• tebax

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet.

Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar??

FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 07:15
    Jag har varit bortrest ett par dagar och ser att jag fått över 2000 svar. Så jag kan knappast svara på allt men kul att se hur många som engagerat sig.

Ha det bra.

• Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!
  • Aussiemamma
    Johjo skrev 2010-05-01 19:57:05 följande:
    Jag måste tyvärr lägga mig i detta.. Jag har dubbla erfarenheter. När min dotter var ungefär 2-3 månader gammal köpte vi en amstaffvalp. Vi ville att de tillsammans skulle växa upp och lära sig leka med varandra osv. Jag såg till att hunden inte fick komma och leka med mig när jag matade Amanda, utan då fick hon snällt gå undan och göra något annat. När amanda sen låg i spjälsängen och sov så fick hunden för sig att hon skulle hälsa (det är vad jag tror att hon ville iaf) och stack in tassen mellan ribborna och råkade riva amanda uppe på huvudet, precis över lamellen. Jag blev självklart livrädd och ville inte ha kvar valpen. Ingen skulle få skada mitt barn! två veckor senare hade vi hittat en ny ägare, som vi kände och kunde fortsätta att se hur hon växte upp. Efter mycket om och men gick vi isär och jag träffade en ny kille. Han har en blandning mellan Staffordsher terrier (tror det stavas så) och pittbull. Det kan hända att det finns något mer då han är en gatuhund inporterad och omhändertagen från Irland. Eftersom han har levt på gatan så är alla andra hundar eventuella konkurenter för mat. Alltså, ser vi en annan hund så skäller och skäller och skäller han. Han kan leka med andra hundar så länge det sker på hans vilkor, dvs det är inget vi låter han göra för att undvika att det ska bli bråk om något. När någon går i trappen så ska han varna oss, och då skäller han. Men så fort han ser vem det är så viftar han på svansen och blir hur glad som hellst. Han vill bara ha kärlek och bli klappad på. Hur fungerar han med amanda då? Hur bra som hellst. De fick träffas på hennes hemmaplan och de satt tillsammans på en fäll som han fick ha hemma hos mig en hel kväll.. De sitter och kramas (dvs amanda kramar om neo), hon pussar på honom, hon leker i hans "säng" och om han tycker hon blir jobbig, då går han och lägger sig i hennes säng. Det jag vill komma fram till med det här är det att inte alla hundar är kamphundar. Skulle man kolla alla tester som finns i tidningarna och man bara skulle kolla på neos bakgrund så skulle han klassas som en kamphund. När folk ser han på en promenad så tror de att han är elak, men igentligen är han en av de snällaste hundarna som jag vet. Tom min mammas hund (en gammal Flat Coated Retriver) är elakare och jag är mner rädd att hon ska gå till attak än våran Neo. Nu sex månader senare är de fortfarande bästa vänner och enda gången som han skäller mot henne är när hon slår neo med en hink... Jag hoppas alla har en riktigt trevlig kväll =)
    Omplacerade du valpen för att du inte hade tillräcklig tillsyn över henne?? Att hon rev din dotter var ju knappast meningen!
  • Bevabus

Jag blev bara deppig när jag läste i artikeln att ägaren skulle avliva hunden. Såvitt jag vet så är det bara ägaren som ska avlivas. Han/hon har ju uppenbarligen misslyckats katastrofalt med den stackars hunden. Sedan vet vi inte detaljerna, om barnet gjorde något för att uppröra hunden. Men det som pekar emot att hunden var ouppfostrad var att den sprang fram till ungen på eget bevåg. En uppfostrad hund hade kollat med ägaren först om det var okej att närma sig barnet. Hunden är helt oskyldig i det hela, han gjorde bara det han hade lärt sig var okej.

Säger man aldrig till ett barn att det är fel att slåss, så kommer det att fortsätta.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Sannalouise87

Det roliga i det hela är att TS själv inte har någon erfarenhet av hundar, utan det är hennes vän (som jobbar med omplaceringshundar) samt medier som får henne att starta denna tråd. Tycker det är tragiskt när folk uttalar sig om saker dom inte förstå sig på. Alla kan ha en åsikt, men åsikten ska ju helst vara grundar på konkreta och faktamässiga grunder...inte vad ens vän, eller media (som utelämnar hälften av faktan och förstorar upp saker 100ggr) säger!

