Iintott skrev 2010-04-15 15:10:07 följande:
Några var inne på det där med träning, har också funderat på det en del. Innan jag fick veta att jag var gravid tränade ja några ggr i veckan, diverse aktiviteter. Numera orkar jag ingenting, blir anfådd av minsta ansträngning. Dessutom är jag rädd för att någonting ska hända om jag tränar fel...är näst intill paranoid...så jag har i princip slutat träna. Tar promenader och tänker gå och simma.
Jag har alltid tränat mellan 3-5 ggr/vecka... men slutade helt sist jag blev gravid. Fick ändå ett missfall. Tror i och för sig inte att de två sakerna hänger ihop, men vill ändå bara poängtera att jag däremot tror att det är viktigt att man, så länge som man kan, försöker leva 'som förut.' Så länge du mår bra tror jag också att din bebis mår bra.
Den här gången kommer jag fortsätta med min träning men - så klart - ta det lite lugnare och kanske låta bli att pressa för att nå ett visst mål (som träningen i normala fall kanske handlar om för många...) och istället bara försöka upprätthålla det som är. En bra kondition och starka muskler.
Finns det någon PT på ditt gym? I så fall skulle jag nog vända mig dit (du kan ju vänta till de första 12 veckorna passerat, om du känner dig osäker...) och rådfråga och be om olika tips på gravidträning. Kolla även med din BM. Hon har säkert jättemkt olika tips och råd
Sen håller jag med dig om att man blir anfådd för minsta lilla. Jag gick upp för en trappa på kanske max 20 steg igår och ville seriöst lägga mig ner på marken efteråt. Var helt slut och andades som om jag sprungit marathon eller nåt