• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mimpen
    Kavat skrev 2010-06-08 21:30:48 följande:
    Jo, men vi har katter och får med andra ord inte vara där. Finns även många djur i vår närmaste släkt, grannar osv, så det hade tyvärr inte hjälpt så mycket även om vi hade gett bort/avlivat katterna. Och håren finns ju kvar länge även efter man inte har djur kvar i huset. Och de barnen som går på allergiförskolan är ju delvis barn som får andnöd av djurhår... Så det är inget alternativ.

Men sen är det tyvärr så att de inte tar bort vete/havre på allergidagis heller, så även där hade han behövt extra resurs tror vi. Men de har troligtvis bättre förståelse. Det är rektorerna själv som sagt detta, så oavsett dagis så kvarstår problematiken att han reagerar på kontakt med sädesslag.
    Jaha, då förstår jag. Jag hoppas ni får resurs, och att ni får det utan att han ska behöva bli typ jättedålig först... För tyvärr verkar det ju ofta vara så det fungerar!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-08 17:49:27 följande:
    kavat: det låter ju lite svårt att få det att funka. På sonens dagis så sitter han och bara 2 andra barn vid ett bord bara för att de ska kunna ha bättre koll på honom. Det är 3 pedagoger till 18 barn, men detta är ju en syskonavdelning 1-5 så det är ju många som inte behöver nån hjälp alls plus att sonen ju inte är på något vis lika känslig som din son
    förstår att det känns jobbigt.
    Men visst måste man ha rätt till en resurs???? Allergi är ju i detta fall som ett handikapp eftersom han behöver så pass mycket hjälp och pass, då borde ju han ha samma rätt som andra som behöver extra resurs? har du pratat med kommunen eller bara dagiset?

Usch vad trist när man  känner att det int ekommer bli bra redan innan de börjat

Föresten kavat, vad tror du om dietistens råd att införa vetestärkelse nu för att se hans toleransnivå?
    Klarar han vetestärkelse så är det ju oerhört mycket lättare att hitta ersättningsprodukter och då kanske ni lättare kan undvika guar mm som är rätt mycket i glutenfria bröd mm.

Jo, han har rätt till att gå där och rätt till att må bra. Men de verkar inte inse problematiken för de har ingen som helst erfarenhet av det och verkar väl ärligt talat sådär intresserade, i alla fall en av de jag pratade med.
    När jag sa att fördelen är ju att eftersom jag kommer vara hemma med bebis, så kag kan ju jag vara där vid måltiderna tills jag ser att måltiderna fungerar. Trodde det skulle kännas tryggt för dem också. Men hon svarade att jag måste lita på dem och att de inte ville ha mig där.
    Nej, det kan hända att de inte vill ha mig där vid måltiderna, så kul är det nog inte för mig heller. Men tror de ärligt talat att jag lämnar sonen där när/om jag vet att de inte klarar av det och att han kommer att få reaktioner? Det är ju som att släppa honom i ett rum fullt av havregryn och vetemjöl på golvet och säga lycka till! Skrikandes
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-08 21:03:37 följande:
    Nu lapptestar jag Hjalmar. Idag blossade eksemen upp igen. Ett par timmar efter att jag åt sojaglass...

Senast vi gjorde lapptest hrä hemma fick vi så otydliga resultat att vi inte vågade säga varken bu eller bä på annat än mjölk (positivt) och ägg (negativt). Men nu har jag läst på mer och sett till att göra kladdigare lappar och tejpat ordetligare och så. Vi hoppas på mer tydliga resultat.

Han är inte nöjd idag, gnuttplutten! :(
    Oj, låter ju onekligen som soja kan vara boven. Stackars liten..
  • crazy hannah

Hej tänkte bara fråga:
     Min grabb gjorde allergitest idag (10 månader) mot ägg mjölk soja vete, havre och säkert npt mer jag glömt. Det visade negativt (han står på komjölksprotein fri kost p.ga okonstaterad komjölkallergi med kraftiga kräknmingar som symptom, äter neocate Lcp). Han skall nu få göra patch test (lapptest) inom tre veckor för att uteskuta ev allergi inför utredning för hans kraftiga reflux problematik (han har ännu vid 10 månaders ålder ej fixat mer än 5 grötskedar utan att spy)

nu till min fråga. Är sannolihetten stor att han kommer visa någon allergi på patch test nu när han visat ett helt negativt svar på pricktest, eller är de långsamma och snabba reaktioner helt skilda saker?