• Lady Dahmer
    kalin skrev 2010-05-01 19:42:52 följande:
    Lojligt, vad fan ger dig ratten att sitta har och bestamma vem som ska ha stort rattigheter. Da katterna betyder mer for mig an ungarna har dom sjlavklart samma rattigheter. Nar en av ungarna drog en av katterna i svansen fick han ett antal rivmarken. Skitbra...Han har aldrig vart pa djuren igen efter det...Jag varken vill eller kan lara katterna att inte forsvara sig nar ungerna ar pa dom...hur fan skulle det ga till?
    mitt problem är snarare att mina katter INTE försvarar sig. Hur fan ska ungen lära sig att respektera dem om de inte säger ifrån ordentligt liksom. (jo jag tjatar och tjatar och visar ochg fostrar, men tvååringar är ju ganska impulsiva och lyssnar inte till reson)
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • kalin
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 19:55:24 följande:
    Vilket jag även skrev i mitt inlägg. Jag tycker att man oavsett ålder alltid ska bete sig bra mot djur och medmänniskor, men en hund får aldrig tro sig vara högre i rang än de övriga familjemedlemmarna. Det bäddar bara för problem... Men som jag även skrev så tror jag att allför många ser på sina hundar som om de vore barn och inte ett djur med nedärvda instinkter. Spännande iallafall att du drog in katter i diskussionen.
    Spelar ingen roll om det ar en katt eller en pitbull....Om jag varderar min hund (katt) hogre an sambons ungar sa ar val det upp ditt mig...Kan inte ungen behandla djuret pa ratt satt sa kan man bli attackerad...
  • Gaby 01
    Bevabus skrev 2010-05-01 19:59:55 följande:
    Jag blev bara deppig när jag läste i artikeln att ägaren skulle avliva hunden. Såvitt jag vet så är det bara ägaren som ska avlivas. Han/hon har ju uppenbarligen misslyckats katastrofalt med den stackars hunden. Sedan vet vi inte detaljerna, om barnet gjorde något för att uppröra hunden. Men det som pekar emot att hunden var ouppfostrad var att den sprang fram till ungen på eget bevåg. En uppfostrad hund hade kollat med ägaren först om det var okej att närma sig barnet. Hunden är helt oskyldig i det hela, han gjorde bara det han hade lärt sig var okej.Säger man aldrig till ett barn att det är fel att slåss, så kommer det att fortsätta.
    Jag förstår hur du tänker... men i min värld så är det aldrig okej att en hund attackerar ett barn oavsett orsak. Det får bara inte hända! Tänker på din mening " Sedan vet vi ju inte detaljerna, om barnet gjorde något för att uppröra hunden".
    Och jag kan inte heller bli deppig att hunden blir avlivad. Grejjen i sig är sorglig men en hund som bitit ett barn måste tas bort. Det kan ske igen!
  • figurehead
    Lakino skrev 2010-05-01 19:22:59 följande:
    här har vi lite statistik från USA...visserligen år 2006... www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%...
    Ta den statistiken och stoppa ner den så långt ner i soptunnan du bara kan.

Ta aldrig mer upp den.

Den statistiken är byggd på tidningsartiklar. Man har kategoriserat ras och bett efter hur media har rapporterat bett.

Dessutom har den fantastiska Merritt Clifton dragit ihop Amstaff, Staff, Bullterrier och American Pitbull Terrier till en ny ras han kallar "Pitbull type dogs".

Hur media rapporterar hundbett med Pitbull-hundar vet vi vid det här laget. Ingen är intresserad av att veta att en Tax har bitit medan nr en Pitbullhund biter, då är det förstasidan direkt.

Och om ni misstror mig så kan ni ju läsa Merritt Cliftons avslutning i rapporten där han jämför att ha en vild puma som innekatt med att äga en Pitbullhund eller en Rottweiler.

Det finns bara en sak att säga om rapporten. RIDÅ!!!

Det absolut värsta av allt är att den här rapporten använder Mathias Sundin och Peter Kjällkvist som en av hörnstenarna i deras förslag om farlighetskategoriseringen av hundraser. Dvs, de vill förbjuda att man kan ha vissa raser som sällskapshund. Man kan endast ha de raserna i någon form av arbete.
  • TAN

Har nästan bara läst TS men jag anser att hundar som rottis, pitbull osv. borde förbjudas i sverige. Och visst stämmer det att golden biter mer men de biter inte ´för att döda utan av helt andra avsikter och orsaker. de förstnämnda biter till största del för att döda.. de är lite så de är avlade och därför anser jag inte att man borde ha dessa hundar. det krävs att dessa hundar är mkt mentalt stabila för att fungera i samhället. Vad jag har förstått så har många  attityden att en golden eller labbe är en familjehund som klarar det mesta.. Man får inte glömma att detta är brukshundar som behöver få sin mentala stimulans. Jag tror att de biter (när det väl gör det) för att de inte fått sina behov tillfredsställda. De blir alltså bara liggandes i hemmet för att de är "så snäölla och behöver inte så mkt mer... "

• Gaby 01
    kalin skrev 2010-05-01 20:02:03 följande:
    Spelar ingen roll om det ar en katt eller en pitbull....Om jag varderar min hund (katt) hogre an sambons ungar sa ar val det upp ditt mig...Kan inte ungen behandla djuret pa ratt satt sa kan man bli attackerad...
    Usch... jag blir fasiken väldigt illa till mods när jag läser dina inlägg men hoppas någonstans att det är mörk ironi bakom. För du kan väl inte tycka det är okej att ett djur skadar ett barn?
    Det är lika litet okej att ett barn skadar ett djur med flit.
  • TAN
    TAN skrev 2010-05-01 20:05:11 följande:
    Har nästan bara läst TS men jag anser att hundar som rottis, pitbull osv. borde förbjudas i sverige. Och visst stämmer det att golden biter mer men de biter inte ´för att döda utan av helt andra avsikter och orsaker. de förstnämnda biter till största del för att döda.. de är lite så de är avlade och därför anser jag inte att man borde ha dessa hundar. det krävs att dessa hundar är mkt mentalt stabila för att fungera i samhället. Vad jag har förstått så har många  attityden att en golden eller labbe är en familjehund som klarar det mesta.. Man får inte glömma att detta är brukshundar som behöver få sin mentala stimulans. Jag tror att de biter (när det väl gör det) för att de inte fått sina behov tillfredsställda. De blir alltså bara liggandes i hemmet för att de är "så snäölla och behöver inte så mkt mer... "
    Och visst har det till liten del med ägaren att göra men absolut inte till 100 % !!!!
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!