• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-06-11 22:29:36 följande:
    Fast det där var precis det jag babblade om igår. Enligt barnens allergiläkare så är det ingen idé att ta RAST på sonen igen för att det svaret ger inget eftersom han inte har fått i sig ägg på 2,5 år. Hade han fått i sig ägg skulle det vara skillnad, men inte nu.
    Och det var ingen idé att ta på övrigt heller, som inte visade när han var 7 månader för att "testvärderna" går ner om man inte utsätts för det enligt henne.
    Med andra ord så tolkade jag det som att om RAST-värdet på t.ex ägg sjunker för varje år kan det bero på att de inte utsätts för ägg och INTE att allergien håller på att växa bort.

Detta har inte jag hört innan, så det var just därför jag var nyfiken på om någon hört detsamma?
    Ja just det! Hmmm, jag har aldrig hört det resonemanget förut. Förmodligen får kanske de flesta i sig någon form av spår av mjölk tex även om man är supernoga och då sjunker inte IgE??? JAg fabulerar lite...
  • Kavat
    Ellisizza skrev 2010-06-11 21:17:04 följande:
    Det var sonens första läkare som sa att röda och gula frukter och grönsker kunder förvärra eksem. Vet att jag har läst det på nätet på flera ställen tex här:

www.fruktogront.se/modules/artiklar/artikel.p...

"ORGANISKA SYROR
    Små barn reagerar ofta på röda, orange och gula frukter eller grönsaker. Det här räknas inte som en vanlig allergisk reaktion utan brukar drabba de barn som redan har eksem och därför är extra känsliga. Oftast reagerar de med ökad klåda i sina eksem. Man tror att orsaken är en eller flera av de organiska syror, t ex bensoesyra, salicylsyra, kinasyra och klorogensyra, som finns i frukt och grönsaker. Vanliga exempel är tomat, jordgubbar, röd paprika, nypon, morot men också citrusfrukter. I likhet med allergener finns högst mängd i skalet. När eksemen börjar läka ut brukar också reaktionen på den här maten försvinna."

Han verkar hittils inte vara allergisk mot någon frukt utan troligen mjölk, vete och ägg. Men allt rött vi provat och jag ätit under amning (morot, tomat, röd paprika, jordgubbar, katrinplommon, aprikoser och ev. nått mer) har gett eksem. Så då tänkte jag att det kanske var bra att undvika alla röda, gula och organge frukter och grönsaker tills huden fått må bra ett tag.

Men tyvärr är det ju väldigt mycket som faller bort då
    Japp, jag är med på det med.
    Men om det skulle vara bensoesyra hon reagerar på så ligger även kiwi och päron under den listan liksom aprikos, morötter, nektarin, persika, plommon, potatis, äpple, jordnötter, nötter mm.

Och det jag menade, fast jag är så kass på att förklara, var att man inte skulle dra alla frukter och bär över en kant. Alltså det är möjligt att t.ex hallon och blåbär funkar fast inte jordgubbar gör det osv.

Jordgubbar, choklad, apelsin, skaldjur, tomat, mjölk, ägg, fisk mm är sk. histaminfrisättande dessutom. Vilket innebär att det kan ge en falsk allergisk reaktion.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-06-11 22:37:51 följande:
    Men om det skulle vara bensoesyra hon reagerar på så ligger även kiwi och päron under den listan liksom aprikos, morötter, nektarin, persika, plommon, potatis, äpple, jordnötter, nötter mm.

Och det jag menade, fast jag är så kass på att förklara, var att man inte skulle dra alla frukter och bär över en kant. Alltså det är möjligt att t.ex hallon och blåbär funkar fast inte jordgubbar gör det osv.

Jordgubbar, choklad, apelsin, skaldjur, tomat, mjölk, ägg, fisk mm är sk. histaminfrisättande dessutom. Vilket innebär att det kan ge en falsk allergisk reaktion.
    Rättar mig själv för nu var jag ute och cyklade *sängdags*.
    Ovanstående var INTE bensoesyra utan björrelaterat (bra om man läser rätt bokstäven på listorna man har....)

Mer om bensoesyra finns här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html
  • Ellisizza
    Kavat skrev 2010-06-11 22:37:51 följande:

Då är jag med också

Får helt enkelt våga prova mer och hoppas att fler saker fungerar. Har tänkt att hallon tex är uteslutet när jordgubbar inte alls fungerade men då kanske det är dumt att tänka så!

Tack för länken med information också!
  • Snutten
    Ellisizza skrev 2010-06-11 23:12:14 följande:
    Då är jag med också Får helt enkelt våga prova mer och hoppas att fler saker fungerar. Har tänkt att hallon tex är uteslutet när jordgubbar inte alls fungerade men då kanske det är dumt att tänka så! Tack för länken med information också!

Jordgubbar är histaminfrisättande och funkar kanske inte av den anledningen.
  • AAEV

Kom på vad lillan reagerade på häromdan! Det var ärtor i burken hon åt! Hon tål ju inte soja, kanske hon reagerar på ärtor också då??

• Kavat
    FrökenLindström skrev 2010-06-12 08:20:14 följande:
    Kom på vad lillan reagerade på häromdan! Det var ärtor i burken hon åt! Hon tål ju inte soja, kanske hon reagerar på ärtor också då??
    Mycket troligt. Har du koll på släktingarna? Finns ju fler: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
  • Blå Flygare

www.kopandafoods.com/glass/

Detta är en glassblogg av en vegan=ingen mjölk eller ägg. Mycket soja så klart, men det finns förutom tips på köpeglass och recept även tips till egna glasstillverkningen. Och något recept med kokosmjölk.

• EL I

Upprepar frågan jag hade för nån dag sedan.

Någon vars barn (eller själva) fått ärr av eksemen de(ni) haft?

• Mama Law

Normalt IgE värde har jag för mig är under 15 så 17 är inte så jättehögt i mina ögon. Men allt är ju relativt faktisk. Wikings ligger på närmar 600 och har bara ökat hittills.

Spelar ingen roll om man utsätts för det man är allergisk mot eller inte toleransen eller icke toleransen finns kvar och du kan ta ett rast oavsett det gör vi på wiking för att kolla hur hans allergier utvecklar sig och för att kunna provocera utan att han har skyhöga värden i det vi tänkt provocera med. Men just nu får vi inte provocera alls och får inte göra inom närmaste året/åren.

Påtal om vb här kommer ringa enhetschef och göras anmälan den här gången. Mailade min handläggare om vårdbidraget i torsdags och det kommer inte bli klart inom den satta handläggningstiden pga hög arbetsbelastning sen blir det semester på det också. Så kan tänka mig att det tar 7-8 månader den här gången med. Men skulle ju få retroaktivt om det blev höjt som om det är nåt att glädjas över, känns som om fk har nåt emot mig. 3e ansökningen och ingen har tagit de 4 månader som det ska ta.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden