Inlägg från: Oifes |Visa alla inlägg
  • Oifes

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Har bara läst TS, men jo det ligger i ägaren och uppfostran av hunden. En hund oavsett ras (men speciellt dom raserna) i fel händer är inte bra. Sen är det alltid svårt med hundar och barn för mycket kan hända då dom inte förstår varandras språk och signaler...

• Oifes

Och som någon skrivit, kamphund är inte en ras. Alla hundar kan bli kamphundar om man tränar dom till det. Till och med en sketen liten tax...

• Oifes
    Dynah skrev 2010-05-01 20:19:07 följande:
    Ett barn skadar sällan ett djur "med flit" utan av okunskap.Men du skriver att barn får inte ens KLAPPA din hund utan ditt tillstånd, för biter hunden då så är det BARNETS fel...
    Men om barnen är för små för att fråga om dom får klappa borde väl föräldrarna hålla koll på så det INTE springer fram till främmande hundar. Man ska aldrig klappa en hund som man inte känner. Det betyder inte att alla hundar är aggressiva, men ingen vet väl vad den hunden tycker om att bli klappad av främmande människor. Jag blir också skitförbannad när barn och vuxna går fram och klappar min hund utan att fråga...
  • Oifes
    Lakino skrev 2010-05-01 20:28:13 följande:
    ännu värre är hundägare som släpper fram sin hund till min hund UTAN att fråga.jag har skällt ut både 14-och 19st!!
    Ja det håller jag också med om!! Det händer betydligt oftare än barn som kommer fram. Men vuxna hundägare som släpper fram hunden och ursäktar sig med både det ena och det andra nej usch!
  • Oifes
    Dynah skrev 2010-05-01 20:29:09 följande:
    Självklart ska man lära sina barn att aldrig gå fram till främmande hundar. Men det är trots allt alltid hundägarens ansvar att hunden inte biter barn eller ställer till med något annat. Som jag skrev tidigare så ska ingen hund som kan tänkas bita någon stå fastkopplad utanför affären. Små barn har inte alla föräldrar 100% koll på, olyckor händer lätt. Som hundägare kan det inte heller kännas okej ifall en olycka händer. Skulle jag vara hundägaren skulle jag ha svårt att leva med att min hund ev skadat någon för livet.
    Jo självklart är det så. En hund som man sett beteendet hos kan bita människor finns det lag på att den ska hållas inlåst. Men olyckor kan hända mellan barn och hundar oavsett för dom inte förstår, eller ja... Man har alltid ansvar för sin hund, men föräldrar har lika stort ansvar för sina barn att se till att dom inte går fram... Om hundägare alltid ska ha 100% koll måste man kunna kräva samma sak av en förälder.
  • Oifes
    Molson Canadian skrev 2010-05-01 23:02:25 följande:
    Fredrik Steen har framför allt utställningsschäfrar. Han har inga meriter att skryta med direkt vad gäller tjänstehundar. Han lyckades väl få fram ett par polishundar i mitten av 90-talet, om jag inte minns fel.  Att vara vanliga familjehundar när de inte är i tjänst är inte detsamma som att de är hanterbara för vanliga människor. 
    Vet inte riktigt vad eran diskussion handlar om, shäfrar som polishundar och familjehundar? När jag var liten har vi haft polishundar hemma, shäfrar, och vi var 3 barn födda då. Hundar som min pappa använde i tjänsten. Så jo, polishundar kan fungera som familjehundar när dom inte är i tjänst. Däremot ska dom väl tränas på ett sätt som "vanliga" hundar inte tränas på så det ligger ju väldigt mycket jobb bakom förare och hund.. Så nej, hanterbara för vanliga människor är väl kankse inte samma sak..
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!