• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Molina skrev 2010-06-11 11:07:41 följande:
    Nu behöver jag hjälp ganska omgåene av er här:
    Ska ha kalas med en massa allergier inblandat får inte vara MJÖLK,GLUTEN,och en massa fruksorter en salig blandning men va tror ni glass (mjölkfri) till min tjej och en massa goa tillbehör vet inte hur jag ska baka en tårta med alla dessa allergier????? Plus att 2barn har riktigt svår diabetes känns som en riktig prövning det här. Så socker i större mängder vill vi undervika till deras skull.
    Vi var på kalas i våras. Tårtan som åts var så sonen kunde äta (miralicias tårta) och tjejen med diabtes fick en massa jordgubbar och grädde. Så de valde två alternativ. Men efter att ha kollat med berörda parter. Inte så kul för ett barn och komma på kalas och tro att man får tårta när man inte får det, så gör man så tycker jag att barnen i fråga ska frågas och förberedas. I detta fall gillar hon inte tårta och älskar jordgubbar och grädde! Och mina barn blev helt överlyckliga över att få tårta som alla kunde äta!

Annars så tycker jag Miralicias förslag låter bra!
  • mimpen
    Miralicia skrev 2010-06-11 12:08:30 följande:
    Mimpen, kan leta fram ett par lapptestlänkar lite senare
    Den där med hur det ska se ut för reaktion. Det var en skala 0 till 4, med hur det kunde se ut. Det var det jag behövde. Eller, behöver :)

För soja är det nämligen rött och lite knottrigt. För vete och havre är det möjligen lite rött, men inga knottror.

Mjölk hade jag inte hemma,s å jag satte smör, och det visar ingenting *hmmm* För det var det som visade mest tydligt förra gången, men då hade jag ren mjölk.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-06-11 17:49:25 följande:
    Klurigt. Är ni helt hundra på att han fixar havre i obegränsade mängder?

Jag anser ju fortfarande för att helt veta och se skillnad måste man ha barnet nere på noll, dvs utan allergener i MINST 2 veckor och sedan provocera och se hur h*n reagerar. Nu har ni ju testat lite hit och dit och allt möjligt så det är omöjligt att säga varken bu eller bä. Speciellt eftersom din son verkar ha sena reaktioner så ser inte jag hur ni ska kunna veta något hundra. Hade tarmen fått läka emellan ordentligt så är den tåligare än om ni nu provocerar på en redan skadad tarm...

Det är min åsikt och jag vet att er dietist verkar tycka en helt annan sak. Men då kommer ju också de här frågorna du har nu. För hur ska ni veta säkert?
    jo det är ju det. nä vi är inte säkra på det. vi är inte säkra på nåt förutom nu att han får eksem i ansiktet av vete

Det är ju svårt när dietisten helt klart säga att vi kan ge honom havre. Frågat om det flera gånger... vi skulle INTE ge råg och korn men havre kunde vi ge hmm

GGAAAHHH!
    Någon här med barn (eller själva) som har liknande eksem som sonen har. Hur stor risk är det att det blir någon ärrvävnad i ansiktet efter såna eksem. Någon som sett att ni/era barn fått ärr från eksemen? Han har ju inga "djupa" eksem. Liiiite torr men det är nästan inget nu, värre i vintras, sen är han "bara" röd...
    Ska ringa läkaren sedan och diskjutera lite. de vill ju skicka mig till den läkaren vi var till först som bara ignorerade mig...han "ska" ju vara allergiexpert och är överläkare på barnkliniken här...men vet inte om jag vill, men kanske måste svälja stoltheten för sonens skull. Vår läkare har nämligen inte sett någon med veteallergi förut fast han jobbat i 25 år. Han är dock väldigt angelägen att ta reda på fakta osv, men det var väl därför han ville ta hjälp av den här andra läkaren.
    Vet egentligen inte vad jag ska  prata med läkaren om. Det är ju mer dietisten nu känns det som.

Jag har fått infot att det inte finns något prov att ta för veteallergi men nu såg jag ju att älsklingen varit iväg och tagit ett test för vete.?!?
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-11 19:10:33 följande:
    Den där med hur det ska se ut för reaktion. Det var en skala 0 till 4, med hur det kunde se ut. Det var det jag behövde. Eller, behöver :)

För soja är det nämligen rött och lite knottrigt. För vete och havre är det möjligen lite rött, men inga knottror.

Mjölk hade jag inte hemma,s å jag satte smör, och det visar ingenting *hmmm* För det var det som visade mest tydligt förra gången, men då hade jag ren mjölk.
    www.lio.se/upload/57459/Atopy%20Patch%20test%20.doc.pdf

www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html

??
  • Molina

Tyvärr glömde jag ju ägg som dottern/jag också är allergisk emot men det blir en massa glass med tillbehör och en mjölkfri/äggfri/glutenfri kladdkaketårta hittade ett recept blev så lycklig ska lägga på lite melon de tål alla småbarnen som ska komma.

