• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Shea 1 skrev 2010-05-29 13:23:41 följande:
    Igår var vi på VC för att ta blodprover för allergiutredningen. Innan hade vi fått Emlaplåster till armvecken för bedövning. När vi tog av plåstren så var armvecken fulla av blåsor, så det verkade ju vara något i krämen han reagerade mot. Det här är det i plåstren: Verksamma ämnen: lidokain 25 mg och prilokain 25 mg. Övriga innehållsämnen: makrogolglycerolhydroxistearat, karbomer, natriumhydroxid, vatten, akrylat (häftmassa). Är det någon som vet om det är vanligt att reagera på något av dessa ämnen?
    Både jag och mina barn reagerar på plåster och även på Emla. Så jag gissar att sambandet är plåsterhäftan. Jag har testat alla plåster som finns på apoteket, funkar en kortare stund, men inte flera timmar utan att det blir klåda och eksem..
    Sensitive var de bästa, men jag köpte hm, vad hette det, någon spray som stomi-patienter har för att skydda huden som man då kan spruta innan man sätter plåstret på huden... Cavilon, eller något liknande. Vet dock inte om det funkar än.
  • EL I

i dag har sonen fått ytterligare en bit macka, lite större bit. Han har fortfarande inget problem med magen. kinderna är lite "rosiga" men inget knallrött.

Vi hoppas innerligt på att det "bara" är eksemen i ansiktet han får av veta och att det med magen var ett sammanträffande. Får han bara eksem så kommer vi att ge honom vete för det är såååå mkt enklare. Kanske har det berott på något annat som gjort att vi trott det varit ett sammanträffande.

Humöret var ju bara bättre i 2-3 veckor o hade det varit vete så hade det ju fortsatt vara bra humör men det har det absolut inte varit, likaså sömnen.

Jag tror o hoppas att magen o humöret bara varit en slump, att det varit samma problem med magen som storebror haft.

• Miralicia
    Shea 1 skrev 2010-05-29 13:23:41 följande:
    Igår var vi på VC för att ta blodprover för allergiutredningen. Innan hade vi fått Emlaplåster till armvecken för bedövning. När vi tog av plåstren så var armvecken fulla av blåsor, så det verkade ju vara något i krämen han reagerade mot. Det här är det i plåstren: Verksamma ämnen: lidokain 25 mg och prilokain 25 mg. Övriga innehållsämnen: makrogolglycerolhydroxistearat, karbomer, natriumhydroxid, vatten, akrylat (häftmassa). Är det någon som vet om det är vanligt att reagera på något av dessa ämnen?
    Emla som sådant har som vanlig biverkning övergående lokala hudutslag på det ställe där man applicerat det (fler än 1 av 100 drabbas av det).

Lilla dottern reagerade också på emla - det var knallrött och såg ut som eksem just där salvdelen av EMLA-plåstren varit och jag tänkte att jag skulle behöva smörja med kortison i åtminstone en vecka innan det hade försvunnit, men när kvällen kom så hade utslaget försvunnit helt och hållet och jag behövde inte smörja något alls (mer än den vanliga smörjningen som vi har annars med mjukgörande). Har för mig att jag hade satt på plåstret runt 8.30-tiden och tog av det lite innan 10 och sen blev det bara rödare och rödare allt eftersom dagen gick till framåt 15-tiden, men runt 18-19-snåret så var utslaget helt borta.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • myran82

Måste bara berätta!

I dag skrattade & log vår lille son som är 8 veckor =). Det är väl något han "borde" gjort innan men har man ont i magen mest hela tiden så finns det ju inget som är vidare roligt.

Sonen har aldrig varit så lugn & harmonsikt som han är nu efter att ha fått ahltera ersättning! Det är så underbart & skönt att han äntligen mår bra =)
    Han ligger brevid mig i soffan & kikar lite, ingen skrik eller ledset ansikte utan jag har en glad unge =)

• Mela78

Hur mycket symtom på allergi framkallar ni när ni provocerar?

