• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-06-06 23:19:37 följande:
    Precis som vi själva resonerar, dvs att jag borde reagera snabbare OM det var så att jag utvecklade en allergi och att det inte bara var en tillfällighet. Är det någon som har en aning om nickelallergi och kopparallergi kan ha något samband? Jag är inte nickelallergisk, men verkar något överkänslig för jag reagerar ibland på tex knappar i byxor odyl...

Vi har inte fått någon livsmedelshänvisning på barnen för vi har inte träffat läkaren än. Vi ska träffa honom på torsdag, och då ville de att vi även skulle ha provocerat med vete vilket känns ändå rätt okej eftersom det blev gjort hemma hos mamma. Såg i papprena att även Mattis är allergisk mot vete, men han verkar inte alls reagera lika starkt som Timon vilket känns superskönt! På torsdag skulle han skriva remiss till dietisten, och vi hoppas att det är samma som skrev ut Neocaten till Neelah

Måste fråga om det är någon som har något brödrecept på bröd utan allt? Barnen tjatar om mackor
    Är väl inte helt otänkbart att en del knappar innehåller koppar i legeringar etc och inte bara nickel.

Det är skillnad på olika typer av reaktioner och reaktioner som tex nickelallergi är i regel cellförmedlade och de kan ta allt från några timmar till flera dagar eller till och med veckor innan det blir några direkta eller kraftigare symtom, och samma bör väl gälla även för koppar om det är en liknande typ av reaktion. så det är väl inte helt otänkbart att det var en reaktion på kopparen i kopparspiralen.

Jag skulle nog inte testa med att direkt sätta in en kopparspiral igen "för att se om det funkar eller om du verkar vara allergisk mot den", utan jag skulle nog vilja komma i kontakt med en hudläkare och få göra ett patchtest för koppar innan jag testade med att sätta in en kopparspiral igen, med tanke på att du upplever dig reagera även på en del andra metallföremål som tex knappar.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-06-06 22:34:16 följande:
    Förstod jag Mimpen rätt så har hon ju hittills ätit sojaglass t.ex och ärtor mm, så då behöver det ju inte vara marinaderna som gett några reaktioner, som jag också hört innehåller mindre mängd.

Samtidigt så är det ju tyvärr så att man inte vet hur känsliga de är innan man tagit bort det helt och provocerat. Sojalectin ska man ju typ knappt kunna reagera på, men det hänger ju en del här vars barn uppenbarligen gör det.

Sen är det ju alltid upp till en själv hur långt man vill gå i "utredningen". Vill man veta och helt undvika det barnen inte tål (så gott det går) och slippa smörja, ge allergimediciner och barnet mår bra ändå. Eller tycker man det är ok att smörja dem ofta med starka salvor, ge allergimediciner och de mår bra utav det, så är det ju upp till föräldern att ta beslut om vad som är ok för ens barn och för en själv. Det är ju ingen annan som kan göra den bedömningen.

Här hemma funkar ju inte allergimedicinerna vi fått hittills, så vi har inte haft något val. Aerius hjälper ju delvis mot klådan, men inte mot eksemen, den torra huden, magontet och diarrérna. Hade de kunnat äta allt och det fanns en dundertablett som tog bort alla symptom så hade de fått den.
    Visst har du rätt och det är klart att det är upp till föräldern. Det jag menade var väl att det kan räcka att man tar bort rena sojaprodukter som glassen osv för att barnet blir bra. Och att mängden soja i bröstmjölk efter att mamman har ätit tex sojasås eller sojalecitin är mikroskopisk och att risken för att barnet reagerar på det är liten, men visst den finns. JAG hade valt att ta bort ärtor, sojaglass osv först för att se om det blir bättre. Om det inte blir det hade jag kanske gått vidare med att ta bort alla tillsatser osv. Eksem är ofta ett symtom på allergi men det finns faktiskt de som har eksem ändå.

