• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-06-11 20:42:48 följande:
    Puffar lite för min fråga =)
    Total IgE som ni hade på 17 är ändå ganska lågt och jag skulle som läkare säga att er dotter har tendenser till IgE medierad allergi och kan som han säger utveckla en tex pollenallergi om några år. MEN bara för att man får utslag på total IgE behöver man inte ha en allergi, man kan ha antikroppar mot tex mjölk utan att reagera på det. Så man ska alltid gå efter vilka symtom man får. Dvs mår man dåligt av mjölk äter man inte det även om det inte visar sig på testet. Mår man inte dåligt av ägg men det visar sig på testet äter man det ändå.

Tetserna kan vara bra att använda som jämförelse för samma person. Dvs om du får ett utslag på RAST på 25 ett år och nästa år är det mindre än 10 kan man säga att allerin har mildrats. Så kan man även använda pricktestet, dvs om kvaddeln blir mindremed åren kan man säga att allergin har mildrats.
  • Ellisizza
    Kavat skrev 2010-06-11 17:39:37 följande:
    Vet inte hur ni tänker ang färger, för att tomat, morot mm inte funkar men har ni testat melon, mango, (skalat och ev micrat ) äpple, vindruvor, nektarin (utan skal?), aprikos. Fel färg, men det behöver inte vara färgen som gör att det inte funkar.

Kiwi är väldigt ofta allergent, så det är nog egentligen en av de vanligaste frukter som det reageras på . Med andra ord det finns liksom inga lagar när det gäller frukt utan det är nog bara att testa försiktigt. Här har vi märkt att det mer följer sort av frukt, alltså stenfrukter, citrusfrukter osv.

Dottern fixar blåbär, hallon, smultron, mango, vindruvor, lingon, vinbär men inte t.ex jordgubb. Dottern reagerar också på stenfrukter (äpple, päron, nektarin mm), citrus.
    Så här har det mer med sort av frukt än just färgen.

Sen är det lurigt för mina barns eksem blir sämre av E202 som finns i sylt och saft osv. Så se till att det är "ren" frukt ni ger, så ni vet att det är frukten i sig som inte funkar.

Sen är det så att vissa frukter är "kopplade" till t.ex björkpollen, andra till latex så då kan man hitta kopplingen där.  Men päron faller under björk och kiwi under latex, så i ert fall är det nog kanske inte så.

Ni får testa och se helt enkelt, hoppas det går bra.
    Det var sonens första läkare som sa att röda och gula frukter och grönsker kunder förvärra eksem. Vet att jag har läst det på nätet på flera ställen tex här:

www.fruktogront.se/modules/artiklar/artikel.php

"ORGANISKA SYROR
    Små barn reagerar ofta på röda, orange och gula frukter eller grönsaker. Det här räknas inte som en vanlig allergisk reaktion utan brukar drabba de barn som redan har eksem och därför är extra känsliga. Oftast reagerar de med ökad klåda i sina eksem. Man tror att orsaken är en eller flera av de organiska syror, t ex bensoesyra, salicylsyra, kinasyra och klorogensyra, som finns i frukt och grönsaker. Vanliga exempel är tomat, jordgubbar, röd paprika, nypon, morot men också citrusfrukter. I likhet med allergener finns högst mängd i skalet. När eksemen börjar läka ut brukar också reaktionen på den här maten försvinna."

Han verkar hittils inte vara allergisk mot någon frukt utan troligen mjölk, vete och ägg. Men allt rött vi provat och jag ätit under amning (morot, tomat, röd paprika, jordgubbar, katrinplommon, aprikoser och ev. nått mer) har gett eksem. Så då tänkte jag att det kanske var bra att undvika alla röda, gula och organge frukter och grönsaker tills huden fått må bra ett tag.

Men tyvärr är det ju väldigt mycket som faller bort då
  • Tibell
    Snutten skrev 2010-06-11 21:12:59 följande:
    Total IgE som ni hade på 17 är ändå ganska lågt och jag skulle som läkare säga att er dotter har tendenser till IgE medierad allergi och kan som han säger utveckla en tex pollenallergi om några år. MEN bara för att man får utslag på total IgE behöver man inte ha en allergi, man kan ha antikroppar mot tex mjölk utan att reagera på det. Så man ska alltid gå efter vilka symtom man får. Dvs mår man dåligt av mjölk äter man inte det även om det inte visar sig på testet. Mår man inte dåligt av ägg men det visar sig på testet äter man det ändå.

