• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Madde A

Hej

Jag har nyss fått veta att jag är allergisk mot vete. Men har inte fått tid till allergimottagningen utan står bara i kö och dietist har det inte ens varit prat om. Min läkare tyckte nog knappt att jag skulle utesluta det ur kosten än.....har bara fått nån dyr medecin jag ska drick 15min innan jag äter.
    Har nu fått nog och har bestämt mig för att utesluta allt vete.
    Men nu känner jag mig helt handfallen så jag ber er om hjälp.
    Om det står vete på så fattar jag ju såklart att jag inte kan äta det men kan vete stå som något annat med?
    Är jättetacksam för hjälp

• crazy hannah

Jag har gjprt förtjockningsmedel på spisen med 10 dl + 3 matskedar rismjöl från resenta som kokats ihop till en redning..

den blir inte super tjock men tillräkligt för Alexander...

TACK för att du leker dektektiv det uppskattas =)

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-08 22:13:43 följande:
    Lite OT men...

Jag tänker nog att förskolepedagogerna är lite "kan själv". Vår mellanflicka har ju benprotes. Och jag har visat en gång hur man gör, innan vi började och så, i lugn och ro. Men de frågar aldrig om. Trots att jag nästan varje dag vid hämtning måste justera den, och inte att de tittar extra noga då hur jag gör eller ber att få testa under överinseende...

Roligast var nästan den dagen då det bara var vikarier sista timmen och hennes ben hade lossnat, och de stackars vikarierna hade ju ingen aning om hur de skulle göra. Så de hade satt sig med henne och målat, för att hon skulle sitta still *fniss* De var grymt bekymrade när jag kom och hämtade...

Nu on topic igen. Kavat - söker ni om resurs redan nu i  förväg eller?
    Hm. Ja, det är ju synd om hon får ont bara för att de är för fega för att fråga förstås. Men kan tänka mig att vikarierna kanske hade mer ont av det än henne.
    Du kanske borde säga att du sett att den suttit fel och att du vill visa hur den ska sitta och hur man gör för ni har märkt att hon får skav (eller hitta på någon bra ursäkt?)

Ja, jag sa redan tidigt i våras eller tror det var även i höstas när vi pratades vid att han behöver extra städ och personal vid måltid. Så rektorn har vetat om det länge. Vi visste redan runt nyår att han skulle få en plats till hösten.
    Men, men, vi får la se. Känns bara som att man stångar sig blodig ibland. Orkar liksom inte med allt extra jobb och att berätta för döva öron och veta att det inte kommer funka. Så då har man god lust att bara skita i allt tyvärr. Men det går ju inte...
  • Kavat
    Madde A skrev 2010-06-08 22:21:13 följande:
    Hej

Jag har nyss fått veta att jag är allergisk mot vete. Men har inte fått tid till allergimottagningen utan står bara i kö och dietist har det inte ens varit prat om. Min läkare tyckte nog knappt att jag skulle utesluta det ur kosten än.....har bara fått nån dyr medecin jag ska drick 15min innan jag äter.
    Om det står vete på så fattar jag ju såklart att jag inte kan äta det men kan vete stå som något annat med?
    Hej! Kolla in i sädesslagsallergitråden som finns länkat i trådstarten och läs länkarna i den trådstarten. Jag har en massa i min blogg här på fl. Blå Myran har också en del liksom utanallt.blogspot.com/
    Sen är du välkommen att fråga på om du undrar något!
  • EL I
    Madde A skrev 2010-06-08 22:21:13 följande:
    Hej

Tror det är kavat har en bra lista på ord i sin blogg här på fl.
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-06-08 22:22:09 följande:
    Jag har gjprt förtjockningsmedel på spisen med 10 dl + 3 matskedar rismjöl från resenta som kokats ihop till en redning..

den blir inte super tjock men tillräkligt för Alexander...

TACK för att du leker dektektiv det uppskattas =)
    Kräks han av enbart ersättningen då? Och vad har han för ersättning?
  • crazy hannah

Han kräks kasnke en gång per dag om ens det nu när han endast äter neocate LCP som blandats med rismjölsredningen. jag använder alltså rismjölsredningen iställetr för vanligt vatten. När han åt Neocate utan förtjockning i så spydde han aknske fem ggr per dag, men det är olika beroende på om han är förkyld t.ex då han kräks mer överlag.

