• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Mama Law skrev 2010-06-12 18:52:08 följande:
    Normalt IgE värde har jag för mig är under 15 så 17 är inte så jättehögt i mina ögon. Men allt är ju relativt faktisk. Wikings ligger på närmar 600 och har bara ökat hittills.

Spelar ingen roll om man utsätts för det man är allergisk mot eller inte toleransen eller icke toleransen finns kvar och du kan ta ett rast oavsett det gör vi på wiking för att kolla hur hans allergier utvecklar sig och för att kunna provocera utan att han har skyhöga värden i det vi tänkt provocera med. Men just nu får vi inte provocera alls och får inte göra inom närmaste året/åren.

Påtal om vb här kommer ringa enhetschef och göras anmälan den här gången. Mailade min handläggare om vårdbidraget i torsdags och det kommer inte bli klart inom den satta handläggningstiden pga hög arbetsbelastning sen blir det semester på det också. Så kan tänka mig att det tar 7-8 månader den här gången med. Men skulle ju få retroaktivt om det blev höjt som om det är nåt att glädjas över, känns som om fk har nåt emot mig. 3e ansökningen och ingen har tagit de 4 månader som det ska ta.
    men ärligt talat?!??! Med allt det som han har så borde det gå på 5 min för er att få beslut! Helt sjukt!!
  • Mama Law

Ja jag hade ju högre  förväntningar den här gången då flera sagt att det går såå fort att få beslut nu. vet en mamma inte så långt härifrån som skickade in efter mig och redan har fått beslut. det svider kan jag säga!

EL I skrev 2010-06-12 18:55:26 följande:
    men ärligt talat?!??! Med allt det som han har så borde det gå på 5 min för er att få beslut! Helt sjukt!!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Cs mamma

LW du ska overklaga allt under helt pa W om jag far ge rad. Jag jamnfor med C och vi har ett bra och rattvist vb tycker jag.

• SaramedM
    EL I skrev 2010-06-12 18:14:59 följande:
    Upprepar frågan jag hade för nån dag sedan.

Någon vars barn (eller själva) fått ärr av eksemen de(ni) haft?
    M har flera fula ärr på skinkorna och även ett på ena handen
  • EL I
    SaramedM skrev 2010-06-12 20:29:22 följande:
    M har flera fula ärr på skinkorna och även ett på ena handen
    lite rädd att sonens eksem som han haft så länge kommer bli fula ärr även om de inte är så "grova" eksem så har de ju liksom varit där konstant förutom för den månaden vi körde utan
  • JPL
    EL I skrev 2010-06-12 18:14:59 följande:
    Upprepar frågan jag hade för nån dag sedan.

Någon vars barn (eller själva) fått ärr av eksemen de(ni) haft?
    Jag har ärr, jättemycket är i mina armveck. Men då gick jag med obehandlade, infekterade eksem under hela min uppväxt. Inte riktigt samma sak.
  • Molina

Åhh ett helt lyckat kalas med en massa glass och tillbehör alla föräldrar va så glada att vi tagit hänsyn till allas allergier och att glass va en suverän ide blev så glad va så orolig för reaktionen ett kalas utan riktig tårta men min speciella ägg/gluten/mjulkfria kladdkaka blev en riktig hit.

• EL I
    Molina skrev 2010-06-12 21:23:29 följande:
    Åhh ett helt lyckat kalas med en massa glass och tillbehör alla föräldrar va så glada att vi tagit hänsyn till allas allergier och att glass va en suverän ide blev så glad va så orolig för reaktionen ett kalas utan riktig tårta men min speciella ägg/gluten/mjulkfria kladdkaka blev en riktig hit.
    åh vad skoj att alla blev nöjda!!!
  • Molina

EL I: Ja jag blev så glad just för att det va så många allergier och att min riktigt speciella allergi kladdkaka/tårta blev sån hit ja det värmde.

Och jag är samtigt så glad att jag hittat den hära tråden, tänk dom flesta allergierna samlade på en tråd, det är riktigt bra.

• Tibell

Tack alla ni för att ni hjälp mig reda ut det här med IgE =) Läste någonstans att gränsvärdet på barn runt 1 år ska vara 10. Hon är ju 7 månader och har 17 så det borde ju inte vara någon fara på taket, en liten förhöjning bara =)
    Då vet vi ju att hon iallafall har allergier i sig, eller benägenheter att utveckla allergier?! Ni ska veta hur många gånger man kännt sig en aningens hypokondrisk när det gäller dottern och hennes allergier. jag tänkte så senast som i förra veckan att hon kanske inte ens är allergisk mot mjölk, och inte soja heller för den delen. Men nu fick man ju reda på att jag har haft rätt hela tiden, och det är en otrolig lättnad. Hoppas ni förstår mitt surr ;)

Tog ett ordentligt snack med svärmor idag. Så nu äntligen förstår hon hur viktigt det är att minsta dottern INTE får något med minsta lilla mjölk i sig. Hon sa något i stil med " tja men hon blir ju inte dödssjuk , lite eksem har väl ingen ont utav" Och jag kan hålla med henne. Visst blir inte hönan dödssjuk men hur kul är det på en skala med massa kliande och svidande eksem på mage/rygg/armar+ dålig och ont i magen ?! Måste ju finnas roligare saker att syssla med ?!
    Hon förstod nog mitt resonemang. Hoppas jag.
    Men det kommer dröja innan jag vågar låta någon vara barnvakt åt henne. Kankse om det är här hemma där vi ändå inte har några mjölkprodukter. Då kan de väl knappast misslyckas ;)

Svar på tråden Allergitråden