Inlägg från: Aussiemamma |Visa alla inlägg
  • Aussiemamma

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Det finns någonting som heter avelsdata på skk. Där kan man se statistik på alla hundar som genomgått en mentalbeskrivning i Sverige i en ras.
    Nu är det självklart inte helt enkelt men enligt mentalbeskrivningarna med en skala på 0-5 på aggressivitet så ligger det till såhär:
    Amstaff: 2,0
    Dogo argentino: 2,2 (förbjuden i norge)
    Staff: 1,9
    Rottweiler: 2,0
    Dobermann: 1,6

Engelsk springer spaniel: 2,0
    Labrador: 1,9
    Cocker spaniel: 1,7
    Golden retriver: 1,7
    Tax: 1,8

Ni som aldrig traffat några trevliga rottisar, där blir jag förvånad, de flesta rottwielers är riktiga mysgrisar, vi har ett 20-tal rottisar ute på klubben.. Visst har det varit någon enstaka med taskig mentalitet, men det finns ju måndags exemplar inom alla raser

• Aussiemamma
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 19:35:18 följande:
    Om man nu återkommer till det här med licens och för att det verkligen skulle få genomkraft så kan jag se att en sådan med utbildning etc skulle kosta den blivande hundägare 10 000 kr. Är det någon här som skulle tycka det vore fel? Det skulle ju sålla bort rejält många oseriösa blivande hundägare och verkligen få många att tänka till innan de skaffade hund. Hur ser ni på det? Och tycker ni det är för mycket? Kan det inte vara värt det om man verkligen vill vara en seriös ägare? Jag vill väldigt gärna ha en hund men begränsas av jobb men vet att jag nog varit beredd att betala den summan.
    Det skulle sålla bort många bra hundägare oxå!
    Studenter, unga vuxna, småbarns familjer, sjukskrivna osv osv!
  • Aussiemamma
    Gaby 01 skrev 2010-05-01 19:49:57 följande:
    Ja det är väl det som är problemet med en för hög avgift. Samtidigt höjer man djurets status avsevärt och jag tror att hundar hamnar i bättre miljöer och man riskerar inte att hundar far illa som jag tyvärr tror att allt för många gör idag. Ska man se på djurets värde så kan det vara bra med en hög avgift men tyvärr blir en grupp lidande pga detta. Men samtidigt, vill man verkligen ha något så starkt så brukar man finna vägar att uppfylla det... Jag tror oavsett att är man seriös i sin önskan så fixar man avgiften på något sett.
    Jag tror vi måste åt de oseriösta uppfödarna istället. De som avlar på hundar med dålig mentalitet och psyke och säljer till oseriösa ägare istället..

