• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • saffe
    Tibell skrev 2010-06-07 13:52:29 följande:
    jag tror inte det men självklart är det inte helt omöjligt. Men hon har fått välling idag och eksemen är inte värre ..snarare på bättringsvägen ( kom i lördags)
    så det känns som att det är pga av mjölken. Men finns det ens någon möjlighet att det kan ha funnits spår kvar på läpparna efter så lång tid ?!
    Och blir det inte bättre tar jag bort vällingen och gröten och ser om det försvinner!
    Hade du inte druckit mjölk typ 40 min innan du "smuttade" på hennes sked? Det är ju inte särskilt lång tid.. Så jag tror absolut att det fanns spår kvar av mjölk på dina läppar!
  • Tibell
    saffe skrev 2010-06-07 15:15:53 följande:
    Hade du inte druckit mjölk typ 40 min innan du "smuttade" på hennes sked? Det är ju inte särskilt lång tid.. Så jag tror absolut att det fanns spår kvar av mjölk på dina läppar!
    hihi jag tyckte det kändes som lång tid, men det kanske det inte var då ;) Skönt att det förhoppningsvis "bara" var mjölken och inte ytterligare en allergi men samtidigt inte roligt att inse hur känslig hon är =( Nu med 2 smörjningar med mildison har eksemen bleknat något. Så snart ska de nog vara väck!!
    Tack för hjälpen!!
  • Blå Flygare
    Annamamma 83 skrev 2010-06-07 13:01:14 följande:
    Har varit på vårdcentralen idag för o kolla upp grabbens ev allergier lite.
    Han får ofta märkliga utslag o reagerar tex på myggbett. Varje myggbett svullnar o blir jättestort o varar lääääänge.
    Han skrev ut medicin att ta en gång per dag.
    Sen togs blodprov, ej pricktest utan vanligt stick i armen.
    Läkaren sa att de kollar efter allergi inomhus och utomhus, sen går man vidare.
    Läkaren skulle dock på semester,så ja får vänta en månad på svar.

Någon som gjort samma test? va innebär de egentligen, jag hade lite svårt o förstå då läkaren hade svårt med språket. Test för inomhus o utomhus? Visar de bara om de finns något o sen får man kolla vad? Ja hänger inte med riktigt???
    Låter inget vidare att ni ska behöva vänta på svaret bara för att den läk har semester. Någon annan borde kunna lämna ut provsvaret kan jag tycka. Man brukarfå svar efter ca 1 v. Inomhus och utomhus? Tja, menar nog pollen och mögel/kvalster. Man kan ju testa så många olika saker och vi har mest kört "födoämnespanelen" men detfinns väl en "pollenpanel" och en "innepanel"då kan jag tänka mig.
  • saffe

Hej! Har för ett tag sen äntligen fått iväg vårdbidragsansökan! Nu är det dags för telefonsamtal från handläggaren på onsdag... Nervöst! Jag tycker inte om att prata i telefon, jag glömmer det jag vill ha sagt.. Finns det någon som har gått igenom ett sånt telefonsamtal och som vill dela med sig hur det var? Jag förstår att det är väldigt individuellt, men vad frågar dom på ett ungefär? Går dom igenom ansökan och frågar om det man skrivit eller ska man berätta allt en gång till så dom kan jämföra att man säger samma saker?
    Jag tycker det är svårt att säga vad vi gör annorlunda mot en "normal" familj. Man är ju så inne i det här "allergi-tänket" att jag bara gör grejerna utan att reflektera över det. Det största är ju maten, det kommer ju märkas nu i sommar när man ska på utflykter, det kräver ju betydligt mer planering av en annan som inte kan äta varsomhelst...

