• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • lillasysteryster

K kavat: Där har jag redan läst tack så mycket!

Miralicia: Tack!

Om lillebror nu är allergisk mot soja också så är man inte automatiskt även allergisk mot baljväxter och guar o sånt ?  Har jag fattat rätt då? Utan man får prova sig fram eller?

• Miralicia
    lillasysteryster skrev 2010-06-04 10:59:59 följande:
    K kavat: Där har jag redan läst tack så mycket!

Miralicia: Tack!

Om lillebror nu är allergisk mot soja också så är man inte automatiskt även allergisk mot baljväxter och guar o sånt ?  Har jag fattat rätt då? Utan man får prova sig fram eller?
    Man får prova sig fram med olika baljväxter.

Men det är större risk att reagera på torkade och finfördelade baljväxter än tex gröna ärtor från frysdisken pga av skillnad i proteininnehåll (de frysta skördas i ett tidigare mognadsstadie och huvuddelen av proteinet byggs upp under slutet av mognaden).

Här tål dottern inte (bla) soja och har även reagerat på sojalecitin och klarar heller inte sån kinesisk sojasås vilket en hel del sojaallergiker klarar pga att proteinets struktur förändras under jäsprocessen och hon reagerar också på alla baljsväxttillsatserna som guar mfl, men har inga problem med gröna ärtor, haricot verts, kikärtor (brukar mixa en burk kikärtor och blanda i degen när vi gör pizza här hemma för lite bättre näringsvärde), kidneybönor etc.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • trållmor

Gissa vem som fick 24 burkar Neocate utskrivet från dietisten här uppe i Norrland? De trodde inte att det var sant när jag berättade om vad vi varit med om (och då berättade jag bara väldigt snabbt om läkaren/allergitesterna/dietisten), och tyckte det var en självklarhet att skriva ut så att det räcker tills vi hinner träffas irl

Jag berättade ju om att Neelah hade sådana diareer och då tyckte dietisten att vi skulle byta ut vattnet mot rismjölk, så det gjorde vi och i samma veva så upptäckte vi att storasyster brukar "låna" hennes napp och suga på, så alla utslagen och bajset fick ju sin naturliga förklaring. SÅ skönt att hon inte reagerade mot Neocaten!!!

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-06-04 14:02:39 följande:

Gissa vem som fick 24 burkar Neocate utskrivet från dietisten här uppe i Norrland? De trodde inte att det var sant när jag berättade om vad vi varit med om (och då berättade jag bara väldigt snabbt om läkaren/allergitesterna/dietisten), och tyckte det var en självklarhet att skriva ut så att det räcker tills vi hinner träffas irl

Jag berättade ju om att Neelah hade sådana diareer och då tyckte dietisten att vi skulle byta ut vattnet mot rismjölk, så det gjorde vi och i samma veva så upptäckte vi att storasyster brukar "låna" hennes napp och suga på, så alla utslagen och bajset fick ju sin naturliga förklaring. SÅ skönt att hon inte reagerade mot Neocaten!!!

Hjärta Äntligen får ni lite välförtjänt hjälp! Kram!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-06-03 18:56:13 följande:
    Är det vetemjöl i marknadsgodis??? Visst är det väl det va??

Vi var på vårfest på dagis ikväll och de sålde marknadsgodis. Det var choklad så jag köpte bara åt stora sonen. Skulle köpa popcorn till lillen eftersom de var poppade i olja MEN så sa de att de hade mjölkfritt marknadsgodis (choklad även det) och jag köpte det. Han fick två bitar sen ville han inte ha mer...sen slog det mig att visst är det vetemjöl i dessa??? Jag köper ju själv aldrig marknadsgodis...fan också!! Jag VET ju att jag inte ska köpa nåt som jag inte har innehållsförteckning på eller som jag inte vet hur det är tillagat men gjorde misstag!! FAN FAN FAN!
    Usch =( Hur gick det för lillkillen ?! Hoppas inte han mår allt för dåligt!!!

Men precis som du har sagt till mig ska du inte klandra dig själv vid en omedveten provocering!! Det är jätte lätt hänt!
    Kram!!
  • Mela78

Blir alldeles tårögd när jag läser hur väl det verkar ordna sig för er! Hoppas kontakten med "nya" sjukvården fortsätter i samma takt i fortsättningen för er.
  • EL I

GRATTIS!!! Vad skönt att det var någon som lyssnade!!!

älsklingen: det märkliga är att vi inte märkt NÅT på sonen hmm blir bara mer o mer förvirrad!! "Blossade upp" på ena kinden ca 1 timme efter frukost i morse men det var ungefär som om han varit ute lite länge på vintern.
    Sen har vi inte märkt NÅT på varken kinder, mage eller humör!! Snacka om att vi nu känner oss förvirrade!
    Kanske inte är nåt trots allt? En slump att det blev så efter att han fick vete  i helgen????
Svar på tråden Allergitråden