Tetserna kan vara bra att använda som jämförelse för samma person. Dvs om du får ett utslag på RAST på 25 ett år och nästa år är det mindre än 10 kan man säga att allerin har mildrats. Så kan man även använda pricktestet, dvs om kvaddeln blir mindremed åren kan man säga att allergin har mildrats.
    Har detta något med åldern att göra ?! Alltså finns det olika "normal värden" för olika åldrar ?! Bara rent nyfiken =)

Läkaren tror ju inte att dottern är mjölk eller soja allergisk eftersom det inte visar på några tester ( Jätte tydligt på provocering dock, men det verkar inte räknas i läkarens ögon )
    Så jag tänkta om detta värde kanske kunda styrka allergierna..eller nått. Typ ett bevis på att hon har benägenhet att utveckla allergier. Känner att jag fortfarande inte förstår riktigt. Och det har inte med att göra att du förklarar dåligt, för det gör du inte. bara jag som inte begriper ;)

Kan jag nu testa ägg och vete produkter nu då eftersom det inte visade något på testerna ?! Vill sååå gärna kunna ge henne veteprodukter. Skulle underlätta otroligt mycket!
    Annars funderar vi på att göra om hennes lapptest eftersom vi inte hade på dem tillräckligt länge sist. Vet att det inte är 100% tillförlitliga men bättre att ha något att gå på än inget alls. Eller helt enkelt slippa provocera mer än nödvändigt
  • Snutten

Igår fick jag brevet från Länsrätten om vårt överklagande på vb. Jag gav nästan upp när jag läste det som fk har skrivit. De motiverar bla avlsaget med att eftersom Siri inte går på en allergiförskola måste hon må relativt bra! Öh. I nästa vecka ska jag sätta mig och författa något. Fröken på dagis ska skriva en lista på alla anpassningar de har gjort. Det är ju inte klokt.

• saffe
    Snutten skrev 2010-06-11 21:21:24 följande:
    Igår fick jag brevet från Länsrätten om vårt överklagande på vb. Jag gav nästan upp när jag läste det som fk har skrivit. De motiverar bla avlsaget med att eftersom Siri inte går på en allergiförskola måste hon må relativt bra! Öh. I nästa vecka ska jag sätta mig och författa något. Fröken på dagis ska skriva en lista på alla anpassningar de har gjort. Det är ju inte klokt.
    Helt otroligt.. Det verkar ju som om dom griper efter halmstrån! Typ testar om du orkar överklaga, för dom verkar ju inte ha nån grund för avslaget alls.. Stå på dig och lycka till!
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-06-11 21:21:24 följande:
    Ja, du, vad ska man säga. ObestämdSkrikandes
    Kanske att det är för all den tid som ni lägger och alla anpassnignar som görs både hemma och på förskolan som hon klarar av att gå på en vanlig förskola och inte behöver allergiförskola.