• Mama Law
    saffe skrev 2010-06-07 18:45:08 följande:
    Hej! Har för ett tag sen äntligen fått iväg vårdbidragsansökan! Nu är det dags för telefonsamtal från handläggaren på onsdag... Nervöst! Jag tycker inte om att prata i telefon, jag glömmer det jag vill ha sagt.. Finns det någon som har gått igenom ett sånt telefonsamtal och som vill dela med sig hur det var? Jag förstår att det är väldigt individuellt, men vad frågar dom på ett ungefär? Går dom igenom ansökan och frågar om det man skrivit eller ska man berätta allt en gång till så dom kan jämföra att man säger samma saker?
    Jag tycker det är svårt att säga vad vi gör annorlunda mot en "normal" familj. Man är ju så inne i det här "allergi-tänket" att jag bara gör grejerna utan att reflektera över det. Det största är ju maten, det kommer ju märkas nu i sommar när man ska på utflykter, det kräver ju betydligt mer planering av en annan som inte kan äta varsomhelst...
    Det gick snabbt. Jag skickade in min ansökan i slutet på feb och har inte hört ett ljud sen jag fick bekräftat att dom fått min ansökan i mars. men det är inget ovanligt när det gäller mina vårdbidrag snart har det gått 4a månader och nu blir det semester så det lär ju ta de 8-10 månader som det gjort förut.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • saffe
    Mama Law skrev 2010-06-07 18:51:31 följande:
    Det gick snabbt. Jag skickade in min ansökan i slutet på feb och har inte hört ett ljud sen jag fick bekräftat att dom fått min ansökan i mars. men det är inget ovanligt när det gäller mina vårdbidrag snart har det gått 4a månader och nu blir det semester så det lär ju ta de 8-10 månader som det gjort förut.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
    Ja, jag blev förvånad att det gick så snabbt.. Jag skickade in ansökan för en månad sen och det stod i brevet att jag förhoppningsvis skulle få beslut i augusti. Sen blir det säkert avslag, det verkar ju vara väldigt svårt att få beviljat, men jag räknar med att överklaga en gång och sen struntar jag i det. Då har jag försökt i alla fall!
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2010-06-07 18:54:37 följande:
    Ja, jag blev förvånad att det gick så snabbt.. Jag skickade in ansökan för en månad sen och det stod i brevet att jag förhoppningsvis skulle få beslut i augusti. Sen blir det säkert avslag, det verkar ju vara väldigt svårt att få beviljat, men jag räknar med att överklaga en gång och sen struntar jag i det. Då har jag försökt i alla fall!
    Lika snabbt om för oss Vi fick beviljat med Solig
    Hon hörde sigför lite, säkert dubbelkollade att vi sa samma - sen hörde hon om inte vi skulle ha med mer saker i ansökan som extrakostnad för tvätt eftersom jag tagit med detpå mertid. Om vi inte skulle ansöka för merkostnad för fil-subsititut (nej, detär vällingen det) och så. Trevligtsamtal, men hon lämnade inget besked då.
  • saffe
    Blå Flygare skrev 2010-06-07 18:59:20 följande:
    Lika snabbt om för oss Vi fick beviljat med Solig
    Hon hörde sigför lite, säkert dubbelkollade att vi sa samma - sen hörde hon om inte vi skulle ha med mer saker i ansökan som extrakostnad för tvätt eftersom jag tagit med detpå mertid. Om vi inte skulle ansöka för merkostnad för fil-subsititut (nej, detär vällingen det) och så. Trevligtsamtal, men hon lämnade inget besked då.
    Låter ju positivt, hoppas det går lika bra för oss!
  • Prince or Princess
    Tibell skrev 2010-06-07 11:24:10 följande:
    jo men det tål hon som tur är =) Hon har ätit gröten och vällingen ( sojalecitin i den med ) i nån månad nu utan problem.
    okej! ja då så, tänkte det kanske var den hon reagerade på. vad skönt att slippa det åtminstone!
  • mimpen
    Snutten skrev 2010-06-06 22:19:59 följande:
    Miralicia skrev 2010-06-06 21:52:14 följande:
    Det går i regel att äta det mesta av  "sommarmaten" - skillnaden är att man ofta får göra från grunden själv.Vad gäller marinader så går i princip nästan alla sortena på färdiga marinader och grilloljor bort, men det finns nån/några som bör kunna funka, dessutom om man köper redan färdigt grillmarinerat kött så kan det många gånger vara så att det fungerar  - i varje fall här hemma hos oss så det är utan mjölk, ägg, soja, tillsatserna, sädesslag, konserveringsmedel, tomat mm - så ge inte upp hoppet, det mesta går att fixa.
    Jag har klarat mig genom flera somrars sommarmat och typ den enda skillnaden som jag kommer på på rak arm är väl potatissallad med vinegrettdressing istället för creme fraiche/gräddfil och ingen halloumi på grillen ett tag om man ser till slutresultaten av vår sommarmat.

Och ang tillsatserna - ja, de har en tendens att kunna förekomma i typ allt, så det är mycket laga från grunden av rena råvaror som gäller.
    Men om du ammar verkar det ganska långsökt att din son skulle reager med eksem på den ytterst lilla mängd med soja som finns tex i sojasås. Dels ska du bryta ner det sedan ska du bilda bröstmjölk som han dricker. Kan det finns något annat som han kan få i sig eller som du äter som är mer rimligt.

Men som Miralicia skriver så är det inte så svårt som det verkar förutom att du inte kan köpa färdiga marinader.
    Alltså. Hemma är det här inget problem. Där är det lätt. Vi äter sällan färdiga typ såser, och grillar gör vi typ två gånger per år, då kan vi nog sno ihop en egen marinad. Men vi är borta mycket sommartid, hälsar på här och där, äter ute, jag kommer att känna mig döbesvärlig och så kommer jag att bli ledsen och uppleva att folk tycker att jag sjåpar mig :(

Så sent som idag påpekade mamma att Hjalmar säkert inte är allerigsk mot nåt annat, för så där ser ju barn ut... Fast när jag påpekade att vi ju typ smörjer konstant med kortison blev hon tyst i alla fall...
Svar på tråden Allergitråden