i sin enfald att säga
    Att skaffa en rottis för att kampa eller i tron att man skaffat en kamphund, då är man hel enkelt dåligt påläst.
    Sorry TS, men din källor är helt enkelt dåligt uppdaterade

• Oifes

Har bara läst TS, men jo det ligger i ägaren och uppfostran av hunden. En hund oavsett ras (men speciellt dom raserna) i fel händer är inte bra. Sen är det alltid svårt med hundar och barn för mycket kan hända då dom inte förstår varandras språk och signaler...

• kalin
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 19:44:19 följande:
    ??? Svarade du på rätt inlägg där? Fick inte ihop det!
    Ja, egentligen var jag val mest nyfiken pa varfor du anser dig har ratt att sitta har och betstamma att barn och hundar inte ska ha samma rattigheter. Sen kunde katterna lika garna varit sk kamphundar enligt min mening. Ungarna maste lara sig hur man behadlar djur...
  • Jezamine

Det är ägaren bakom som djuret som skall förbjudas.

Avstängd tills vidare
  • Aussiemamma
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 19:49:57 följande:
    Ja det är väl det som är problemet med en för hög avgift. Samtidigt höjer man djurets status avsevärt och jag tror att hundar hamnar i bättre miljöer och man riskerar inte att hundar far illa som jag tyvärr tror att allt för många gör idag. Ska man se på djurets värde så kan det vara bra med en hög avgift men tyvärr blir en grupp lidande pga detta. Men samtidigt, vill man verkligen ha något så starkt så brukar man finna vägar att uppfylla det... Jag tror oavsett att är man seriös i sin önskan så fixar man avgiften på något sett.
    Jag tror vi måste åt de oseriösta uppfödarna istället. De som avlar på hundar med dålig mentalitet och psyke och säljer till oseriösa ägare istället..

Men först har du hunden på ca 10k, sen är det hd ad röntgen, ögon och saker som ska kollas det första året. MH, Sprutor och andra vet besök, medlemskap i klubbar och valpkurser, inköp av alla korgar, leksaker, koppel osv osv..
    Första året är svindyrt!
    Ska man dessutom lägga på 10k då?
  • Oifes

Och som någon skrivit, kamphund är inte en ras. Alla hundar kan bli kamphundar om man tränar dom till det. Till och med en sketen liten tax...

• Gaby 01
    kalin skrev 2010-05-01 19:52:55 följande:
    Ja, egentligen var jag val mest nyfiken pa varfor du anser dig har ratt att sitta har och betstamma att barn och hundar inte ska ha samma rattigheter. Sen kunde katterna lika garna varit sk kamphundar enligt min mening. Ungarna maste lara sig hur man behadlar djur...
    Vilket jag även skrev i mitt inlägg. Jag tycker att man oavsett ålder alltid ska bete sig bra mot djur och medmänniskor, men en hund får aldrig tro sig vara högre i rang än de övriga familjemedlemmarna. Det bäddar bara för problem... Men som jag även skrev så tror jag att allför många ser på sina hundar som om de vore barn och inte ett djur med nedärvda instinkter.
    Spännande iallafall att du drog in katter i diskussionen.
  • Jezamine
    Oifes skrev 2010-05-01 19:54:30 följande:
    Och som någon skrivit, kamphund är inte en ras. Alla hundar kan bli kamphundar om man tränar dom till det. Till och med en sketen liten tax...
    Eller en ilsken liten pudel.(Jo jag äger själv en pudel)
    Avstängd tills vidare
  • Johjo

Jag måste tyvärr lägga mig i detta..

Jag har dubbla erfarenheter.
    När min dotter var ungefär 2-3 månader gammal köpte vi en amstaffvalp. Vi ville att de tillsammans skulle växa upp och lära sig leka med varandra osv. Jag såg till att hunden inte fick komma och leka med mig när jag matade Amanda, utan då fick hon snällt gå undan och göra något annat.
    När amanda sen låg i spjälsängen och sov så fick hunden för sig att hon skulle hälsa (det är vad jag tror att hon ville iaf) och stack in tassen mellan ribborna och råkade riva amanda uppe på huvudet, precis över lamellen. Jag blev självklart livrädd och ville inte ha kvar valpen. Ingen skulle få skada mitt barn! två veckor senare hade vi hittat en ny ägare, som vi kände och kunde fortsätta att se hur hon växte upp.

Efter mycket om och men gick vi isär och jag träffade en ny kille. Han har en blandning mellan Staffordsher terrier (tror det stavas så) och pittbull. Det kan hända att det finns något mer då han är en gatuhund inporterad och omhändertagen från Irland.
    Eftersom han har levt på gatan så är alla andra hundar eventuella konkurenter för mat. Alltså, ser vi en annan hund så skäller och skäller och skäller han. Han kan leka med andra hundar så länge det sker på hans vilkor, dvs det är inget vi låter han göra för att undvika att det ska bli bråk om något.
    När någon går i trappen så ska han varna oss, och då skäller han. Men så fort han ser vem det är så viftar han på svansen och blir hur glad som hellst. Han vill bara ha kärlek och bli klappad på.
    Hur fungerar han med amanda då? Hur bra som hellst. De fick träffas på hennes hemmaplan och de satt tillsammans på en fäll som han fick ha hemma hos mig en hel kväll.. De sitter och kramas (dvs amanda kramar om neo), hon pussar på honom, hon leker i hans "säng" och om han tycker hon blir jobbig, då går han och lägger sig i hennes säng.

Det jag vill komma fram till med det här är det att inte alla hundar är kamphundar. Skulle man kolla alla tester som finns i tidningarna och man bara skulle kolla på neos bakgrund så skulle han klassas som en kamphund. När folk ser han på en promenad så tror de att han är elak, men igentligen är han en av de snällaste hundarna som jag vet.
    Tom min mammas hund (en gammal Flat Coated Retriver) är elakare och jag är mner rädd att hon ska gå till attak än våran Neo. Nu sex månader senare är de fortfarande bästa vänner och enda gången som han skäller mot henne är när hon slår neo med en hink...

Jag hoppas alla har en riktigt trevlig kväll
    =)

• Gaby 01
    Aussiemamma skrev 2010-05-01 19:54:21 följande:
    Jag tror vi måste åt de oseriösta uppfödarna istället. De som avlar på hundar med dålig mentalitet och psyke och säljer till oseriösa ägare istället..Men först har du hunden på ca 10k, sen är det hd ad röntgen, ögon och saker som ska kollas det första året. MH, Sprutor och andra vet besök, medlemskap i klubbar och valpkurser, inköp av alla korgar, leksaker, koppel osv osv..Första året är svindyrt! Ska man dessutom lägga på 10k då?
    Misstänker att det blir apdyrt, men är det verkligen fel? Ska det vara billigt att ha hund och varför, och dessa 10 000 går ju till en god sak speciellt för den blivande hunden och för en seriös hundägare måste ju detta ändå kännas okej om man får en seriös utbildning på köpet.
    Hur mycket ser du som lämpligt för en licens? Lär ju ändå kännas lite i plånboken för att sålla bort agnarna. Är 5 000 en mer rimlig summa?
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!