• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-05 21:14:55 följande:
    Hej i den här tråden med!

Sonen (7månader) är allergisk mot mjölkprotein. Men eftersom han aldrig blir helt bra är jag lite lur på att det är något annat. Äggfritt har jag provat, men det gjorde varken till eller från. Nu funderar jag på att prova sojafritt, men känner mig lite rådvill. Ska man alltså utesluta allt det här... (kopierar ur k kavats blogginlägg)

Ø Sojaböna
    Ø Jordnöt
    Ø Bönor
    Ø Ärtor och lupiner
    Ø Linser
    Ø Kikärta
    Ø Lakrits
    Ø Bockhornsklöver (vanligt ingrediens i curry)
    Ø En del tillsatser framställs ur baljväxter:
    - Lecitin, E 322 (sojalectin)
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, E 417

Jag trodde det skulle hjälpa att skippa soja (ni vet, vanlig svart soja), färdigmarinader och typ sojaglass... Alltså, sånt som faktiskt hette soja...

Sen undrar jag om jag ska sluta bekymra mig och strunta i att leta vidare. Han har i stort sett mest eksem på kinder och armar och ibland ner på bröstet. Mest på kinderna. Många verkar tycka att "så där ser ju barn ut..." och "jag har haft eksem hela livet utan att det är någon allergi..." (när han fick värsta utslagen av mjölk var det en annan sak, men det här som han har nu, som inte ser så ilsket ut) För närvarande är han heller inte direkt besvärad av eksemen. Fast vi måste ju smörja med kortison och hinner typ aldrig trappa ner det innan det blossar upp igen...

Jag har dryftat det här så mååååånga gånger, ursäkta mitt tjat, hoppas ändå någon orkar svara. Men hur ska jag (vi) tänka?!
    Håller med Trållmor helt.

Ta bort allt helt i en månad för att se. Annars kommmer ni aldrig veta om det blev reaktion eller inte på t.ex guarkärnmjöl. Det kan ju vara så att han inte får eksem av ärtor, men ont i magen osv. Så all soja behöver inte ge samma symptom heller och beror säkert på mängd osv.
    Så för att påskynda lite så är det absolut lättast att ta bort allt och sedan provocera med en sak i taget.
    Upplever att många säger att ärtor, bönor mm funkar men inte guarkärnmjöl, och enligt barnens dietist så är t.ex isglassarna med guar rätt mycket guar. Sen är det ju även finfördelat och tas råare och gör mer skada som Miralicia skrev här i tråden nyligen, så för att testa på riktigt och vara säkra så bort med allt från listan.

Om du kan välja så skulle jag även minimerat sojalectinet så gott det går, alltså valt Carlshamns mörkblåa smörgåsmargarin osv,  alltså försökt få bort i det i stort i dagliga kosten.
    Dock är det ju väldigt sällsynt att man reagerar på det, men jag känner mest att det är onödigt att chansa när det finns alternativ som man lika gärna kan använda. (Sen innehåller sakerna med sojalectin ofta även andra "onödiga" saker som E202, som mina barn reagerar på, så i vårt fall visade det sig vara två flugor i en smäll. )
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-06-05 22:52:10 följande:
    Jag tycker att det ser exakt ut som soleksem, för så brukar det se ut när jag får det själv!
    Håller med!
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-06-05 23:17:39 följande:
    Sen tänkte jag fråga om mig själv här också, om vad ni tror.

Sist jag satte in kopparspiral så fick jag ju en jättekraftig inflammation och blev inlagd i tre dagar med 2 olika sorters antibiotikadropp. Det gjorde inte ont när hon satte in den då, inte ont efteråt heller. Vi väntade i 8 dagar med att ha sex. När det hade gått 10 dagar efter insättningen så började jag få molande värk, på den 11 dagen hade jag väldigt ont och började tänka tanken på att åka in. Jag åkte inte in för att Fredrik fyllde ju år på den 12 dagen, och då hade jag så ont att ingen av barnen ens fick röra mig, men hela tiden så ville jag vänta in att det skulle bli måndag och att vi skulle lämna barnen på dagis så att jag kunde söka läkare då. På natten ringde Fredrik ambulansen eftersom jag hade så hög feber och bara skrek av smärta.

På Sahlgrenska sa de då att det var fritt fram att sätta in en ny kopparspiral efter 2 menstruationer, vilket nu har skett. De sa även att det inte fanns någon statistik på om det kunde hända igen, men hände det igen så kunde de helt säkert säga att jag är allergisk mot kopparspiral.

