• tebax

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet.

Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar??

FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 07:15
    Jag har varit bortrest ett par dagar och ser att jag fått över 2000 svar. Så jag kan knappast svara på allt men kul att se hur många som engagerat sig.

Ha det bra.

• Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!
  • Oifes
    Lakino skrev 2010-05-01 20:28:13 följande:
    ännu värre är hundägare som släpper fram sin hund till min hund UTAN att fråga.jag har skällt ut både 14-och 19st!!
    Ja det håller jag också med om!! Det händer betydligt oftare än barn som kommer fram. Men vuxna hundägare som släpper fram hunden och ursäktar sig med både det ena och det andra nej usch!
  • Sannalouise87
    Dynah skrev 2010-05-01 20:16:45 följande:
    Jag står gärna för dom skadorna då! Likaså om någon okänd bryter sig in i vårt hur och hunden skadar denna person!
  • Candra

Och folk som släpper fram sina hundar till andras hundar med orden "den är SNÄLL!"
    Jo, det är den säkert, men vad får dig så säker på att min är det?

• Egomamma

Har bara läst TS.

Du har inga kunskaper om hundar om du vill förbjuda flera raser p g a vad ett fåtal individer gjort. Det finns rötägg som inte ska ha hundar av "kamphundsraser" som t ex pitbull, amstaff och bostonterrier m fl. Men de är egentligen oerhört barnkära och måna om sin "flock".
    Jag har en vän som föder upp amstaff och alla hennes hundar är supertrevliga. Hon som uppfödare är oerhört noggrann med vem som får köpa en valp och hon har uppföljningar på sina valpar osv.

Hundar kan bli aggressiva av flera skäl. Ett kan vara att ett blodkärl brister i huvudet, det är inte helt ovanligt när hunden börjar bli äldre. Den mest godmodiga lilla golden retriever eller tax eller vad som helst kan drabbas av detta.
    Ett annat skäl kan vara att man triggar den.
    Det finns raser (s k kamphundar) som har lätt att trigga igång sin aggressiva sida. Men det händer knappast att hundar attackerar om den inte fått insikt i att den kan bita, hugga osv. Om ägaren tränar den i att vara aggressiv, då blir det en farlig hund. Men ingen hund föds aggressiv eller farlig. Hunden går på instinkter och följer sin flockledare, i det här fallet människan. Därför ligger ansvaret hos människan som har hand om djuret. Inte hos hunden.
    Att förbjuda vissa raser hjälper inte nämnvärt, det enda som lär hända är att folk smugglar in hundarna i stället och att hundar som smugglas blir stressade och redan där börjar utveckla aggression som en del av en reaktion på de förhållanden som uppstår när man ska undvika upptäckt.

Det enda som skulle hjälpa är om hundägare skulle få ta "hundkörkort" för respektive ras, eller om vi införde djurpolis i det här landet. Det skulle vara vettigare än att komma dragande med att man ska förbjuda vissa raser.

Ska vi förbjuda vissa människor med vissa yrken att finnas i samhället också? Det är i praktiken samma sak, nämligen. Bara för att EN lastbilschaufför dödat och våldtagit betyder inte det att ALLA lastbilschaufförer ska låsas in.. (tänker på Anders Eklund/Engla)

Det låter en aning fel i min värld. Man måste se längre än till problemet, man måste se orsaken.

• Oifes
    Dynah skrev 2010-05-01 20:29:09 följande:
    Självklart ska man lära sina barn att aldrig gå fram till främmande hundar. Men det är trots allt alltid hundägarens ansvar att hunden inte biter barn eller ställer till med något annat. Som jag skrev tidigare så ska ingen hund som kan tänkas bita någon stå fastkopplad utanför affären. Små barn har inte alla föräldrar 100% koll på, olyckor händer lätt. Som hundägare kan det inte heller kännas okej ifall en olycka händer. Skulle jag vara hundägaren skulle jag ha svårt att leva med att min hund ev skadat någon för livet.
    Jo självklart är det så. En hund som man sett beteendet hos kan bita människor finns det lag på att den ska hållas inlåst. Men olyckor kan hända mellan barn och hundar oavsett för dom inte förstår, eller ja... Man har alltid ansvar för sin hund, men föräldrar har lika stort ansvar för sina barn att se till att dom inte går fram... Om hundägare alltid ska ha 100% koll måste man kunna kräva samma sak av en förälder.
  • Candra
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 20:32:08 följande:
    Jag står gärna för dom skadorna då! Likaså om någon okänd bryter sig in i vårt hur och hunden skadar denna person!
    Det har jag aldrig förstått, om nån bryter sig in hos en, VARFÖR blir man blir skyldigt att betala denna människa om den skadar sig? H*n får väl fan skylla sig själv om den bryter sig in!
  • Sannalouise87
    Dynah skrev 2010-05-01 20:19:07 följande:
    Ett barn skadar sällan ett djur "med flit" utan av okunskap.Men du skriver att barn får inte ens KLAPPA din hund utan ditt tillstånd, för biter hunden då så är det BARNETS fel...
    nej...jag vill int att folk eller barn klappar min hund utan tillstånd.
  • figurehead
    Lakino skrev 2010-05-01 20:22:42 följande:
    skyll inte på mig,jag bara sökte på "bitstatistik" på google...
    Lugnt,

Jag ville bara säga ifrån när det länkas till totalt värdelös statistik.

Problemet är ju att folk slänger ur sig till höger och vänster om vilken hund som är farligast och biter oftast. Golden, Labbe, Pitbull osv.

Ser man lite logiskt på det. Jag är inte förvånad om tex Golden är inblandad i många bett. Det beror på att det finns väldigt många tex Goldens i hemmen i Sverige. Betydligt fler Goldens än Amstaffar och Pitbulls.

Det finns ingen tillförlitlig statistik på hundbett och attacker idag. Media har ju sitt sätt att skapa rubriker. Tex så var det en tidning som på sin hemsida rapporterade om en hundattack där hunden beskrevs som en svart korthårig hund. Givetvis la redaktionen fram en bild på en Amstaff i artikeln. Via kommentatorsfältet kunde man sen läsa att det  var en Labbe/newfoundlandblandis  som var inblandad. Men bilden är fortfarande kvar med texten "Ej hunden på bilden".

nyheter24.se/nyheter/inrikes/324522-flicka-attackerad-av-hund-agare-forsvann
  • Candra

Hur vet man då om ens hund får vistas ute bland folk eller inte? Den kanske aldrig gjort nåt fel innan den där idioten kom fram och petade den i ansiktet?

• Lakino
    Dynah skrev 2010-05-01 20:22:59 följande:
    Men om man har en hund som biter när barn kommer fram och klappar så är det en hund som inte fungerar i vårt samhälle idag och då får du som hundägare fan se till att hålla den inlåst alternativt inte vistas bland folk med en sådan farlig hund.Då skulle många olyckor kunna undvikas.Läs lagen!!!!Strikt ÄGARANSVAR! Kan man inte hålla sig till det ska man inte ha hund!!!
    ett barn ska respektera hunden,den kanske vill vara ifred?
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!