Inlägg från: vivillblitre |Visa alla inlägg
  • vivillblitre

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Bara så du vet så den hund som har flest anmälningar på bitanfall är den käääära familjehunden Golden Retriver.... på andra plats kommer schäfer.
    Ingen av dessa är s.k kamphundar.

• vivillblitre
    TAN skrev 2010-05-01 20:12:28 följande:
    visst.. men de biter inte för att döda som kamphundar gör.. de biter för att de inte får sina behov tillfredsställda.. de markerar... de har också behov av mental och fysisk träning även om det är en familjehund.. många gånger tror jag inte att de får det för att "de är så snälla och bra".. eller "lätta hundar"

Under Nazi-Tyskland hade dem schäfer, dobberman, rottweiler, som en av deras topphundar. Dem avlade fram starka hundar.
    Nazi-Tyskland använde dessa hundar för att vakta, patrullera m.m.

I dagens läge används de hundarna inom polisen.. d.v.s. schäfer, rottweiler m.fl. P.g.a. att mentaliteten är stabil och att de är lättlärda.
    Schäfer är från början en vallhund. Schäfer på tyska betyder "herde" (person som vallar betande kreatur).

Kamphund började i Japan, och då använde dem Pitbullterrier till detta.

Den svenska hundansvarsutredningens deffinition av kamphund är:

- info hämtad från www.sv.wikipedia.org/kamphund

"Hund oavsett ras, som tränats eller tränas med syfte att den ska bli framgångsrik i slagsmål med andra hundar."
    "Exempel på sådana raser är bullterrier, amerikansk staffordshire terrier, tosa inu, engelsk bulldog, amerikansk pittbullterrier (pitbull) och staffordshire bullterrier, am bulldog. Utredningen låg till grund för den nya lag om tillsyn över hundar och katter som gäller från och med 2008."

• vivillblitre

Hunden blir vad du gör den till

En kamphund är en hund, som man använder till hundkamp. Detta oavsett ras. Allt handlar om hur DU, som hundägare, uppfostrar din hund. I fel händer kan även den snällaste tax bli farlig för sin omgivning.

En polishund är inte en viss "ras" utan en polishund blir en polishund när du utbildat den till det, oavsett ras. Lika är det med kamphundar. En kamphund är inte en viss ras utan en kamphund blir en kamphund när du uppfostrat den till det.

Att man vill förbjuda vissa raser p.g.a. att de anses vara "kamphundar" och farliga för allmänheten, tyder endast på okunnighet. Det handlar om INDIVIDER, som kan vara farliga för allmänheten och INTE en viss typ av ras.

Ingen nyfödd hundvalp är en kamphund. Ingen nyfödd hundvalp är en polishund. Det är efter att hunden formats av ägaren, år efter år, som den till sist blir en kamphund eller polishund (beroende på vad HUNDÄGAREN gör hunden till).

• vivillblitre
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 21:46:52 följande:
    Blås upp dig, ställ dig bredbent framför din hund och vråla med mörk stämma. Case closed. 
    Haha ;)
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 17:50:47 följande:
    det är fullständigt skitsamma vems fel det är. ALLA som inte fattar att hundar är levande djur och kan agera/reagera på ett sätt som ägaren inte förutsett är totala idioter som inte borde få gå lösa. har den tänder kan den hugga, punkt slut.
    Oj shit.... då ska jag kanske avliva mina katter då?!!?!! Dem har både tänder och klor!
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 18:09:14 följande:
    varför ska du avliva dom? gärna för mig, men gör som du vill det är inget jag propagerar för. du missupfattar rejält. kanske går det bättre om du läser igen.
    Okej.. om jag då missuppfattar det hela, kan du ju förklara en gång till på ett sätt som inte går att missuppfatta?!
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 18:31:26 följande:
    förklara vad? du får göra vad du vill med dina katter. jag har inte sagt nåt om avlivning, inte på nåt sätt. du verkar läsa lite märkligt.
    Förklara detta som du skrev tidigare. Eftersom du påstår att jag har missuppfattat det hela, så kan du ju skriva på ett sätt som jag inte kan missuppfattar det på då.

