• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Efter över ett år som sojafri kan vi konstatera att dottern fortfarande är allergisk mot soja. Hon fick i brist på annat smaka glass med fruktkärnmjöl i. Men det tog lite tid hon fick glassen i tisdags och idag visade det sig.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Kavat
    JPL skrev 2010-06-02 14:57:04 följande:
    Fast Pama minutris är ju sär när-märkt med fritt från gluten. Då kan det rimligen inte vara fråga om att någon kontaminering kan få ske. Om det sker kontaminering, så måste ju omfattningen vara känd. Annars kan de inte påvisa att det är under referensnivån för glutenfritt.

Svaret ifrån Rice Dream som jag har läst är att det är så litet kvar i slutprodukten att det är "obefintligt". Vilket ju är en omöjlighet eftersom de de facto tillsätter korn i uppstarten av processen. Eftersom flera allergiker reagerar på deras produkt så är det bara att testa och avgöra själv.
    Japp, Pama är särnär så det SKA ju var ok.

RiceDream är det ju flera barn som reagerat på här i tråden så ja, den innehåller ju uppenbarligen tillräckligt med korn för att en allergisk ska reagera.
    Men enligt Ricedream så är det inga mätbara mängder. Men i och med att det heller inte är mätbart i glukossirap mm och det får min son tydliga reaktioner av så har inte jag vågat chansa.
  • Blå Flygare
    EL I skrev 2010-06-03 18:56:13 följande:
    Är det vetemjöl i marknadsgodis??? Visst är det väl det va??

Vi var på vårfest på dagis ikväll och de sålde marknadsgodis. Det var choklad så jag köpte bara åt stora sonen. Skulle köpa popcorn till lillen eftersom de var poppade i olja MEN så sa de att de hade mjölkfritt marknadsgodis (choklad även det) och jag köpte det. Han fick två bitar sen ville han inte ha mer...sen slog det mig att visst är det vetemjöl i dessa??? Jag köper ju själv aldrig marknadsgodis...fan också!! Jag VET ju att jag inte ska köpa nåt som jag inte har innehållsförteckning på eller som jag inte vet hur det är tillagat men gjorde misstag!! FAN FAN FAN!
    Mycket och rå
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-06-03 22:28:06 följande:
    Japp, Pama är särnär så det SKA ju var ok.

RiceDream är det ju flera barn som reagerat på här i tråden så ja, den innehåller ju uppenbarligen tillräckligt med korn för att en allergisk ska reagera.
    Men enligt Ricedream så är det inga mätbara mängder. Men i och med att det heller inte är mätbart i glukossirap mm och det får min son tydliga reaktioner av så har inte jag vågat chansa.
    och det var till mummy40.
  • Kavat
    lindalake skrev 2010-06-03 21:04:42 följande:

Nån som har koll på varför sonen blev helt prickig i nacken och ner mellan skulderbladen pga att jag smörjde in med solskydd? Det är som små hormonplitor. Det skumma är att han inte reagerade någon annanstans på kroppen.

han har eksem på benen...

Var det bara i nacken ni smörjde?
    Eller var det bara i nacken som han utsattes för stark sol?

Soleksem kan man få även fast man har solkräm! Och man kan även reagera på solkrämen.
  • Glittrax

Måste bara berätta hur det gåttmed dotterns remiss från vc.. läkaren påståd att hon skickat den 17 maj till barnkliniken.. har väntat och väntat.. ringt både vc och barnkliniken några ggr.. så äntligen får jag får prata med läkaren på vc i tisdags.. då kommer det fram att hon INTE skickat den......

Har pratat med patientnämnden för vi tycker detta är dåligt skött... så vi lämnade vår berättelse och de tyckte även de att så här får det inte skötas

men nu har  vi iallafall remissen kommit fram till barnkliniken... men varför ska man behöva vänta så oerhört länge!! ?? från första kontakt på vc med blodrov till att remissen skickats tog det EN MÅNAD! hur har det varit för er andra?

• lindalake
    Kavat skrev 2010-06-03 22:31:39 följande:
    Var det bara i nacken ni smörjde?
    Eller var det bara i nacken som han utsattes för stark sol?

Soleksem kan man få även fast man har solkräm! Och man kan även reagera på solkrämen.
    jag smörjde i ansiktet och armarna också. Men just nacken är väl ett extra utsatt ställe på små barn, där brukar de flesta bränna sig. kan va soleksem som du säger, ser ut som det. usch då. tur att det inte kliar! det är lite konstigt faktiskt, han har eksem men de kliar inte. fantastiskt bra faktiskt, är det normalt? kan man verkligen ha eksem fast det inte kliar? 
  • EL I

Blå myran: mm kom ju på det alldeles för sent. Suck o stön. Man lär sig nåt varje dag, tyvärr så får sonen stå ut med mina misstag :( han har ju inte fått vara fri sen provoceringen... Hans kinder är dock inte mer röda Än lite lätt rosiga o magen är bra, sover som aldrig förr:) hmm märkligt. Får se hur det blir utan vete igen, om det blir någon skillnad då.

• lillasysteryster

Vem var det som hade den där jättebra glass sammanställningen? minns inte ens om det var i mjölk eller allergi tråden. Skulle vilja läsa den igen!

Eli: Hoppas det inte blir så illa för sonen!

• Miralicia
    lillasysteryster skrev 2010-06-04 08:26:13 följande:
    Vem var det som hade den där jättebra glass sammanställningen? minns inte ens om det var i mjölk eller allergi tråden. Skulle vilja läsa den igen!

Eli: Hoppas det inte blir så illa för sonen!
    finns i min blogg
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden