• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Lantani

Måste fråga er här:

Sonen är 1,5, dagen innan hans 1-års dag reagerade han med prickar i ansiktet när han fick smaka lite lite kaksmet, som innehöll ägg. Provade även att ta lite rått ägg på hans hud dagen efter och jo visst var det rått ägg han reagerade på. Uppvärmt ägg reagerar han inte på.

Svininfluensavaccinet tog han uppe på sjukhuset, eftersom bvc inte ville ge honom det där om de skulle vara något. Han reagerade inte alls på någon av sprutorna kan tilläggas.

Idag vid 10,30 har vi tid för mpr vaccinationen, som ska göras på bvc, den är väl också odlad i ägg, eller har jag fel för mig? Hur har de gjort med era barn, har bvc gett de vaccinet änd¨å?

• Helle76

Lantani: Ifall det är odlat i ägg vet jag inte men Thilde som är allergisk mot ägg fick det, kan det vara det som gjorde att hennes eksem blossade upp isåfall.

• EL I

Tänkte ge en uppdatering vet inte om nån är intresserad men gör det ändå.

Pratat med dietisten nu och hon tror också sonen är veteallergisk. Hon tror det är en "dosfråga"  när det gäller magen som ännu inte reagerat nämnvärt. Hennes förslag var nu att backa från att ge ren vete men skulle vilja testa att ge vetestärkelse för att se ungefär vart hans nivå ligger och för att kunna ringa in just vete så det inte är fler sädesslag. När det är gjort så ska vi gå vidare till råg och sedan till korn.

Havre har han fått nu i ren form som yosa yoghurt...har inte vågat ge annat än det...jo föresten. Ett par flingor som inte innehåller vete utan bara havre har han också fått vilket var ok för dietisten.

Tycker ändå det känns bra.
    Jag har dock en fråga till er med barn som har eksem. Har ni någon aning om hur det är med ärrvävnad efter eksem. Är det stor risk att de får bestående skador på huden efter att ha haft eksem en längre tid, tänker som på min sons eksem. Inte skoj om han får en massa ärr av att ha haft eksem ett tag nu Man vill ju skydda dem så gott det går från allt!

Jag vet att jag varit lite "konstig" och att jag inte lyssnat på er alla som gett råd och att ni kanske är trötta på mig jag har dock försökt följa dietistens råd för att vi ska vara på samma plan och försöka få så bra hjälp som möjligt. Tycker hon är väldigt bra och lyssnar och förstår och det känns som om vi har en bra plan tillsammans. Hoppas ingen tagit illa vid sig av mina inlägg

Uppskattarr alls hjälp och idéer och vore det inte för er hade jag inte ens kommit på tanken med vete! Så jag är tacksam för all input och så som jag kan få. JAg är er evigt tacksam ska ni veta!! Verkligen!!

• Kavat

Matt... Pratade med delar av sonens blivande dagispersonal i går. Jag vet faktiskt inte om jag orkar... På ett sätt verkade de förstå men sedan sa en att vi måste lita på att de klarar av det. Jag vet att de inte klarar av det utan extra resurs. De har varken tid eller vana för att få det att funka. Ärligt talat vet jag inte ens om jag hade fått det att funka helt om jag hade jobbat där istället för någon av personalen.
    Det är en barngrupp 1-3 år, ca 17 barn, de sitter 1 vuxen per bord och ca 5 barn. Den vuxna kommer att behöva  hjälpa både de andra barnen och mitt barn och det går inte om de får matkladd på sig och ens ta i sonens mat, bestick eller i honom. De måste tvätta sig emellan och vem passar barnen så de inte kladdar på sonen/hans mat osv när personalen tvättar sig? Enligt köket innehåller i stort sett all mat vete, alla soppor, redningar, såser mm.
    Sen tvivlar man på sig själv ibland och hoppas så gärna att det ska funka.
    De äter mackor vid lunch, ev? kommer de byta så vi slipper mackorna den dagen han är där och de äter ägg någon dag..
    Kortare tid/annan tid går inte att ha heller för de har frukost på lekborden och borstar bara golven i dagsläget efter frukosten och sen är det mellanmål med mackor igen strax efter att han gått. 
    Barnen på 1 år tvättar själva händerna och personalen har i dagsläget ingen koll om de faktiskt gör det eller inte....? För de hinner inte.  Och så säger de att jag får lita på att de klarar det....
    Ursäkta, hur f-n ska jag hinna hjälpa min son? Och hur dålig ska han behöva bli för att de ska sätta in en extra resurs? Vad ska man säga/göra för att de ska förstå?

• EL I

kavat: det låter ju lite svårt att få det att funka. På sonens dagis så sitter han och bara 2 andra barn vid ett bord bara för att de ska kunna ha bättre koll på honom. Det är 3 pedagoger till 18 barn, men detta är ju en syskonavdelning 1-5 så det är ju många som inte behöver nån hjälp alls plus att sonen ju inte är på något vis lika känslig som din son
    förstår att det känns jobbigt.
    Men visst måste man ha rätt till en resurs???? Allergi är ju i detta fall som ett handikapp eftersom han behöver så pass mycket hjälp och pass, då borde ju han ha samma rätt som andra som behöver extra resurs? har du pratat med kommunen eller bara dagiset?

Usch vad trist när man  känner att det int ekommer bli bra redan innan de börjat

Föresten kavat, vad tror du om dietistens råd att införa vetestärkelse nu för att se hans toleransnivå?

• Sanna SDFS
    Kavat skrev 2010-06-08 17:43:34 följande:
    Matt... Pratade med delar av sonens blivande dagispersonal i går. Jag vet faktiskt inte om jag orkar... På ett sätt verkade de förstå men sedan sa en att vi måste lita på att de klarar av det. Jag vet att de inte klarar av det utan extra resurs. De har varken tid eller vana för att få det att funka. Ärligt talat vet jag inte ens om jag hade fått det att funka helt om jag hade jobbat där istället för någon av personalen.
    Det är en barngrupp 1-3 år, ca 17 barn, de sitter 1 vuxen per bord och ca 5 barn. Den vuxna kommer att behöva  hjälpa både de andra barnen och mitt barn och det går inte om de får matkladd på sig och ens ta i sonens mat, bestick eller i honom. De måste tvätta sig emellan och vem passar barnen så de inte kladdar på sonen/hans mat osv när personalen tvättar sig? Enligt köket innehåller i stort sett all mat vete, alla soppor, redningar, såser mm.
    De äter mackor vid lunch, ev? kommer de byta så vi slipper mackorna den dagen han är där och de äter ägg någon dag..
    Kortare tid/annan tid går inte att ha heller för de har frukost på lekborden och borstar bara golven i dagsläget efter frukosten och sen är det mellanmål med mackor igen strax efter att han gått. 
    Barnen på 1 år tvättar själva händerna och personalen har i dagsläget ingen koll om de faktiskt gör det eller inte....? För de hinner inte.  Och så säger de att jag får lita på att de klarar det....
    Ursäkta, hur f-n ska jag hinna hjälpa min son? Och hur dålig ska han behöva bli för att de ska sätta in en extra resurs? Vad ska man säga/göra för att de ska förstå?
    Förstår din oro...tycker verkligen de borde ta in en extra resurs! Man undrar ju hur dålig han ska behöva bli för att de ska tvingas inse att det är det enda rätta, tycker det känns skit (ursäkta språket) att han överhuvud taget ska behöva bli dålig för att de ska inse att de inte klarar av det. Håller tummarna för att allt kommer gå bra iaf!
  • mimpen

Nu lapptestar jag Hjalmar. Idag blossade eksemen upp igen. Ett par timmar efter att jag åt sojaglass...

Senast vi gjorde lapptest hrä hemma fick vi så otydliga resultat att vi inte vågade säga varken bu eller bä på annat än mjölk (positivt) och ägg (negativt). Men nu har jag läst på mer och sett till att göra kladdigare lappar och tejpat ordetligare och så. Vi hoppas på mer tydliga resultat.

Han är inte nöjd idag, gnuttplutten! :(

• mimpen
    Kavat skrev 2010-06-08 17:43:34 följande:
    Oj. Det där lät ju inte bra. Det finns ingen allergiförskola/avdelning inom rimligt avstånd för er?
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-08 21:23:04 följande:
    Oj. Det där lät ju inte bra. Det finns ingen allergiförskola/avdelning inom rimligt avstånd för er?
    Jo, men vi har katter och får med andra ord inte vara där. Finns även många djur i vår närmaste släkt, grannar osv, så det hade tyvärr inte hjälpt så mycket även om vi hade gett bort/avlivat katterna. Och håren finns ju kvar länge även efter man inte har djur kvar i huset. Och de barnen som går på allergiförskolan är ju delvis barn som får andnöd av djurhår... Så det är inget alternativ.

Men sen är det tyvärr så att de inte tar bort vete/havre på allergidagis heller, så även där hade han behövt extra resurs tror vi. Men de har troligtvis bättre förståelse. Det är rektorerna själv som sagt detta, så oavsett dagis så kvarstår problematiken att han reagerar på kontakt med sädesslag.
Svar på tråden Allergitråden