• Giraff

Allergitråden

Hej alla! Jag är ny i den här tråden! 

Vi har en pojke på 8 månader som är allergisk mot mjölkprotein och ägg, vilket vi såklart uteslutit ur hans kost.

De senaste två veckorna har han dock haft nässelutslag som kommit och gått, utan att vi lyckats lista ut vad det beror på. Vi vet verkligen inte alls, det känns helt slumpmässigt när det kommer. 

Läkaren vi varit hos vill göra fler allergitester och nu ska vi bestämma om vi vill göra pricktest eller blodprov. Enligt henne kan det vara lite jobbigt med blodprov för så små barn, är det nån som har erfarenhet av det? Enligt min man, som var den som pratade med henne, använde hon till och med ordet traumatiserad, och det låter ju inte så kul... Men samtidigt är väl blodprov säkrare? Och man kan testa för fler saker? 

• Giraff

Tack snälla K Kavat för ditt svar!! 

Pricktest har vi gjort förut, och det upplevde jag inte som så värst jobbigt för sonen.
    Jättebra att höra om dina erfarenheter i vilket fall som helst!

Soja var bland det första dom nämnde på barnspec. mottagningen, så vi har provat att utesluta det också - men det har dykt upp utslag ändå. Fast man vet ju inte, han KAN ju ha fått i sig det ändå.

Vi har börjat skriva ner vad han får för mat i alla fall, så att vi förhoppningsvis ska kunna hitta nåt samband. Men hittills har vi inte kunnat hitta nåt tyvärr...

Tack för att du tog dig tid!  

• Giraff

Hejhej allergiföräldrar! 

Vi har en pojke som blir tre i höst - han är mjölkallergiker och även allergisk mot jordnötter.

Det senaste halvåret har han vid 5 tillfällen fått en kraftig allergisk reaktion mot nånting på förskolan, i samband med maten. Första gången det hände blev han riktigt dålig ett par timmar efter lunch, och när jag hämtat honom fick han även andningsproblem och vi fick åka in akut. 

Efter det gjordes blodprover, och det var då vi såg att han var mkt allergisk mot jordnöt.

Förskolepersonalen är självklart informerade om detta och det ska absolut inte finnas några nötter i lokalen. De har även uteslutit en del kryddor som de misstänkte att han kunde vara känslig mot. Dagbok har förts, men vi har inte kunnat något samband med vad han äter och när de här reaktionerna uppstår.

Förskolepersonalen har nu Aerius som de ger direkt de ser att han blir allergisk, och vi har sluppit åka in akut igen.

Men vad sjutton kan det vara? Det är BARA på förskolan han blivit såhär allergisk! Jag har funderat på om det inte är maten ändå - kanske nåt i miljön? 

Om 10 dar ska vi till läkaren igen, vill gärna ha lite tips på vad mer man skulle kunna testa för!!

Är jättetacksam för alla typer av input!  

• Giraff
    ränderpåtvären skrev 2012-07-09 13:36:58 följande:
    Kanske vanlig kontaminering av mjölk (eller rått ägg om han nu inte tål det). Soja ligger nära till hands med mjölk- och baljväxtallergi. Sist pälsdjur.

Kanske kan alla äta mjölkfritt smör då vanligt smör kan vara svårt att få bort.
    Tack! 

Nog inte mjölk, för de gånger han råkat fått i sig det har han fått nässelutslag och det har han aldrig fått på förskolan. (Och hela barngruppen får redan mjölkfritt smör!) 

Soja har inte gett nåt utslag på testerna, och hans äggallergi har växt bort. 

Pälsdjur är heller inte så troligt, för vi har hundar hemma (gjort pricktest för det utan reaktion också!) och katter har han träffat och klappat flera gånger. 

Hmmm, det är verkligen ett detektivarbete det här!

Har funderat på tex mögel... Kan det dyka upp vid enstaka tillfällen sådär?  
  • Giraff
    ränderpåtvären skrev 2012-07-10 21:01:44 följande:
    Giraff, låter jättekrångligt! Om det var länge sedan han fick mjölk kan reaktionerna ha förändrats, och de behöver inte vara samma symtom varje gång, men det där vet ni bäst själva. Verkar kunna få allvarliga reaktioner även utan positivt testresultat.

Kanske någon annan som känner till mögel eller liknande reaktioner. Men jag tror helt klart att det kan vara olika där också beroende på allmäntillstånd, ventilation, temperatur/fukt (?), kontakt. Om det inte är pollenansamlingar han reagerar på. Tänker att reaktionen blir allvarlig där eftersom han antagligen är väldigt aktiv, andas in mer, kroppen påverkas mer.
    Jaa, verkligen krångligt! Pust! 

Det där med att reaktionerna kan förändras är ju bra att veta - det ska jag absolut ta upp hos läkaren!  Tack och lov har vi en ny barnläkare som är jätteduktig på just allergier. 

Tack snälla för ditt svar!  
Svar på tråden Allergitråden