Har även märkt att han kräkt med en gång då han fått i sig en liten smula macka, men vet inte om det beror på svälgreflex som är knepig eller om det är någon allergi.

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-06-08 21:39:31 följande:
    Jo, han har rätt till att gå där och rätt till att må bra. Men de verkar inte inse problematiken för de har ingen som helst erfarenhet av det och verkar väl ärligt talat sådär intresserade, i alla fall en av de jag pratade med.
    När jag sa att fördelen är ju att eftersom jag kommer vara hemma med bebis, så kag kan ju jag vara där vid måltiderna tills jag ser att måltiderna fungerar. Trodde det skulle kännas tryggt för dem också. Men hon svarade att jag måste lita på dem och att de inte ville ha mig där.
    Nej, det kan hända att de inte vill ha mig där vid måltiderna, så kul är det nog inte för mig heller. Men tror de ärligt talat att jag lämnar sonen där när/om jag vet att de inte klarar av det och att han kommer att få reaktioner? Det är ju som att släppa honom i ett rum fullt av havregryn och vetemjöl på golvet och säga lycka till! Skrikandes
    Ett av få sätt som jag tyvärr kan komma på som förhoppningsvis med relativt stor säkerhet bör kunna få dem att faktiskt förstå vad det handlar om är att vara elak mot A, att medvetet provocera inför dem bara för att visa upp att det faktiskt händer det som du säger. Gråter
    Typ du stämmer möte med rektorn (eftersom det är han/hon som håller i pengarna/beslutar om att ansöka om extra resurspengar) på förskolan/avdelningen och är där och hälsar på under ett par timmar. Har lilleman i kortärmat, han får sitta och leka vid bordet lite efter frukosten, du tar i en vanlig vetesmörgås och sen klappar/stryker honom på armarna direkt på huden efter att ha hållt i den vanliga vete-smörgåsen (det bör ju inte vara några större problem att få honom att reagera på det ). Och sen dokumentera med foton innan/direkt när ni kommer dit och innan ni går efter så kan det inte bli så mycket tjafs i efterhand om hur det faktiskt var.

Andra alternativ som ni kanske kan försöka med att att få läkaren att ringa upp rektor och faktiskt förklara det medicinska läget - att han är så känslig som du säger. Att det blir lite mer auktoritet bakom och att du inte bara är en "hysterisk morsa". (Tyvärr lär det i vissa fall kunna vara rätt könsberoende på om det funkar. Lite fördomsfullt kanske, men mina erfarenheter är såna från olika håll - typ om uppringaren är man och ringer upp en manlig eller kvinlig motpart som då gärna är lite yngre får man oftare lite bättre resultat än om en kvinlig ringer upp en annan kvinna, men det beror även lite på hur mkt skinn på näsan/auktoritet den kvinnliga uppringaren utstrålar).

Sen skulle väl jag personligen nog betydligt hellre föredra en syskonavdelning med 1-5 än en ren småbarnsavdelning med bara 1-3, eftersom de större barnen ändå klarar sig betydligt mer självständigt i de flesta fall i samband med måltider tex - det blir aningens färre barn för personalen att hjälpa och riskera att kontaminera ifrån. Ofta även lite mindre spill/kladd. De större hjälper ofta även till att hålla lite koll på/hjälpa de mindre. Med fler barn som klarar sig själva genom att de sitter i uppblandade åldrar runt borden så ger det mer tid för den personal som sitter vid bordet att hjälpa de som behöver hjälp.