Vi hör ju till dem som "valt" att medicinera bort en del syntom som eksem till viss del och svullnad runt ögonen osv. Detta har vi gjort eftersom de reaktionerna är så väldigt långsamma och Siri mår bra med aerius. Men det går ju inte att medicinera bort magont med aerius.
  • Tibell

Ingen mer som vill gissa på dotterns utslag en sida bak i tråden ?!

Om det nu är pga av allergi så det enda nya hon fått är lactulos. Och det ska väl mjölkallergiker kunna äta ?!
    Sen gjorde jag kanske något dumt när jag matade henne med gröt i förrgår. Jag hade druckit mjölk ca 30-45 min innan jag matade henne och innan varje sked i början duttade jag mot läpparna för att känna så det inte var för varmt. Men ska det verkligen kunna finnas mjölkrester kvar på läpparna efter så pass lång tid ?!

• SaramedM
    Snutten skrev 2010-06-06 22:57:51 följande:
    Hej!

Vi har inte varit där men vi ska dit senare i sommar. Annars när vi åker någonstans tar vi alltid med all mat till Siri och det kommer vi att göra nu med. Vi har en kylväska med kylaggregat som går på 12 Voch vanlig 220 V. Så tar vi med sånt hon äter tex mamma scans och wienerkorv, hennes smör och lite annat smått och gott. Sedan kompletterar vi med sånt vi vet säkert att hon tål tex pommes, kokta grönsaker osv på restaunger. Det funkar jättebra!
    Vart hittar man en sån?

Vi har ingen bil med oss
  • AAEV
    Tibell skrev 2010-06-07 08:56:19 följande:

Om det nu är pga av allergi så det enda nya hon fått är lactulos. Och det ska väl mjölkallergiker kunna äta ?!
    Sen gjorde jag kanske något dumt när jag matade henne med gröt i förrgår. Jag hade druckit mjölk ca 30-45 min innan jag matade henne och innan varje sked i början duttade jag mot läpparna för att känna så det inte var för varmt. Men ska det verkligen kunna finnas mjölkrester kvar på läpparna efter så pass lång tid ?!

vad är det för gröt hon äter? precis såna utslag får vår dotter när hon ätit mjölk eller soja
  • Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-06-07 09:16:50 följande:
    vad är det för gröt hon äter? precis såna utslag får vår dotter när hon ätit mjölk eller soja

Hon äter sempers mjölkfria! Hon är också mjölk och sojaallergiker! Så det måste ha funnits mjölkrester kvar på läpparna! Att hon är extremt känslig visste vi innan men inte så här =(

• EL I
    Tibell skrev 2010-06-07 08:56:19 följande:

Du har ju sett så mkt utslag från mjölk på din dotter. Ser det likdant ut?? Eller är detta andra utslag? För är det av att du ätit mjölk innan och hon reagerar på det så borde ju utslagen bli att se likadan ut,eller??

Hoppas det bara är värmeutslag så hon inte är så känslig.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-06-07 09:30:03 följande:
    Du har ju sett så mkt utslag från mjölk på din dotter. Ser det likdant ut?? Eller är detta andra utslag? För är det av att du ätit mjölk innan och hon reagerar på det så borde ju utslagen bli att se likadan ut,eller??

Hoppas det bara är värmeutslag så hon inte är så känslig.
    Oj vad dum jag är som inte tänkt på att kolla gamla bilder på hur hon såg ut av mjölk/soja, Och nu när jag gjort det ser jag att de ser precis likadana ut =/
    Så hon är alltså så känslig =/
  • AAEV
    Tibell skrev 2010-06-07 09:32:52 följande:
    Oj vad dum jag är som inte tänkt på att kolla gamla bilder på hur hon såg ut av mjölk/soja, Och nu när jag gjort det ser jag att de ser precis likadana ut =/
    Så hon är alltså så känslig =/
    vår dotter är också så känslig, det trodde vi inte heller från början...
Svar på tråden Allergitråden