Vi diskuterade det här, här hemma. OM jag är allergisk mot koppar, hur snabbt tror ni reaktionen kommer den här gången? Efter lika lång tid, eller tror ni den kommer snabbare (och isf hur mycket snabbare)?
    Lurigt! Du borde väl reagera snabbare tycker jag. Kroppen känner ju ofta igen det så eftersom det var rätt nyligen så skulle jag tro snabbare. OM det var reaktion på koppar. Men sen så tar det väl ett tag innan kopparn utsöndras och det blir tillräcklig mängd kanske? Ingen aning, men kan tänka mig att det funkar så och om du då sist utvecklade en allergi mot koppar så borde det ju märkas rättså snart denna gång...??

Så inte mycket till hjälp men lite funderingar härifrån.

Hur går det för er annars och de andra barnen, har ni fått livsmedelshänvisning och börjar det ordna sig för dem med? Kram!
  • Kavat
    Annamamma 83 skrev 2010-06-06 07:48:46 följande:
    Ok tack!
    Bör jag göra nåt åt de när han inte har besvär av det?
    hjälper det att köra med högre solskyddsfaktor lr är de täcka som gäller
    .................................................. .................................................. .................................................. ......................

kunde de inte tagit ett prov o se om du va allergisk mot koppar innan de satte in en ny?
    Det är inte alltid det räcker att ta solskyddskrämer på mig. Jag måste täcka. Men har jag redan fått utslag så får jag lättare igen och då kan det räcka av värma, alltså jag behöver inte ens få solen rätt på.
    Sen kan man ju även reagera på vissa solkrämer, så funkar inte en så prova gärna en annan.
  • Kavat
    Giraff skrev 2010-06-06 07:49:47 följande:
    Hej alla! Jag är ny i den här tråden! 

Vi har en pojke på 8 månader som är allergisk mot mjölkprotein och ägg, vilket vi såklart uteslutit ur hans kost.

De senaste två veckorna har han dock haft nässelutslag som kommit och gått, utan att vi lyckats lista ut vad det beror på. Vi vet verkligen inte alls, det känns helt slumpmässigt när det kommer. 

Läkaren vi varit hos vill göra fler allergitester och nu ska vi bestämma om vi vill göra pricktest eller blodprov. Enligt henne kan det vara lite jobbigt med blodprov för så små barn, är det nån som har erfarenhet av det? Enligt min man, som var den som pratade med henne, använde hon till och med ordet traumatiserad, och det låter ju inte så kul... Men samtidigt är väl blodprov säkrare? Och man kan testa för fler saker? 
    Hej och välkommen!

Vanlig kombination med mjölk och ägg är soja, så det hade jag nog misstänkt först. Du får läsa inläggen från Mimpen här ovan. (Har även info här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html)
    Tror du att det kan vara det?

Annars så är vanligaste allergierna hos bebisar/barn: mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) och nötter.

Tyvärr är det ju inte alltid testerna visar även om de har en allergi och då är det uteslutning och provocering som gäller.

Vid pricktest så prickar (gör hål) man huden med det ämnet på huden som man vill testa. Så det är väl inte helt skönt heller för barnet, plus att om de får reaktion så har de ju fått ämnet i kroppen och kan få klåda, eksem osv. Så även här beror det ju på hur många stick de behöver göra /ämnen som ska kollas. Men fördelen är att ni troligtvis kommer att se nässelutslag på stället direkt.

Tar de blodprov så behöver de ta en viss mängd för att kunna testa olika saker, vill minnas ungefär 1 litet rör brukar räcka till 3 saker att testa.
    Så ja, då behöver man också sticka hål på dem och ta blod, men det blir ju oftast bara ett stick och hur jobbigt det är beror ju på hur lätt det är att sticka barnet. Man kan få emblaplåster att sätta på innan som gör att de inte känner så mycket när man sticker, men det ska ju vara på i tid innan så det får man ofta hemskickat i så fall.
    Men de slipper ju få i sig ämnena och man får ett "värde" på allergin.
    Sen är det väntetid på provsvaret på RAST (blodprov) oftast 1-2 veckor.

Min son var svårstucken så i hans fall fick de ta i fingret och då tar det ju lite tid och är ofta jobbigt för barnet för att då tar det ju droppe för droppe.

Så, ja vad som är jobbigast är nog väldigt individuellt... Och om det ens visar...
  • EL I

ni som är erfarna, vet att jag tjatar, men han har nu fått vete i snart en vecka, en gång om dagen. Pratade med läkaren igen och han kände sig inte heller lika säker längre i och med det jag berättade om hur sonen reagerat. INGEN reaktion med magen. Den är lika "liten" som den var när vi började med vetefritt, inte hård i magen, knappt något röd på kinderna. Liiiite röd om man jämfört med innan vi började provocera med vete men det är inte alls så rött som et var när vi gav vete första dagen vid provocering. Då blev han ju rosig efter 3 timmar, nu är han minimalt röd, bara  så man anar lite grann. När han blir varm och så blir han ju röd men det blir ju andra barn också o hans kinder är väl extra känsliga efter vintern som var.

