• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mimpen

En fråga om lapptest!

Jag lapptestar Hjalmar idag och ska ta bort lapparna ikväll. Har ni nåt bra tips för att tydligt markera ut vart exakt lapparna suttit`? Förra gången syntes det ju så bra först, att jag inte markerade dem. Men sen ett dygn senare var det svårt att se exakt. Hur har ni gjort?

Kan man ringa in med typ bläckpenna? Eller kan det störa resultatet då??

• FenomenaA

Har just fått hem en massa choklad från goodstore. Med spår av soja... Så nu undrar jag såklart.... kan jag drista mig till att äta?

Lillebror (nio mån) verkar vara allergisk emot mjölk och ev sädesslag (det var när vi tog bort sädesslag som han blev bättre). Soja har jag uteslutit (sedan lillebror var 3 mån) för att "man ska det", inte för att han verkar reagera på det. Så är det galet eller okej att plötsligt äta en massa choklad med eventuella spår av soja? Larvigt nog är denna fråga viktig för mig (har ätit "utan allt" i sex mån).

• mimpen
    FenomenaA skrev 2010-06-10 16:53:06 följande:
    Har just fått hem en massa choklad från goodstore. Med spår av soja... Så nu undrar jag såklart.... kan jag drista mig till att äta?

Lillebror (nio mån) verkar vara allergisk emot mjölk och ev sädesslag (det var när vi tog bort sädesslag som han blev bättre). Soja har jag uteslutit (sedan lillebror var 3 mån) för att "man ska det", inte för att han verkar reagera på det. Så är det galet eller okej att plötsligt äta en massa choklad med eventuella spår av soja? Larvigt nog är denna fråga viktig för mig (har ätit "utan allt" i sex mån).
    Du kanske inte behöver äta en massa choklad då på en gång :)

Annars har jag nog inget råd att komma med, men nån gång måste ju du/ni våga prova. Jag har ätit saker med spår av mjölk och det har funkat för Hjalmar, som ju är allergisk mot mjölkprotein. Men det är ju olika hur känslig man är.
  • EL I

Några frågor. Nu har E varit utan vete endast 2 dagar. Han har fått vetestärkelse de dagarna, så än  är kinderna och magen inte bättre (givetvis).

Enligt dietisten så kan sonen äta havre under tiden, havremjölk, yosa yoghurt etc. Nu undrar jag om det är klokt att göra det när vi testar vetestärkelse? Han verkar ju rätt känslig.

Vart finns vetestärkelse mer i än glutenfritt bröd? har inte sett det någonstans mer. dietisten vill att vi verkligen utsätter honom för vetestärkelse nu så vi verkligen vet om han tål det eller inte. Han äter inte speciellt mycket bröd nämligen och inte pasta heller så jag vet inte riktigt hur jag ska få i honom denna vetestärkelse!

Är det någon idé att smörja med mildison på hans kinder nu? Hjälper det mot sånt slags eksem han har. Jag menar, det vore ju bra om han nu inte är allergisk mot vetestärkelse om man smörjde samtidigt så det inte är det "gamla vetet" som sitter i fortfarande.

Hmm många frågor... svårt att få hans kinder på bild (lagt in en ny men ignorera hans märke i pannan han har ramlat på dagis. Han är rödare i verkligheten än på bilden) men han har blivit mer och mer röd senaste tiden så det känns som om reaktionen ligger lite efter själva intaget. Magen är också mer svullen nu, så den verkar komma rätt långt efteråt..

• mimpen

Hur pass tillförlitliga är lapptesten? Jag menar, pricktest och blodprov visar ju ofta falskt negativt. Men hur ser statistiken ut för hemmagjorda lapptest?

• crazy hannah

HUr ser statistiken ut för lapp test på sjukhus? spännande att veta. Kram

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • AAEV

Hysterisk som man är som allergimamma så letar man minsta lilla tecken på reaktion.
    Inatt har inte Eleonora sovit, hon har skrikit och varit otålig, inte velat äta och varit så där spänd i kroppen - precis sån hon blir av mjölk. Men hon KAN INTE ha fått i sig nåt. Vi var iofs på kalas igår men hon vi var hs var jättenoga med att torka av golvet när hon lagat maten och så där, de andra barnen tvättade händerna innan de lekte med E. Jag förstår inte vad reaktionen kan ha kommit ifrån.
    Det andra hon åt igår var en burk med ris o kalkon, enagos banangröt och en burk med mango.

• Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-06-11 09:01:54 följande:
    Hysterisk som man är som allergimamma så letar man minsta lilla tecken på reaktion.
    Inatt har inte Eleonora sovit, hon har skrikit och varit otålig, inte velat äta och varit så där spänd i kroppen - precis sån hon blir av mjölk. Men hon KAN INTE ha fått i sig nåt. Vi var iofs på kalas igår men hon vi var hs var jättenoga med att torka av golvet när hon lagat maten och så där, de andra barnen tvättade händerna innan de lekte med E. Jag förstår inte vad reaktionen kan ha kommit ifrån.
    Det andra hon åt igår var en burk med ris o kalkon, enagos banangröt och en burk med mango.
    Har hon ätit dessa rätter innan utan att reagera ?!
    Det kan ju vara en utvecklingsfas?! Eller hon kanske håller på att få tänder !?
  • AAEV
    Tibell skrev 2010-06-11 09:28:01 följande:
    Har hon ätit dessa rätter innan utan att reagera ?!
    Det kan ju vara en utvecklingsfas?! Eller hon kanske håller på att få tänder !?
    Ja det kan det ju faktiskt vara. ja alltså det var vad hon åt igår men det borde hon ju inte reagrea på, det var inte mjölk i maten. men jag vet inte :)
  • mimpen

Har någon den där länken med information om lapptest?

Svar på tråden Allergitråden