• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • IWantCookies

Nanna84 - Jag har som du, ett illamående som får en att vilja självdö av desperation. Dock kräks jag inte. Tipsar om Postafen som jag börjat ta morgon och kväll, blir helt klart bättre och iaf uthärdligt med illamåendet då!

• Nanna84
    IWantCookies skrev 2010-04-15 21:05:47 följande:
    Nanna84 - Jag har som du, ett illamående som får en att vilja självdö av desperation. Dock kräks jag inte. Tipsar om Postafen som jag börjat ta morgon och kväll, blir helt klart bättre och iaf uthärdligt med illamåendet då!
    har kollat runt lite och läst om Postafen, verkar som värsta miraklet för någon som mig som mått illa konstant idag. Tack för tipset, ska gå förbi apoteket och kolla upp det imorrn!
    Snälla sambon gick till affären och köpte en helt kartong piggelin till mig! verkar funka rätt hyfsat mot illamåendet det med :)
  • Nanniii
    Nanna84 skrev 2010-04-15 09:44:24 följande:
    Jag har också mensvärks liknande smärtor, speciellt på när jag precis gått och lagt mig för att sova. Jag har läst i ett par böcker och även BM sa att det är livmodern som växer när det gör ont på det sättet. Men klar man bli orolig... Känns ju som man skulle få mens vilken sekund som helst.
    Ja , jag börjar bli knäpp i huvudet här hemma , det är likadant för mig. Oftast när jag sitter eller lägger mig ner. Annars när jag rör på mig känns det inte lika mycket.
    Med tanke på att jag mår så pass bra och nästan är orolig över att inte ha några symptom alls,så kan jag få lite av ditt illamående också ;)

Skulle kännas så mycket bättre , hade ett missfall i december,så vill att allt ska gå bra denna gången.

Vilken vecka är du i?
  • Tilma
    Iintott skrev 2010-04-15 15:10:07 följande:
    Några var inne på det där med träning, har också funderat på det en del. Innan jag fick veta att jag var gravid tränade ja några ggr i veckan, diverse aktiviteter. Numera orkar jag ingenting, blir anfådd av minsta ansträngning. Dessutom är jag rädd för att någonting ska hända om jag tränar fel...är näst intill paranoid...så jag har i princip slutat träna. Tar promenader och tänker gå och simma.
    Jag har alltid tränat mellan 3-5 ggr/vecka... men slutade helt sist jag blev gravid. Fick ändå ett missfall. Tror i och för sig inte att de två sakerna hänger ihop, men vill ändå bara poängtera att jag däremot tror att det är viktigt att man, så länge som man kan, försöker leva 'som förut.' Så länge du mår bra tror jag också att din bebis mår bra.

Den här gången kommer jag fortsätta med min träning men - så klart - ta det lite lugnare och kanske låta bli att pressa för att nå ett visst mål (som träningen i normala fall kanske handlar om för många...) och istället bara försöka upprätthålla det som är. En bra kondition och starka muskler.

Finns det någon PT på ditt gym? I så fall skulle jag nog vända mig dit (du kan ju vänta till de första 12 veckorna passerat, om du känner dig osäker...) och rådfråga och be om olika tips på gravidträning. Kolla även med din BM. Hon har säkert jättemkt olika tips och råd

Sen håller jag med dig om att man blir anfådd för minsta lilla. Jag gick upp för en trappa på kanske max 20 steg igår och ville seriöst lägga mig ner på marken efteråt. Var helt slut och andades som om jag sprungit marathon eller nåt
    Live to win.
  • Nanna84
    Nanniii skrev 2010-04-15 22:20:25 följande:
    Ja , jag börjar bli knäpp i huvudet här hemma , det är likadant för mig. Oftast när jag sitter eller lägger mig ner. Annars när jag rör på mig känns det inte lika mycket.Med tanke på att jag mår så pass bra och nästan är orolig över att inte ha några symptom alls,så kan jag få lite av ditt illamående också ;)Skulle kännas så mycket bättre , hade ett missfall i december,så vill att allt ska gå bra denna gången.Vilken vecka är du i?
    Du får gärna lite av mitt illamående! :) det har gått så långt att jag knappt kan äta. måste äta det jag är sugen på , annars funkar det inte. Vilket inte är bra, är oftast sugen på onyttiga saker.... :p

Jag är i vecka 6, hoppas verkligen att illamåendet och allt annat har blivit bättre om ett par veckor.  Har du pratat med BM om att du är orolig? De är ju där för att hjälpa dig med sånt. Så mitt tips är att ringa och säg att du haft missfall och att du är orolig för att de ska hända igen.
  • Aktalia

Här hoppar jag in... Har nog bf runt den 17:e dec men det får vi väl se hur det blir med det. Jag har en liten kille här hemma som precis fyllt 1 år och som kom 6 veckor för tidigt och dessutom med diafragmabråck så den här graviditeten kommer nog präglas av oro. Jag har inte ringt någon barnmorska ännu och kommer nog vänta med det i några veckor. Det kommer ju ändå dröja innan man får komma på något mer än hälsosamtal. Jag skulle i alla fall vilja få ul mycket tidigare den här gången. Under förra graviditeten gjordes det tre stycken men ingen upptäckte diafragmabråcket. Vet inte om det är ärfligt men orolig kommer jag ju vara ändå. Dessutom gjordes det ingen utredning på varför jag födde så tidigt.
    Förra graviditeten var jag konstant illamående all min vakna tid från v 5-6 till v 20 så jag hoppas verkligen jag slipper det. Skulle hellre föda barn en gång i månaden än ha det där illamåendet...

• Iintott

Tack Lakritsnapp och Tilma för bra svar {#lang_emotions_smile} Ska ta tag i träningen men träna lugnt...

Hur går det för er? Några känningar?

• Tilma
    Iintott skrev 2010-04-16 12:43:25 följande:
    Hur går det för er? Några känningar?
    Känner mig rätt ogravid, fast ändå inte på något vis.

Har bröstvårtor som svider vid beröring. Ajaj! Mår även lite illa till och från, men inte så pass att det stör. Peppar, peppar. Känner ibland till små 'hugg' i höger sida på magen, långt ner. Vet inte alls vad det beror på men hade likadant sist och har hört från andra som också känner av det samma. Någon som faktiskt vet vad detta beror på? Är det livmodern som växer?
    Live to win.
  • Nanniii
    Tilma skrev 2010-04-16 13:01:54 följande:
    Känner mig rätt ogravid, fast ändå inte på något vis. Har bröstvårtor som svider vid beröring. Ajaj! Mår även lite illa till och från, men inte så pass att det stör. Peppar, peppar. Känner ibland till små 'hugg' i höger sida på magen, långt ner. Vet inte alls vad det beror på men hade likadant sist och har hört från andra som också känner av det samma. Någon som faktiskt vet vad detta beror på? Är det livmodern som växer?
    Jag känner av samma med hugg fast i vänstra sidan , blir super orolig, men det är tydligen som livmodern växer. Känner mig ganska ogravid jag också . Mina bröst värker, och jag är trööött. Annars ingenting. Hade önskat mig lite illamående ,för att veta så där faktiskt är ngt där inne.
  • Lakritsnapp

Känningar här är: Ont i boobisarna, molvärk och hugg i livmodern och yr. Har inte passerat BIM ännu, men teststrecket blir starkare... så det bådar gott {#lang_emotions_smile}.

Svar på tråden Decemberbebis 2010