• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    EL I skrev 2010-05-31 17:36:01 följande:
    jag hade inte testat så mkt. Jag testade bara några ml sojamjölk till min son och han visade ju sig vara allergisk.Men gör som miralisia säger som har mer erfarenhet, vänta lite över året om du kan.har i dag varit på 1½ årskontroll med sonen och då fick vi läkaren som vi har på barn mott. Jag berättade vad som hade hänt sen senast och att vi nu provocerar. Han fick se bilderna, före och efter förra gången vi tog bort vete och han fick ju se hur kinderna såg ut nu. Han tyckte det såg ut som en klar veteallergi vilket ju vi också tänkt i och med hans kinder reagerade så tydligt med vete.Han tyckte dock att vi kunde ge så liten mängd vete som han klarade OM vi ville göra det. Frågan är bara hur mycket han klarar liksom!!Svårt det där. Helt plötsligt kanske bägaren rinner över?! Men man kanske kan ge typ när man är borta eller så, men vara strikt hemma o på dagis??Vad tror ni om det hela?
    Jag hade inte gett alls. Men ni kanske inte behöver vara SUPER nogranna med städning osv. Som sagt det är lätt att bägaren rinner över. De blir förkylda och mer känsliga osv. Eller får i sig något annat de inte tål.
  • EL I
    Snutten skrev 2010-05-31 18:24:52 följande:
    Jag hade inte gett alls. Men ni kanske inte behöver vara SUPER nogranna med städning osv. Som sagt det är lätt att bägaren rinner över. De blir förkylda och mer känsliga osv. Eller får i sig något annat de inte tål.
    Nä för vi märker ju att "eksemmässigt" så är han ju väldigt känslig. Även när han fått i sig typ glukossirap och sånt MEN magen verkar tåla lite mer. Jag är ju rädd att helt plöstligt är vi tillbaka på ruta ett med magen också. Han är lite hårdare i magen o den är ju lite uppblåst men det har den ju varit till o från när vi kört vetefritt också men det kanske beror på att han får i sig små mängde på olika sätt hela tiden?

Ja vi får gå tillbaka till vetefritt nu så får vi se vad som händer med eksemen.
  • Dalkulla74
    miralicia&ELI: Tack för era svar. Hmm ja då kanske det är bäst att vänta ytterligare nån månad då kanske, nu är hon som sagt dryga året, 14månader. Jag måste säga att jag tycker det är lite läskigt det här att de kan utveckla en allergi bara för att de fått i sig lite eller för mycket av en sak. Känns mer begripligt när de inte tål något från start på nått vis.

Tack så mycket för tipset om egen risifrutti/yoghurt eller vad man ska kalla det, det ska jag absolut testa och göra .

Min andra fråga om gröten, hur gör ni andra med barn som är över 1 år och inte tål mjölkprotein men som äter gröt till frukost och kvällsmat? Jag skulle vilja ge henne något lite grövre än de här färdiggröterna som det står är från 6 och 8månader. Eller är de så bra att man ska fortsätta ge dem så länge barnet vill ha? Tar gärna emot tips på grötvarianter .
  • Dalkulla74
    lillasysteryster: Det vore ju toppen . Eller har du som jag kanske sett fel då jag tittat på paketet med Sempers fullkornsvälling från 1år, det är många gånger som jag tänkt "jaa men va bra, näehe ne det var visst välling". Ska ta och gå in på Sempers hemsida direkt för att kolla om de har någon nyhet som jag inte vet om !
  • Snutten

Tjejer ni som kan allt! Går det att halvtina sorbet och smeta ut i form i olika lager? Funderar över om det går att göra en glasstårta på det sättet

• Miralicia
    Snutten skrev 2010-05-31 21:27:50 följande:
    Tjejer ni som kan allt! Går det att halvtina sorbet och smeta ut i form i olika lager? Funderar över om det går att göra en glasstårta på det sättet
    Funkar utmärkt att halvtina, röra smidigt och sen frysa till i annan form
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Snutten
    Miralicia skrev 2010-05-31 22:01:30 följande:
    Funkar utmärkt att halvtina, röra smidigt och sen frysa till i annan form
    Bra! Då blir det det på Siris födelsedag om två veckor! Kanske kan frysa in godis bitar i oxå. Ska ju vara för barnen.
  • Mela78

Hur mycket skulle ni ge i nästa steg i mjölkprovocering? Dottern har idag fått en matsked, igår en tesked, innan dess kryddmått och en droppe. Är en halv dl för mycket måntro?

• Dalkulla74
    Snutten: Nu vet jag inte om ni tål havre men det funkar att göra glassbomb på OATLYs glass med, det gjorde jag till en av sonens födelsedagar. Gjorde i rund skål så det blev som en igloo när den vändes upp, ovanpå ställde jag Pingu och Pinga som jag gjorde av MMF .
Svar på tråden Allergitråden