• tebax

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet.

Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar??

FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 07:15
    Jag har varit bortrest ett par dagar och ser att jag fått över 2000 svar. Så jag kan knappast svara på allt men kul att se hur många som engagerat sig.

Ha det bra.

• Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!
  • TAN

Ni som skriver att barn borde lära sig att hantera djuren på rätt sätt... Visst!! MEN det är inte okej att de skadar barnen oavsett... Det ska väl inte vara djuren som styr.. En hund som dödar eller bitar är inte frisk!!!

• vivillblitre

Bara så du vet så den hund som har flest anmälningar på bitanfall är den käääära familjehunden Golden Retriver.... på andra plats kommer schäfer.
    Ingen av dessa är s.k kamphundar.

• Sannalouise87
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 20:03:07 följande:
    Jag förstår hur du tänker... men i min värld så är det aldrig okej att en hund attackerar ett barn oavsett orsak. Det får bara inte hända! Tänker på din mening " Sedan vet vi ju inte detaljerna, om barnet gjorde något för att uppröra hunden".Och jag kan inte heller bli deppig att hunden blir avlivad. Grejjen i sig är sorglig men en hund som bitit ett barn måste tas bort. Det kan ske igen!
    I min värld är det aldrig okej att främmande barn går fram och hälsar på min hund oavsett om jag har en "snäll trofast" golden eller om jag har en "kamphund". I min värld har hunden rätt att säga ifrån när den känner sig trängd och hotad, om det finns grund för det. Bara för att jag har en snäll golden, är jag inte intresserad av att folk, framför allt barn går fram och klappar den, bara för att det är en snäll hund. Samma sak gäller om jag har en Rottweiler, jag är inte intresserad av att folk kommer fram och klappar på den.

Det värsta som finns är när folk inte respekterar att jag har sagt till min hund att ligga där den ligger. Ett exempel är när vi gick och handlade, min sambo gick in i affären och jag blev kvar med vår Rottis utanför. Jag sa till honom att han skulle ligga vid min sida, varpå jag satte mig på bänken bredvid. Helt plötsligt var där två ungar framme och klappade min hund. UTAN att FRÅGA!!! Sånt blir jag förbannad på, och då får dom skylla sig själva ifall hunden skulle göra något! Så enkelt är det!
  • kalin
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 20:06:20 följande:
    Usch... jag blir fasiken väldigt illa till mods när jag läser dina inlägg men hoppas någonstans att det är mörk ironi bakom. För du kan väl inte tycka det är okej att ett djur skadar ett barn? Det är lika litet okej att ett barn skadar ett djur med flit.
    Oprovocerat ar det inte okej. Men att  djur forsvarar sig om ett barn behandlar det illa ar sjalvklart.
  • Candra

Åh va trött jag blir!

Rottweilers är en av de mest underbara raser jag vet, så snälla och kärvänliga.
    ALLA raser kan bli farliga i fel händer!

Som tidigare har sagt så är det i bitolyckor oftast raser som golden som är inblandade. Jag har även hört mycket om allt från taxar och chihuahuas till siberian husky. Felet ligger inte i rasen, visst finns det aggressiva INDIVIDER, men det finns det i alla arter och raser.
    I majoriteten av fallen ligger dock problemet hos ägaren.

• Aussiemamma
    TAN skrev 2010-05-01 20:05:11 följande:
    Har nästan bara läst TS men jag anser att hundar som rottis, pitbull osv. borde förbjudas i sverige. Och visst stämmer det att golden biter mer men de biter inte ´för att döda utan av helt andra avsikter och orsaker. de förstnämnda biter till största del för att döda.. de är lite så de är avlade och därför anser jag inte att man borde ha dessa hundar. det krävs att dessa hundar är mkt mentalt stabila för att fungera i samhället. Vad jag har förstått så har många  attityden att en golden eller labbe är en familjehund som klarar det mesta.. Man får inte glömma att detta är brukshundar som behöver få sin mentala stimulans. Jag tror att de biter (när det väl gör det) för att de inte fått sina behov tillfredsställda. De blir alltså bara liggandes i hemmet för att de är "så snäölla och behöver inte så mkt mer... "
    Källa på det tack?
    Rottweiler avlas för bruks och utställning
    Golden och labbe är INTE brukshundar, de är fågelhundar.. Rottweiler är däremot en brukshund.. Uttala dig inte om du inte har kompitens till det..

Agressivitet visat under mentalbeskrivning (skala 0-5):
    Amstaff: 2,0
    Rottweiler: 2,0
    Dobermann: 1,6

Engelsk springer spaniel: 2,0
    Labrador: 1,9
    Golden retriver: 1,7

Källa: avelsdata, skk.se
  • TAN
    vivillblitre skrev 2010-05-01 20:09:44 följande:
    Bara så du vet så den hund som har flest anmälningar på bitanfall är den käääära familjehunden Golden Retriver.... på andra plats kommer schäfer.Ingen av dessa är s.k kamphundar.
    visst.. men de biter inte för att döda som kamphundar gör.. de biter för att de inte får sina behov tillfredsställda.. de markerar... de har också behov av mental och fysisk träning även om det är en familjehund.. många gånger tror jag inte att de får det för att "de är så snälla och bra".. eller "lätta hundar"
  • Dynah
    Sannalouise87 skrev 2010-05-01 19:22:43 följande:
    Eftersom vi hade vår hund innan barnet kom till världen, så får man väl lära barnet vad som är rätt och fel när det gäller en hund?
    Det beror ju helt på hunden. Själv hade jag en gammal hund som var på gränsen till döv och hade stark jaktinstinkt. När jag fick barn förstod jag hur lätt hunden skulle kunna ta fel på spädbarnet och ett djur, eller höra fel och tro att någon anföll när så inte var fallet osv.
    Då låg ansvaret på mig som ägare att kunna förutse farorna och jag lät avliva henne innan barnet föddes, för allas bästa.
    Ett exempel när ägarna inte insåg detta hände i Finland för ett antal år sedan. Mamman kom hem från BB med sin nyfödda, första natten hoppade deras Stafforshire Terrier in i spjälsängen och bet ihjäl barnet. TRAGEDI!!!
  • Candra
    TAN skrev 2010-05-01 20:05:11 följande:
    Har nästan bara läst TS men jag anser att hundar som rottis, pitbull osv. borde förbjudas i sverige. Och visst stämmer det att golden biter mer men de biter inte ´för att döda utan av helt andra avsikter och orsaker. de förstnämnda biter till största del för att döda.. de är lite så de är avlade och därför anser jag inte att man borde ha dessa hundar. det krävs att dessa hundar är mkt mentalt stabila för att fungera i samhället. Vad jag har förstått så har många  attityden att en golden eller labbe är en familjehund som klarar det mesta.. Man får inte glömma att detta är brukshundar som behöver få sin mentala stimulans. Jag tror att de biter (när det väl gör det) för att de inte fått sina behov tillfredsställda. De blir alltså bara liggandes i hemmet för att de är "så snäölla och behöver inte så mkt mer... "
    WTF!? Biter för att döda!?
  • Takhiza
    tebax skrev 2010-05-01 18:11:55 följande:
    Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet. Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar??FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111
    Lär folk uppfostra sina barn OCH ungar rätt.
    Lär folk att de faktiskt är lag på att ha sin hund kopplad.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!