"det är fullständigt skitsamma vems fel det är. ALLA som inte fattar att hundar är levande djur och kan agera/reagera på ett sätt som ägaren inte förutsett är totala idioter som inte borde få gå lösa. har den tänder kan den hugga, punkt slut."
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 18:43:56 följande:
    jag gör mitt bästa för att ala ska kunna begripa, men ibland missslyckas även jag. min poäng är att alla levande varleser har ett eget beteende och det gör att ingen människa kan styra dem i detalj. vidare påpekar jag att alla som inte begriper det är idioter. det stycket kan du ta till dig eller hoppa över.ett djur som har tänder har möjligheter att bitas, och möjligheten finns att så händer, oavsett hur vältränad, snäll och what ever ägaren anser att djuret är. djur kan inte kontrolleras fullständigt varje sekund. den som tror det är rubbad.nåt oklart?
    Men kan du då förklara varför Golden retriver, tax och schäfer är de raser som har flest bit-anmälningar på sig? Ingen av dess tre reser klassas inom ordet "kamphundar"..
    Det är ju inte bara "kamphundar" som bits.. utan alla raser!
    Alla hundar kan bitas, stora som små... människor kan bitas, katter, hästar.. ja alla på jorden med tänder kan bitas. Ska man utrota alla dessa då??
    Jag förstår inte vart du vill komma?
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 19:04:52 följande:
    nej du fattar verkligen inte det. beklagligt. läs sakta:alla hundar kan bitasdet är min poäng. fattar du fortfarande inte behöver du inte fråga mer.
    Ja ALLA hundar kan bitas. ALLA människor kan bitas... ALLA med tänder kan bitas så det gör jäkligt ont..  Ska man utrota alla bara för det???

Varför dra alla s.k kamphundar över en kant som ts och många här inne gjort? När det inte ens ÄR kamphundar som har flest bit anmälningar på sig!?!
  • vivillblitre
    Zaria skrev 2010-05-02 19:13:23 följande:
    Inte flest bitanmälningar men jag skulle inte bli jätteförvånad om det var Pitbull-Amstaff-Rottweiler osv som stod för de hundar som gjorde mest skada vid en attack.
    Ja men ska man utrota alla dessa stora hundar då? Eller vart vill du komma?
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 19:13:30 följande:
    varför detta tjat om att utrota? är det når du tror att jag har sagt eller vad håller du på med?
    Ja men många här inne verkar dra alla raser som klassas som kamphund på en kant!!! När det inte ens är dessa så kallade kamphundar som ens har fler bitanmälningar på sig....
    Du skriver också att ALLA hundar kan bitas.. JA alla hundar kan bitas. Men för att inte ALLA hundar ska kunna bitas måste man ju utrota ALLA hundar. Så det inte finns några hundar som kan bitas. Utrota alla med tänder.. alla med tänder kan bitas!!!

Jag vet att du skrev "har den tänder kan den hugga, punkt slut." Vart vill du komma med det då. Det fattar väl alla att dem kan bitas.
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 19:25:09 följande:
    klart förvirrat. dina inlägg är helt insnöade på utrotning. trist inställning.
    Men vart vill du komma då? om nu alla hundar kan bitas. vart ska man göra? Svara på det!
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 19:27:24 följande:
    vart man ska göra? vaddå vart? bohuslän? vad? märklig fråga.
    Tycker inte alls det är en märklig fråga. Du verkar ju inte ha nåt svar iaf! Det är märkligt. Att inte kunna svara för sig!?!
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 19:31:12 följande:
    varför ska jag svara på dina idiotiska frågor? jag har ju fullt upp med att förklara om och om igen vad jag skriver, för du missar ju poängen gång på gång. du har fortfarande inte fattat vad jag skriver. skitjobbigt att du dravlar runt om och om igen hela tiden.
    Du förklarade för alla att alla hundar kan bitas och alla som inte fattar det är idioter som inte borde släppas lösa....

Jag svarade att JA ALLA HUNDAR KAN BITAS!

Vad är det jag har missuppfattat???

Sen undrade jag vad fanken du ville komma med det? Det enda man kan göra för att ala hundar inte ska kunna bitas är att utrota dem.. som resten av individer med tänder... Eller har du nåt annat förslag kanske? Låt oss andra höra det i så fall!
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 19:37:10 följande:
    men sluta med ditt idiottjat om utrotning! tror ingen orkar höra det en gång till, iaf inte jag. bla bla utrota utrota utrota bla bla utrota, jag spyr snart.
    Det bevisar bara att du inte har nåt annat svar!
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 19:39:08 följande:
    än vad? utrotning? det är ju du som tjatar om det, inte jag. bla bla bla bla.
    Tjatar och tjatar... jag försöker bara förstå vad du har för annat svar! Men du verkar ju inte veta det själv!
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 19:43:02 följande:
    svar på att alla hundar kan bitas? som är mitt påstående? på det svarar jag ja.
    Ja där är vi helt överrens :) Men det var inte det jag undrade. Utan vad man skulle göra åt den saken.
  • vivillblitre
    puss skrev 2010-05-02 19:47:21 följande:
    fråga nån annan. varför ska JAG svara?
    Man brukar svara på frågor man ställer till någon. Men visst du slipper. I don´t care :)
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!