Men först har du hunden på ca 10k, sen är det hd ad röntgen, ögon och saker som ska kollas det första året. MH, Sprutor och andra vet besök, medlemskap i klubbar och valpkurser, inköp av alla korgar, leksaker, koppel osv osv..
    Första året är svindyrt!
    Ska man dessutom lägga på 10k då?
  • Aussiemamma
    Johjo skrev 2010-05-01 19:57:05 följande:
    Jag måste tyvärr lägga mig i detta.. Jag har dubbla erfarenheter. När min dotter var ungefär 2-3 månader gammal köpte vi en amstaffvalp. Vi ville att de tillsammans skulle växa upp och lära sig leka med varandra osv. Jag såg till att hunden inte fick komma och leka med mig när jag matade Amanda, utan då fick hon snällt gå undan och göra något annat. När amanda sen låg i spjälsängen och sov så fick hunden för sig att hon skulle hälsa (det är vad jag tror att hon ville iaf) och stack in tassen mellan ribborna och råkade riva amanda uppe på huvudet, precis över lamellen. Jag blev självklart livrädd och ville inte ha kvar valpen. Ingen skulle få skada mitt barn! två veckor senare hade vi hittat en ny ägare, som vi kände och kunde fortsätta att se hur hon växte upp. Efter mycket om och men gick vi isär och jag träffade en ny kille. Han har en blandning mellan Staffordsher terrier (tror det stavas så) och pittbull. Det kan hända att det finns något mer då han är en gatuhund inporterad och omhändertagen från Irland. Eftersom han har levt på gatan så är alla andra hundar eventuella konkurenter för mat. Alltså, ser vi en annan hund så skäller och skäller och skäller han. Han kan leka med andra hundar så länge det sker på hans vilkor, dvs det är inget vi låter han göra för att undvika att det ska bli bråk om något. När någon går i trappen så ska han varna oss, och då skäller han. Men så fort han ser vem det är så viftar han på svansen och blir hur glad som hellst. Han vill bara ha kärlek och bli klappad på. Hur fungerar han med amanda då? Hur bra som hellst. De fick träffas på hennes hemmaplan och de satt tillsammans på en fäll som han fick ha hemma hos mig en hel kväll.. De sitter och kramas (dvs amanda kramar om neo), hon pussar på honom, hon leker i hans "säng" och om han tycker hon blir jobbig, då går han och lägger sig i hennes säng. Det jag vill komma fram till med det här är det att inte alla hundar är kamphundar. Skulle man kolla alla tester som finns i tidningarna och man bara skulle kolla på neos bakgrund så skulle han klassas som en kamphund. När folk ser han på en promenad så tror de att han är elak, men igentligen är han en av de snällaste hundarna som jag vet. Tom min mammas hund (en gammal Flat Coated Retriver) är elakare och jag är mner rädd att hon ska gå till attak än våran Neo. Nu sex månader senare är de fortfarande bästa vänner och enda gången som han skäller mot henne är när hon slår neo med en hink... Jag hoppas alla har en riktigt trevlig kväll =)
    Omplacerade du valpen för att du inte hade tillräcklig tillsyn över henne?? Att hon rev din dotter var ju knappast meningen!
  • Aussiemamma
    TAN skrev 2010-05-01 20:05:11 följande:
    Har nästan bara läst TS men jag anser att hundar som rottis, pitbull osv. borde förbjudas i sverige. Och visst stämmer det att golden biter mer men de biter inte ´för att döda utan av helt andra avsikter och orsaker. de förstnämnda biter till största del för att döda.. de är lite så de är avlade och därför anser jag inte att man borde ha dessa hundar. det krävs att dessa hundar är mkt mentalt stabila för att fungera i samhället. Vad jag har förstått så har många  attityden att en golden eller labbe är en familjehund som klarar det mesta.. Man får inte glömma att detta är brukshundar som behöver få sin mentala stimulans. Jag tror att de biter (när det väl gör det) för att de inte fått sina behov tillfredsställda. De blir alltså bara liggandes i hemmet för att de är "så snäölla och behöver inte så mkt mer... "
    Källa på det tack?
    Rottweiler avlas för bruks och utställning
    Golden och labbe är INTE brukshundar, de är fågelhundar.. Rottweiler är däremot en brukshund.. Uttala dig inte om du inte har kompitens till det..

Agressivitet visat under mentalbeskrivning (skala 0-5):
    Amstaff: 2,0
    Rottweiler: 2,0
    Dobermann: 1,6

Engelsk springer spaniel: 2,0
    Labrador: 1,9
    Golden retriver: 1,7

Källa: avelsdata, skk.se
  • Aussiemamma

Jag sålde en tik till en 18 årig tjej som precis hade gått ut gymnasiet och börjat högskolan. Hon la alla sina sommarjobbs pengar på den hunden och nu tre år senare tävlar de klass 3 i agility och påväg upp i eliten i lydnad. Jag vet att hon snålar för att kunna ha råd med tävlingsavgifterna men hon hade aldrig haft råd att köpa hunden om hon hade varit tvungen att lägga 10k för en licens.

Sen ser jag ett problem med det också. De oseriösa köparna köper från oseriösa uppfödare som inte bryr sig om köparna har licens.
    köparna tycker bara att det är tufft med en olaglig hund. Skulle polisen kolla licens och de blir av med hunden så skaffar de säkert bara en ny.. Det är bara de seriösa som verkligen bryr sig..
    Det kärvs licens för vapen.. men kolla nere i ex rosengård eller valfritt gettoområde i stockholm så hittar du en himla massa vapen med licens och det är väl troligtvis där de farliga hundarna också finns

Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!