• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • lindalake
    Kavat skrev 2010-06-14 21:21:01 följande:
    Man kan reagera på innehåller i krämer också, som gör att eksemen förvärras...
    Men han kanske har ätit/blivit utsatt för något idag som han inte tål?

det känns som att han skulle vara allergisk mot nåt. men jag har svårt att komma på vad det skulle vara. får väl skriva ner vad han äter...

Får fundera och höra med BVCsköterskan. verkar lite konstigt om han skulle reagera på krämen helt plötsligt så där.

• Kavat
    Tozza skrev 2010-06-14 19:36:17 följande:
    Tänkte kolla lite, hur visar sig allergierna på Era barn? Min son är konstaterad (prick och lapptest) allergisk mot: mjölk, vete, råg, ägg och soja. Vi misstänker även jordgubbe och MAJS? Nån som är allergisk mot MAJS här?

Min son (även dottern när hon var allergisk) visar sina allergier genom att kräks, kräks och kräks - han är nu 10mån, och kräks mer eller mindre hela tiden (mer när vi misstänker att han fått i sig nått då) Han har även eksem men inte jätte kraftiga vad jag tycker (klassiska böjvecks eksemen + lite röda prickar ibland).

Vi har, med hjälp av dietisten, gått igenom all hans mat och dryck och det enda vi som sagt är inne på nu är majs, ev morötter, äpple, päron - eller nått annat.

Vi har för ett tag sen kollat havre och det är lungt, även sojalecitin tror vi funkar (han fick i sig det i 3 dagar utan reaktion) Undviker alla ärt och baljväxter - han lever på Glutis pasta, scan korv+köttbullar och potatis typ.
    Ja, det finns väl två som har majsallergiska barn tror jag...

Min son kräktes också massor. Men när vi fick bort allt han inte tålde (ungefär samma som din son + havre) så tog det två månader och så slutade han kräkas helt.
    Har kräkts därefter vid enstaka tillfällen när han fått i sig saker han inte tål.

Lite tankar och funderingar i allergiletandet...
    Mina barns eksem blir värre av E202, kaliumsorbat som bl.a finns i vissa mjölkfria margariner. (Carlshamns MÖRKblåa är den enda utan vad jag vet).
    Det blir även värre av mycket citrus.
    Sonen är jätte känslig mot vete och reagerar på druvsocker och glukossirap osv.
    Havre tål han dock inte alls. Och risken med havre är att det innehåller en liten mängd vete, så det beror väl lite på hur känslig han är mot vete också gissar jag?
    Men hoppas att du är medveten om att han måste ha REN havre och att vanlig havre kan kontamineras med vete i produktionen, kvarn osv.

Har ni tagit bort guarkärnmjöl E412 m fl?
  • Mela78

Tack för alla svaren. Det som jag egentligen känner innerst inne är det mest logiska stämmer överens med det ni säger. Att sottern inte (åtminstone i dagsläget) är aktuell för Anapen eller liknande, men att det nog kan vara smart att be om antihistamin och kortison. Det har vi redan till sonen (svår cashew+pistageallergi).

När jag ändå tjatar, vad har ni för antihistamin till  era barn? Vilka erfarenheter har ni av de olika antisitaminerna? Sonen har Tavegyl, men jag tycker inte det hjälper klockrent, och har blir konstigt både speedad och trött av den. Undrar om Aireus (stavning?) kan vara bättre? (vet att jag kan läsa på FASS, men kan vara av värde att höra lite erfarenheter också.)

• Blå Flygare
    Mela78 skrev 2010-06-14 21:51:51 följande:
    Tack för alla svaren. Det som jag egentligen känner innerst inne är det mest logiska stämmer överens med det ni säger. Att sottern inte (åtminstone i dagsläget) är aktuell för Anapen eller liknande, men att det nog kan vara smart att be om antihistamin och kortison. Det har vi redan till sonen (svår cashew+pistageallergi).

När jag ändå tjatar, vad har ni för antihistamin till  era barn? Vilka erfarenheter har ni av de olika antisitaminerna? Sonen har Tavegyl, men jag tycker inte det hjälper klockrent, och har blir konstigt både speedad och trött av den. Undrar om Aireus (stavning?) kan vara bättre? (vet att jag kan läsa på FASS, men kan vara av värde att höra lite erfarenheter också.)
    Vi fick betapred utskrivet till S när hon svullnade upp om läpparna en gång. Sen har det inte hänt igen så vi har mer eller mindre glömt bort de tabletterna.

När hon var mindre fick hon flytande aerius utskrivet och det har vi testat vid misstänktreaktion. Det har väl inte hjälpt vid magbesvär, men mot pollen. Nu tar hon det i tablettform för det går lättare ner, började med det förra sommaren när hon blev 3 år. Det är smälttabletter som smakar gott. Sen har jag svårt attsäga om medicinen är bra eller dålig - hur svår reaktion hon har. Men utan den klarar hon sig inte. Hon tar dubbel dos fördelat på 2 tillfällen plus nässpray och ibland ögondroppar för attallergin inte ska bryta ut. Glömde ge en gång (gav1 gång den dan) och det var ingen hit! Jag har inte märkt någon biverkan på dem.

Tavegylharvi aldrig testat.

Mot matreaktioner får hon Lomudal GI som ges 4 ggr/dag 15 min innan måltid. Sen hon fått den i några veckor har hon inte samma problem med maten som innan (magont, matvägran...)
  • Snutten

Vi har aerius till Siri. Hon tar den året om, 1 tablett om dagen. Det funkar bra och hon klarar sig inte utan den. När hon varit minder hade mycket klåda och då upplevde jag att tavegyl tog det bättre men hon blev ju trött av det.

• lindalake

hmm, skumt. idag var hans ben bättre igen. måste varit nån värmereaktion för att han suttit på benen eller nåt...

• Kavat
    lindalake skrev 2010-06-15 08:44:19 följande:
    hmm, skumt. idag var hans ben bättre igen. måste varit nån värmereaktion för att han suttit på benen eller nåt...
    Varför smörjer ni honom överhuvudtaget? Alltså vad är anledningen från början?

Ska man lista ut vad det är, om man tror att det är födoämnesallergi, så är det toppen att skriva matdagbok, med vad som äts, vilken tid och symptom.
    Åt han något han inte brukar äta dygnen innan eksemen kom på benen?
    För när det uppkommer vid fåtal tillfällen och han är bra däremellan så är det nog vanligare att det är något han inte äter dagligen, om det nu är föda som orsakar eksemen.

Kan ju givetvis vara annat som gräs, myrbett?  osv eller bara en tillfällighet. Värme, ja, visst kan man få värmeeksem, men det är nog ovanligt att få dem bara på benen? Men det finns alltid undantag.
  • AAEV
    FrökenLindström skrev 2010-06-14 19:51:14 följande:
    Tozza: Vår dotter blir dålig i magen och så får hon ONT, hon skriker konstant när hon fått i sig nåt. Hon får diarré som håller i sig någon dag och så får hon röda prickar på magen...

Hjälp mig nu, vad är RAST??
    puffar lite för min fråga :)
  • saffe
    Kavat skrev 2010-06-14 21:22:14 följande:
    Blodprov som man lämnar in till lab och där kan se om de har snabba allergiska reaktioner.
  • AAEV
    saffe skrev 2010-06-15 10:44:17 följande:
    missade det! tack :)
Svar på tråden Allergitråden