TAcksam för svar

Mvh Hannah

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-06-08 21:49:32 följande:
    Hej tänkte bara fråga:
     Min grabb gjorde allergitest idag (10 månader) mot ägg mjölk soja vete, havre och säkert npt mer jag glömt. Det visade negativt (han står på komjölksprotein fri kost p.ga okonstaterad komjölkallergi med kraftiga kräknmingar som symptom, äter neocate Lcp). Han skall nu få göra patch test (lapptest) inom tre veckor för att uteskuta ev allergi inför utredning för hans kraftiga reflux problematik (han har ännu vid 10 månaders ålder ej fixat mer än 5 grötskedar utan att spy)

nu till min fråga. Är sannolihetten stor att han kommer visa någon allergi på patch test nu när han visat ett helt negativt svar på pricktest, eller är de långsamma och snabba reaktioner helt skilda saker?

TAcksam för svar

Mvh Hannah
    Hej och välkommen!

En fundering jag har är vilka gröter han ätit som inte fungerar?

Min son spydde och blev dålig av Enago och Sinlac, men det visade ju sig också att han var allergisk mot vete/havre samt sojasläktingarna i Sinlac.

Han kräktes mängder dagligen och hade magont, skrek osv så länge han fick i sig det han inte tålde (mjölk, ägg, soja, vete, havre). Han sov inte heller, men sov mycket bättre natten efter vi tagit bort allt han inte tålde och sen tog det ungefär 2 månader innan han slutade spy. Då var han ungefär 1 år.

Han visar positivt på RAST för ägg ca 7 månader (RAST= blodprov, visar på snabba reaktioner liksom pricktest gör) Och sen visade det på allergi mot ägg, havre och enligt läkaren tveksamt på vete på patch när vi testade honom vid ca 10 månader, men han reagerar tydligt enbart på kontakt med vete därefter.
    Snabba och långsamma reaktioner är två helt skilda saker. Men man kan vara allergisk utan att det visar på något test.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-06-08 21:39:31 följande:
    Klarar han vetestärkelse så är det ju oerhört mycket lättare att hitta ersättningsprodukter och då kanske ni lättare kan undvika guar mm som är rätt mycket i glutenfria bröd mm.

Jo, han har rätt till att gå där och rätt till att må bra. Men de verkar inte inse problematiken för de har ingen som helst erfarenhet av det och verkar väl ärligt talat sådär intresserade, i alla fall en av de jag pratade med.
    När jag sa att fördelen är ju att eftersom jag kommer vara hemma med bebis, så kag kan ju jag vara där vid måltiderna tills jag ser att måltiderna fungerar. Trodde det skulle kännas tryggt för dem också. Men hon svarade att jag måste lita på dem och att de inte ville ha mig där.
    Nej, det kan hända att de inte vill ha mig där vid måltiderna, så kul är det nog inte för mig heller. Men tror de ärligt talat att jag lämnar sonen där när/om jag vet att de inte klarar av det och att han kommer att få reaktioner? Det är ju som att släppa honom i ett rum fullt av havregryn och vetemjöl på golvet och säga lycka till! Skrikandes
    men gud vadå inte vilja ha dig där`??? det borde ju vara jätteskönt för dem att få "experthjälp" i början så de vet vad de ska tänka på mm. Klart du nte vill lämna honom där när det inte är en trygg miljö för honom. Jag blir verkligen så ledsen när man tänker på att de inte förstår allvaret i allergier. VARFÖR ska det vara så svårt???

Jag är väldigt tacksam att vårat dagis än så länge visat sig tillmötesgående, men han är ju som sagt inte lika känslig som er kille heller. Hoppas de inser allvaret i det!!
  • Blå Flygare

EL I: Jag tycker ni verkar få bra råd av dietisten. Testa en sak i taget och ordentligt så ni är säkra på er sak sen. Omöjligt att vara strikt sen om ni inte är helt säkra.