Ang borden som de äter vid och också leker vid. Om de våttorkar borden (med rengöringsmedel och inte bara vatten, och rena trasor varje gång, börjar torka vid A:s plats och mot andra änden av bordet för att inte torka smulor mot A:s plats) efter mat och inte bara sopar av dem. Och sen efter maten lägger på tex en vaxduk på borden så att de leker ovanpå duken. Känns som mindre risk för kontamination av omgivningen med tex smulor om de äter på "nakna bord" och täcker över för lek, än om de lägger på dukar vid måltid - känns som risk för att det kan slarvas med avtorkningen så att smulor kan vara vara kvar när de lyfter duken och då flyger iväg. Är lättare att rengöra ett naket bord än en duk, och skulle de missa nån fläck vid avtorkningen så döljer vaxduken det ändå vid leken. (Och sen nån form av anordning för att hålla fast duken - tex dukar som "dra på lakan" med resår i kanterna eller någon annan form av anordning som håller kvar den vid leken).

Även att barnen har bestämda platser vid borden och inte flyttar runt mellan olika platser. Att man då ser till att A får sitta vid ett rektangulärt bord, där man ser till att ha en plats tom vid bordet. Att A får sitta på ena gaveln, med en personal på ena sidan av sig och den tomma platsen på andra sidan av sig för att skapa avstånd som minskar risken för kontamination. Och att man skurar det bordet innan riktigt ordentligt så att man förhoppningsvis fått bort alla veterester som kan ha funnits sen tidigare och att sen sitter inga andra barn på A:s plats och äter även om inte han är där. Och sen skadar det väl inte om man använder sig av bordstabletter och att A:s förvaras separat skild från de andras.

Lite tankar/funderingar/förslag i varje fall som kan vara något att kanske kunna diskutera med dem utifrån, underlättar ofta om man kan komma med lite konkreta förslag på lösningar att testa och inte bara peka på problemen
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-06-08 22:37:11 följande:
    Han kräks kasnke en gång per dag om ens det nu när han endast äter neocate LCP som blandats med rismjölsredningen. jag använder alltså rismjölsredningen iställetr för vanligt vatten. När han åt Neocate utan förtjockning i så spydde han aknske fem ggr per dag, men det är olika beroende på om han är förkyld t.ex då han kräks mer överlag.

Har även märkt att han kräkt med en gång då han fått i sig en liten smula macka, men vet inte om det beror på svälgreflex som är knepig eller om det är någon allergi.
    Neocate LCP innehåller glukossirap, kokos- solros och rapsolja.
    Man ska ju inte reagera på den. Glukossirapen är gjorda av majs om jag minns rätt och den ska ju vara väldigt väldigt ren. Men visst finns det en liten möjligheten att det är den han inte tål, även om det nog är ytterst sällsynt!!! Så den hade jag inte misstänkt i första hand, för att klargöra.

Ris kan man givetivis också reagera på, men även det ovanligt.
    Att han spyr mindre av enbart ris beror nog på att det blir tjockare och stannar kvar lättare.
    Sen beror det som sagt på andra omständigheter också så som förkylning.
     Vissa barn slutar ju spy när de kommer mer upprätt och kan sitta/stå upp. Det måste ju inte vara någon orsak. Men mår han inte bra så ska man ju utesluta eventuella orsaker. Men det är ju helt rätt av läkarna att leta orsak i både allergier och reflux. Låter faktiskt som att ni hamnat hos en bra läkare.

Men en erfarenhet kan jag kan dela med mig av är att sonen slutade spy helt när han varit fri från det han inte tålde i 2 månader. Han spydde under den tiden och innan upp saker han tålde också. Alltså blåbär, morot och mycket annat kom lätt upp och han fick ont i magen av det och det kändes som att han var allergisk mot allt. Men det var han ju givetvis inte för sen när han levt i två månader på Profylac, ris, majs, rapsolja, nötkött, kalkon, päron banan, potatis och palsternacka så slutade han spy och då kunde han äta allt det där andra som han tidigare spytt av. (Dock inte det han är allergisk mot)