Jag är så glad och lättad att vår senaste ansökan när vi sökte igen gick kanonsmidigt - vi hade inte ens ett samtal med handläggaren. Skickade in ansökan och efter knappt 2 månader fick vi ett brev med förslag på beslut - helt enligt allt jag yrkat (förutom tiden då naturligtvis) med samma utfall som vi redan haft i 2 år innan. Och sen kom det slutliga beslutet med post 2-3 veckor senare med 1/4 och 18%.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Snutten
    saffe skrev 2010-06-11 21:32:00 följande:
    Helt otroligt.. Det verkar ju som om dom griper efter halmstrån! Typ testar om du orkar överklaga, för dom verkar ju inte ha nån grund för avslaget alls.. Stå på dig och lycka till!
    De skriver även att 25% vb är till för barn med diabetes!? de barn med diabetes som jag känner till har 75-100% vb. Det svåra är att förklara för dem att Siri inte dör av ägg men om hon får i sig pyttesmulor av det och annat hon inte tål så blir hon sämre i allergierna dvs magknip, eksem osv osv, sjuk och dålig i astman. Känns inte som de tror på oss. De skriver även att de inte vet hur allergisk Siri är nu ett år efter det att läkarintyget skrevs, anledningen till att det har gått ett år är ju att de har så lång handläggningstid. Suck...
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-06-11 21:44:26 följande:
    De skriver även att 25% vb är till för barn med diabetes!? de barn med diabetes som jag känner till har 75-100% vb. Det svåra är att förklara för dem att Siri inte dör av ägg men om hon får i sig pyttesmulor av det och annat hon inte tål så blir hon sämre i allergierna dvs magknip, eksem osv osv, sjuk och dålig i astman. Känns inte som de tror på oss. De skriver även att de inte vet hur allergisk Siri är nu ett år efter det att läkarintyget skrevs, anledningen till att det har gått ett år är ju att de har så lång handläggningstid. Suck...
    Suck! Så nu är det ert fel att de tar för lång tid på sig dessutom! Demon
    Vaddå till för barn med diabetes?! Det står väl ingenstans i deras regler vad jag sett att man måste ha diabetes för att få vb. Och vad har det med erat beslut att göra. Löjligt!
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-06-11 21:12:59 följande:

Fast det där var precis det jag babblade om igår. Enligt barnens allergiläkare så är det ingen idé att ta RAST på sonen igen för att det svaret ger inget eftersom han inte har fått i sig ägg på 2,5 år. Hade han fått i sig ägg skulle det vara skillnad, men inte nu.
    Och det var ingen idé att ta på övrigt heller, som inte visade när han var 7 månader för att "testvärderna" går ner om man inte utsätts för det enligt henne.
    Med andra ord så tolkade jag det som att om RAST-värdet på t.ex ägg sjunker för varje år kan det bero på att de inte utsätts för ägg och INTE att allergien håller på att växa bort.

Detta har inte jag hört innan, så det var just därför jag var nyfiken på om någon hört detsamma?
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-06-11 21:20:58 följande:
    Har detta något med åldern att göra ?! Alltså finns det olika "normal värden" för olika åldrar ?! Bara rent nyfiken =)

Läkaren tror ju inte att dottern är mjölk eller soja allergisk eftersom det inte visar på några tester ( Jätte tydligt på provocering dock, men det verkar inte räknas i läkarens ögon )
    Så jag tänkta om detta värde kanske kunda styrka allergierna..eller nått. Typ ett bevis på att hon har benägenhet att utveckla allergier. Känner att jag fortfarande inte förstår riktigt. Och det har inte med att göra att du förklarar dåligt, för det gör du inte. bara jag som inte begriper ;)

Kan jag nu testa ägg och vete produkter nu då eftersom det inte visade något på testerna ?! Vill sååå gärna kunna ge henne veteprodukter. Skulle underlätta otroligt mycket!
    Annars funderar vi på att göra om hennes lapptest eftersom vi inte hade på dem tillräckligt länge sist. Vet att det inte är 100% tillförlitliga men bättre att ha något att gå på än inget alls. Eller helt enkelt slippa provocera mer än nödvändigt
    Jag tror inte att IgE gränserna har något med ålder att göra. Naturligtvis är din dotter allergisk även om det inte visar något på testerna. Testerna visar så kallad IgE medierad allergi. Många har icke-IgE medierad allergi som inte visar sig på traditionella tester men som som man upptäcker genom provocering och elimination. IgE är en antikropp som kroppen felaktigt kan bilda mot födoämnen och då får man en reaktion, egentligen en immunologisk reaktion som när man blir angripen av en bakterie eller virus. När du har haft vattenkoppor bildar du antikroppar mot det eller om du blir vaccinerad då bildar du antikroppar mot det du blir vaccinerad mot.

Jag trodde du var säker på att hon inte tålde vete? Men om du vill tesat kan man alltid testa genom att lägga lite på huden och se om det blir någon reaktion. Sedan går man vidare med ugnslagat tex ägg penslat på bulle osv och ökar mängden succesivt. Alternativt göra liknande med vete. Men var oerhört noga och provocera bara med EN sak i taget och låt det ta någon vecka så du är HELT säker. Mår din dotter bra nu då? Utan eksem osv.
Svar på tråden Allergitråden