Gjorde hudtest igår på dottern som gav ingen reaktion, detta är ett stort framsteg och vi är jätteglada för det. Idag fick hon en droppe kokt laktosfri mjölk och har under kvällen fått lite utslag och en slemmig illaluktande diarré. Samma symtom som hon fått tidigare på kontakt och via amning, fast mildare. Nu har det inte gått så pass länge att vi räknar med att symtomen kulminerat men om det inte blir värre än så här bör vi då fortsätta provoceringen med lite mera mjölk imorgon? Hon har ju inte utvecklat eksem (än iallafall) och bara haft en diarré.

• Mela78
    myran82 skrev 2010-05-29 19:55:04 följande:
    Måste bara berätta! I dag skrattade & log vår lille son som är 8 veckor =). Det är väl något han "borde" gjort innan men har man ont i magen mest hela tiden så finns det ju inget som är vidare roligt. Sonen har aldrig varit så lugn & harmonsikt som han är nu efter att ha fått ahltera ersättning! Det är så underbart & skönt att han äntligen mår bra =) Han ligger brevid mig i soffan & kikar lite, ingen skrik eller ledset ansikte utan jag har en glad unge =)
    Va härligt! Som det ska va!
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-05-29 20:57:47 följande:
    Hur mycket symtom på allergi framkallar ni när ni provocerar? Gjorde hudtest igår på dottern som gav ingen reaktion, detta är ett stort framsteg och vi är jätteglada för det. Idag fick hon en droppe kokt laktosfri mjölk och har under kvällen fått lite utslag och en slemmig illaluktande diarré. Samma symtom som hon fått tidigare på kontakt och via amning, fast mildare. Nu har det inte gått så pass länge att vi räknar med att symtomen kulminerat men om det inte blir värre än så här bör vi då fortsätta provoceringen med lite mera mjölk imorgon? Hon har ju inte utvecklat eksem (än iallafall) och bara haft en diarré.
    Så pass mycket så att man är säker på att det är en reaktion och att det inte beror på någon annan omständighet som råkar sammanfalla med att man provocerar. {#lang_emotions_wink}

En enstaka lösare avföring kan de ju ha emellanåt även utan att de fått i sig något de inte tål eller nån plita/utslag här och där för till följd av att det är en infektion på gång osv.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Snutten

Vi har provocerat två ggr vid varje tillfälle för att man inte ska läsa in några tillfälliga symtom som reaktioner på provokationen.

• EL I
    Mela78 skrev 2010-05-29 20:57:47 följande:
    Hur mycket symtom på allergi framkallar ni när ni provocerar?Gjorde hudtest igår på dottern som gav ingen reaktion, detta är ett stort framsteg och vi är jätteglada för det. Idag fick hon en droppe kokt laktosfri mjölk och har under kvällen fått lite utslag och en slemmig illaluktande diarré. Samma symtom som hon fått tidigare på kontakt och via amning, fast mildare. Nu har det inte gått så pass länge att vi räknar med att symtomen kulminerat men om det inte blir värre än så här bör vi då fortsätta provoceringen med lite mera mjölk imorgon? Hon har ju inte utvecklat eksem (än iallafall) och bara haft en diarré.
    håller med om att det är svårt. som sonen som får röda kinder (vilket ju är ok om han inte har andra symtom) OCH magen har möjligtvis blivit lite större men det har den blivit ändå till och från med vetefritt så jag "litar" inte riktigt på det symtomet. Vi har bestämt oss för att provocera ordentligt så vi är HELT säkra på att det verkligen ÄR ett symtom. Vi hoppas ju innerligt att veteallergin varit ett "misstag".

Vi har provocerat i 2 dagar nu. Vi märker ingen skillnad förutom kinderna som blev röda direkt. Hur hade ni fortsatt? Hur snabbt ska vi öka??  Det är dag 3 nu? Han fick en macka 2x2 cm första dagen och en halv macka i går.
Svar på tråden Allergitråden