Vi har aldrig fått konstaterad reflux eller liknande, men har å andra sidan inte sökt för det eftersom vi fick reda på vissa allergier tillslut och i första hand misstänkte fler allergier eftersom han reagerade likartat.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-06-08 22:40:30 följande:
    Ett av få sätt som jag tyvärr kan komma på som förhoppningsvis med relativt stor säkerhet bör kunna få dem att faktiskt förstå vad det handlar om är att vara elak mot A, att medvetet provocera inför dem bara för att visa upp att det faktiskt händer det som du säger. Gråter
    Typ du stämmer möte med rektorn (eftersom det är han/hon som håller i pengarna/beslutar om att ansöka om extra resurspengar) på förskolan/avdelningen och är där och hälsar på under ett par timmar. Har lilleman i kortärmat, han får sitta och leka vid bordet lite efter frukosten, du tar i en vanlig vetesmörgås och sen klappar/stryker honom på armarna direkt på huden efter att ha hållt i den vanliga vete-smörgåsen (det bör ju inte vara några större problem att få honom att reagera på det ). Och sen dokumentera med foton innan/direkt när ni kommer dit och innan ni går efter så kan det inte bli så mycket tjafs i efterhand om hur det faktiskt var.

Andra alternativ som ni kanske kan försöka med att att få läkaren att ringa upp rektor och faktiskt förklara det medicinska läget - att han är så känslig som du säger. Att det blir lite mer auktoritet bakom och att du inte bara är en "hysterisk morsa". (Tyvärr lär det i vissa fall kunna vara rätt könsberoende på om det funkar. Lite fördomsfullt kanske, men mina erfarenheter är såna från olika håll - typ om uppringaren är man och ringer upp en manlig eller kvinlig motpart som då gärna är lite yngre får man oftare lite bättre resultat än om en kvinlig ringer upp en annan kvinna, men det beror även lite på hur mkt skinn på näsan/auktoritet den kvinnliga uppringaren utstrålar).

Sen skulle väl jag personligen nog betydligt hellre föredra en syskonavdelning med 1-5 än en ren småbarnsavdelning med bara 1-3, eftersom de större barnen ändå klarar sig betydligt mer självständigt i de flesta fall i samband med måltider tex - det blir aningens färre barn för personalen att hjälpa och riskera att kontaminera ifrån. Ofta även lite mindre spill/kladd. De större hjälper ofta även till att hålla lite koll på/hjälpa de mindre. Med fler barn som klarar sig själva genom att de sitter i uppblandade åldrar runt borden så ger det mer tid för den personal som sitter vid bordet att hjälpa de som behöver hjälp.

Ang borden som de äter vid och också leker vid. Om de våttorkar borden (med rengöringsmedel och inte bara vatten, och rena trasor varje gång, börjar torka vid A:s plats och mot andra änden av bordet för att inte torka smulor mot A:s plats) efter mat och inte bara sopar av dem. Och sen efter maten lägger på tex en vaxduk på borden så att de leker ovanpå duken. Känns som mindre risk för kontamination av omgivningen med tex smulor om de äter på "nakna bord" och täcker över för lek, än om de lägger på dukar vid måltid - känns som risk för att det kan slarvas med avtorkningen så att smulor kan vara vara kvar när de lyfter duken och då flyger iväg. Är lättare att rengöra ett naket bord än en duk, och skulle de missa nån fläck vid avtorkningen så döljer vaxduken det ändå vid leken. (Och sen nån form av anordning för att hålla fast duken - tex dukar som "dra på lakan" med resår i kanterna eller någon annan form av anordning som håller kvar den vid leken).

Även att barnen har bestämda platser vid borden och inte flyttar runt mellan olika platser. Att man då ser till att A får sitta vid ett rektangulärt bord, där man ser till att ha en plats tom vid bordet. Att A får sitta på ena gaveln, med en personal på ena sidan av sig och den tomma platsen på andra sidan av sig för att skapa avstånd som minskar risken för kontamination. Och att man skurar det bordet innan riktigt ordentligt så att man förhoppningsvis fått bort alla veterester som kan ha funnits sen tidigare och att sen sitter inga andra barn på A:s plats och äter även om inte han är där. Och sen skadar det väl inte om man använder sig av bordstabletter och att A:s förvaras separat skild från de andras.

Lite tankar/funderingar/förslag i varje fall som kan vara något att kanske kunna diskutera med dem utifrån, underlättar ofta om man kan komma med lite konkreta förslag på lösningar att testa och inte bara peka på problemen
    Tack! Hjärta Ska läsa lite bättre imorgon.
Svar på tråden Allergitråden