• mimpen
    Kavat skrev 2010-06-11 17:41:35 följande:
    Hur har det gått?
    Här ritade de streck med penna för att se raderna. Men de visst ju sen inte hundra vart de satt plåstrerna, för de sattes snett. Men jag fotade och dokumenterade och kunde ju därför se efteråt hur de suttit.
    Vi markerade med spritpenna. Syrrorna tyckte det var hyfsat galet att rita på lillebror. Det är bara så sjukt svårt att fota tycker jag. Men vi har försökt. Och är ganska eniga om resultatet.

Mjölk (smör) - ingen reaktion
    Soja - rött och knottrigt
    Vete - rött
    Havre -rött
    Vatten - ingen reaktion (haha, konstigt va?!)

Rött är okej va? Men inte rött och knottrigt?
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-11 20:37:50 följande:
    Vi markerade med spritpenna. Syrrorna tyckte det var hyfsat galet att rita på lillebror. Det är bara så sjukt svårt att fota tycker jag. Men vi har försökt. Och är ganska eniga om resultatet.

Mjölk (smör) - ingen reaktion
    Soja - rött och knottrigt
    Vete - rött
    Havre -rött
    Vatten - ingen reaktion (haha, konstigt va?!)

Rött är okej va? Men inte rött och knottrigt?
    Är det inget knottrigt alls utan bara rött så är det ingen reaktion. Ska vara blåsor, knottror, plitor, ja, ruggligt för att det ska räknas som reaktion.

Men som med alla andra test. En icke reaktion utesluter ju inte allergi.
  • Tibell
    Tibell skrev 2010-06-11 14:13:46 följande:
    Nu måste ni hjälpa mig lite att tolka provsvar eftersom våran läkare inte kan förklara något vidare.
    Dottern som är mjölk och sojaallergisk har nu gjort rast, Visade negativt på ägg, mjölk, soja och vete. Mjölk och soja vet vi att hon inte tål men vete och ägg vet vi ju inte, Kan vi börja testa detta nu då?!
    Men däremot visade hon förhöjningar på IgE värdet. Tydligen var gränsvärdet 10 och hon låg på 17. Läkaren sa då att hon kanske kommer utveckla typ pollenallergi om några år. Men så tänkte jag såhär. Kan det värdet styrka att det är mjölk och soja hon är allergisk mot eller bör vi räkna med att hon har fler allergier ?! Fattar verkligen ingenting just nu. Och läkaren var helt värdelös på att förklara!!
    Tack på förhand!!
    Puffar lite för min fråga =)
  • mimpen
    Jamen, HÄPP! Precis det där inlägget var det jag letade efter! tack snälla!

Nå. Då kan jag rapportera att testet visade på positiv reaktion för SOJA... Jaha. Jag har inlett mitt sojafria liv också, sen i onsdags. Det känns lite klurigt så här till en början. Men jag antar att det kommer att reda sig. Vår favoritgräddsås till fredagskotletterna gick inte att göra, men jag snickrade ihop en rödvinssås som var smaskens värre! Så det kanske går ändå *s*

Mamma är väldigt orolig... Jag är helt inne på att vara fri från alla sojasläktingar också nu från början, e-nummer och hela kittet. Då undrar jag - om vi ska grilla, kan man grilla mitt kött ihop med de andras (som marineras i färdiga marinader som innehåller e-nummer...) om man har separata grillverktyg? Eller ska man hålla det helt separerat? Jag kan ju steka mitt inne menar jag. Och hemma lär vi ju marinera allt i sojafritt, men mamma verkar inte ha kommit på den tanken *duh*

Syrran är ändå en klippa! Jag pratade med henne idag och trodde att hon skulle oja sig också och tycka jag var sjåpig. Men hon bara... "Jaha, ja, det trodde vi ju om E också, och det var ju inga problem, mycket lättare med sojafritt än mjölk-och-ägg-fritt..." Det var skönt. Deras E visade sig sen tåla soja, men fick leva mjölk-och-ägg-fritt i ungefär 3 år. Det var skönt med en sådan reaktion. Jag är lite trött på alla som inte tycker det är så himla noga...
  • mimpen
    Kavat skrev 2010-06-11 20:40:32 följande:
    Är det inget knottrigt alls utan bara rött så är det ingen reaktion. Ska vara blåsor, knottror, plitor, ja, ruggligt för att det ska räknas som reaktion.

Men som med alla andra test. En icke reaktion utesluter ju inte allergi.
    Ja, det var knottrigt under sojalappen. Och det vaaaaar det förra gången också, men jag typ, öh, vågade inte se det?! *korkat*

Och mjölk visade inte nu, men definitivt förra gången. Men nu körde vi smör, och då ren mjölk, om det kan ha någon inverkan. Och mjölk har ju visat på provokation.
Svar på tråden Allergitråden