Jag blir helt förvirrad. OM han vore veteallergisk, skulle inte magen reagerat vid detta laget och kinderna blivit röda???

Ska prata med läkaren igen nästa vecka. Han ville att vi skulle fortsätta provocera eftersom det inte gett någon säkert utslag än. Kanske var något annat han reagerade på i vintras? Kanske "outvecklade" tarmar som gjorde att alla "jobbiga" saker som mjölk och fibrer blev för mycket för hans mage??
    För just nu är han på strålande humör, sover hela nätter och är helt bra i magen.  Som sagt, minimalt rosa om kinderna bara och det är inte hela tiden heller utan kommer och går lite grann.

Vad ska vi göra?? Känns som om vi borde fortsätta provocera för det är ju långt i från något som visat någon reaktion. Fattar nada!!

• Giraff

Tack snälla K Kavat för ditt svar!! 

Pricktest har vi gjort förut, och det upplevde jag inte som så värst jobbigt för sonen.
    Jättebra att höra om dina erfarenheter i vilket fall som helst!

Soja var bland det första dom nämnde på barnspec. mottagningen, så vi har provat att utesluta det också - men det har dykt upp utslag ändå. Fast man vet ju inte, han KAN ju ha fått i sig det ändå.

Vi har börjat skriva ner vad han får för mat i alla fall, så att vi förhoppningsvis ska kunna hitta nåt samband. Men hittills har vi inte kunnat hitta nåt tyvärr...

Tack för att du tog dig tid!  

• Tibell

Hej tjejer!! Behöver lite hjälp! Vad ser dessa eksem ut att vara. Värmeustlag eller allergi?!?

täcker mage och rygg. Bilden är dock rätt ljus så det är ju betydligt mörkare i verkligheten!!

• Snutten
    mimpen skrev 2010-06-05 21:14:55 följande:
    Hej i den här tråden med!

Sonen (7månader) är allergisk mot mjölkprotein. Men eftersom han aldrig blir helt bra är jag lite lur på att det är något annat. Äggfritt har jag provat, men det gjorde varken till eller från. Nu funderar jag på att prova sojafritt, men känner mig lite rådvill. Ska man alltså utesluta allt det här... (kopierar ur k kavats blogginlägg)

Ø Sojaböna
    Ø Jordnöt
    Ø Bönor
    Ø Ärtor och lupiner
    Ø Linser
    Ø Kikärta
    Ø Lakrits
    Ø Bockhornsklöver (vanligt ingrediens i curry)
    Ø En del tillsatser framställs ur baljväxter:
    - Lecitin, E 322 (sojalectin)
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, E 417

Jag trodde det skulle hjälpa att skippa soja (ni vet, vanlig svart soja), färdigmarinader och typ sojaglass... Alltså, sånt som faktiskt hette soja...

Sen undrar jag om jag ska sluta bekymra mig och strunta i att leta vidare. Han har i stort sett mest eksem på kinder och armar och ibland ner på bröstet. Mest på kinderna. Många verkar tycka att "så där ser ju barn ut..." och "jag har haft eksem hela livet utan att det är någon allergi..." (när han fick värsta utslagen av mjölk var det en annan sak, men det här som han har nu, som inte ser så ilsket ut) För närvarande är han heller inte direkt besvärad av eksemen. Fast vi måste ju smörja med kortison och hinner typ aldrig trappa ner det innan det blossar upp igen...

Jag har dryftat det här så mååååånga gånger, ursäkta mitt tjat, hoppas ändå någon orkar svara. Men hur ska jag (vi) tänka?!
    Hmmm. Vår dotter tål inte sojaprotein men klarar sojasläktingar sojalecitin osv. Vanlig sojasås innehåller väääldigt lite sojaprotein så många sojaallergiker tål det. Äter han mycket sojaprotein alt sojasläktningar om han är sju månader eller ammar du? Om du ammar är är sannolikheten att han ragerar på sojalecitin genom bröstmjölken liten. Däremot kanske du ska ta bort sojamjölk osv för din egen del.
  • EL I

Älsklingen: tyvärr kan jag inte hjälpa dig. mina barn har varken haft eksem på det där sättet eller värmeutslag någon gång. Hoppas någon annan kan hjälpa dig!

Visst var det någon här som hade barn som blev hyper när de fick i sig vete???? Sonen har varit omöjlig att natta senaste 4-5 nätterna. Inte det minsta ledsen men HELT hyper. Inte trött det minsta och springer upp 10 000 ggr!! Har nu nattat honom i över 2 timmar och han verkar inte det minsta trött!
    Kan ju vara en utvecklingsfas också men funderarar bara då det kom i samband med provoceringen!

Svar på tråden Allergitråden