Kavat: Trist läsning Gissar ni får välja när han ska få bli dålig och då låta  honom gå på dagis en dag. Sen ansöka om resurs när ni harpå benen att han intefixar det utan Drömmer

• crazy hannah

Han testade först med sinlac och då  backade dietisten och sa att han antagligen är super allergisk att jag inte fick blanda in några fabrikstillverkade grejjer alls för att veta vad som är allergi och inte. Några månader senare testade jag med rismjölsgröt alltså samma ingredienser som det förtjockningsmedlet jag gör till honom som han har i sin välling, då han fprtsatte kräka trodde dietisten inte längre att det berodde på extrem allergier.

efter detta så har vi gjort små försök men det har slutat med kräk vad han än fått nu senast testade vi med enago och det gick i fem dgr med en teskeds ökning till 5 teskdear den femte dagen då kom allt u pp ca en timme efter maten.

han kräöks just nu inga mängder men det pker mkt upp och ned i halsen på honom, han sover bra på nätterna och går upp i vikt nästan för bra.

så egentligen är det enda problemet/symptomet vi har är att han intefår behålla mat + att läkaren misstänker helt plötsligt kronisk förstoppning då ja nämde att han barjsar ofta bara en gång i veckan (innan jag berättat det för de andra läkarna har de sagt att allt sådant är normalt eftersom han äter erstättning)

jag är minst sagt förvirrad, men det känns skänt att de startat en utredning så nu blir det alltså pricktest (check: neg), patch test, lavemang var tredje dag vid uteblivande bajsning, medicinering typ losec fast för barn mot sura uppstötningar, och ev gastroskopi.

Förvirrat som sagt.

Sorry

kram

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • mimpen

Lite OT men...

Jag tänker nog att förskolepedagogerna är lite "kan själv". Vår mellanflicka har ju benprotes. Och jag har visat en gång hur man gör, innan vi började och så, i lugn och ro. Men de frågar aldrig om. Trots att jag nästan varje dag vid hämtning måste justera den, och inte att de tittar extra noga då hur jag gör eller ber att få testa under överinseende...

Roligast var nästan den dagen då det bara var vikarier sista timmen och hennes ben hade lossnat, och de stackars vikarierna hade ju ingen aning om hur de skulle göra. Så de hade satt sig med henne och målat, för att hon skulle sitta still *fniss* De var grymt bekymrade när jag kom och hämtade...

Nu on topic igen. Kavat - söker ni om resurs redan nu i  förväg eller?

• Kavat
    crazy hannah skrev 2010-06-08 22:12:45 följande:
    Han testade först med sinlac och då  backade dietisten och sa att han antagligen är super allergisk att jag inte fick blanda in några fabrikstillverkade grejjer alls för att veta vad som är allergi och inte. Några månader senare testade jag med rismjölsgröt alltså samma ingredienser som det förtjockningsmedlet jag gör till honom som han har i sin välling, då han fprtsatte kräka trodde dietisten inte längre att det berodde på extrem allergier.

efter detta så har vi gjort små försök men det har slutat med kräk vad han än fått nu senast testade vi med enago och det gick i fem dgr med en teskeds ökning till 5 teskdear den femte dagen då kom allt u pp ca en timme efter maten.

han kräöks just nu inga mängder men det pker mkt upp och ned i halsen på honom, han sover bra på nätterna och går upp i vikt nästan för bra.

så egentligen är det enda problemet/symptomet vi har är att han intefår behålla mat + att läkaren misstänker helt plötsligt kronisk förstoppning då ja nämde att han barjsar ofta bara en gång i veckan (innan jag berättat det för de andra läkarna har de sagt att allt sådant är normalt eftersom han äter erstättning)

jag är minst sagt förvirrad, men det känns skänt att de startat en utredning så nu blir det alltså pricktest (check: neg), patch test, lavemang var tredje dag vid uteblivande bajsning, medicinering typ losec fast för barn mot sura uppstötningar, och ev gastroskopi.

Förvirrat som sagt.

Sorry

kram
    Vad är det exakt för förtjockningsmedel ni använt?

*leker detektiv* Men det finns en del förtjockningsmedel gjort delvis av sojasläktingar, därav min undran.
Svar på tråden Allergitråden