• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    EL I skrev 2010-06-17 13:38:57 följande:
    Älsklingen: kan inte uttala mig om eksemen direkt, verkar hon påverkad av dem? Ang förstoppningen så kan jag säga att rent generellt så är barn inte förstoppade helt plötsligt utan någon anledning. En del barn kan vara förstoppade utan någon medicinsk orsak men då är det inget som bara kommer o går sådär utan då brukar det i regel sitta i ett bra tag. Undantag finns ju alltid givetvis. Jag skulle dock tippa på antingen att det allergibetingat eller beror det på att hon kanske fått i sig för mkt fibrer. Dricker hon bra? Hon bör få i sig runt en liter vätska i alla fall, helst mer.
    Hon äter ju bara risprodukter nu så det kanske kan bero på det ?! Hon är ju alltid lite hård i magen men nu är det helt galet. Hon får inte ut bajser mer än några mm och sen åker det in igen. Kräks gör hon med när hon försöker ta i!
    Dricker gör hon nog väldigt dåligt är jag rädd =/ En flaska välling på morgonen och en på kvällen. blir väl drygt 6 dl. Sen är ju gröten gjort på vatten men det räknas väl knappt ;) Försöker ge henne vatten vid varje mål och lite däremellan så 1 liter om dagen kommer vi nog inte upp till.

Angående eksem vet jag inte om hon är påverkad. Hon sover ju dåligt, lättväckt och svår nattad. Men det kan ju lika gärna ha med förstoppningen att göra kanske ?!
    Gud så svårt. Varför fick man inte en manual med sig hem från BB ??!?!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-06-17 13:43:27 följande:
    Hon äter ju bara risprodukter nu så det kanske kan bero på det ?! Hon är ju alltid lite hård i magen men nu är det helt galet. Hon får inte ut bajser mer än några mm och sen åker det in igen. Kräks gör hon med när hon försöker ta i!
    Dricker gör hon nog väldigt dåligt är jag rädd =/ En flaska välling på morgonen och en på kvällen. blir väl drygt 6 dl. Sen är ju gröten gjort på vatten men det räknas väl knappt ;) Försöker ge henne vatten vid varje mål och lite däremellan så 1 liter om dagen kommer vi nog inte upp till.

Angående eksem vet jag inte om hon är påverkad. Hon sover ju dåligt, lättväckt och svår nattad. Men det kan ju lika gärna ha med förstoppningen att göra kanske ?!
    Skulle tippa att allt hänger ihop, men i och med att hon är så känslig så är det ju svårt att bedömma eksemen. Hon kanske inte ens får det i sig utan reagerar på något luftburet?

Kräks gör man när man är förstoppad. Förstoppad och eksem kan man få av allergi, liksom spyor.

Men vad äter hon exakt för saker?
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-06-17 13:54:33 följande:
    Skulle tippa att allt hänger ihop, men i och med att hon är så känslig så är det ju svårt att bedömma eksemen. Hon kanske inte ens får det i sig utan reagerar på något luftburet?

Kräks gör man när man är förstoppad. Förstoppad och eksem kan man få av allergi, liksom spyor.

Men vad äter hon exakt för saker?
    Hon äter sempers mjölkfria gröt och välling. Hon har ätit fruktpuréer till, bla äpple, jordgubb, banan, mango päron. Sen har hon ätit biffstroganoff ett par dagar nu.
    Inget mer.

Men däremot har vi ätit mycket ägg senaste dagarna. Men kan man reagera med eksem luftburet?! Hon ålar/kryper runt som en toka här hemma så hon kanske har smaskat lite från golvet i ett obevakat ögonblick?!
    Suck.

Men hade bi brytt er om att analysera detta "lilla" eksemet hon har ?! Eller ska jag blunda tills det går bort ?! Har ju inte ens någon aning vart jag ska börja leta !!!
  • Lillasnigel07
    Söta Nasse skrev 2010-06-17 13:13:05 följande:
    hmm. det kanske inte var yosa vi har testat. har för mig att det var soja i det.

Någon som testat yosa och vet om någon är utan klumpar? de små burkarna vore ju bra, men är väl skitdyra då.

sonen tål soja, men är inte så förtjust i smaken. Testade soja sprutgrädde och han spydde. hihi, så vi kör på havrebaserat, men kan ju som sagt ha soja i bara det inte övertar smaken.
    Yosa vanilj är utan "klumpar" men smakar enligt min smak väldigt kemiskt! Dottern älskar den. Sen är passion/persika iof lite fruktbitar i, men i min smak den godaste. Blåbär/banan e lite blåbärsbitar i men oxå god. Har inte testat någon av de med jordgubb i eftersom dottern inte tål det.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-06-17 13:57:36 följande:
    Hon äter sempers mjölkfria gröt och välling. Hon har ätit fruktpuréer till, bla äpple, jordgubb, banan, mango päron. Sen har hon ätit biffstroganoff ett par dagar nu.
    Inget mer.

Men däremot har vi ätit mycket ägg senaste dagarna. Men kan man reagera med eksem luftburet?! Hon ålar/kryper runt som en toka här hemma så hon kanske har smaskat lite från golvet i ett obevakat ögonblick?!
    Suck.

Men hade bi brytt er om att analysera detta "lilla" eksemet hon har ?! Eller ska jag blunda tills det går bort ?! Har ju inte ens någon aning vart jag ska börja leta !!!
    Skulle precis skrivit luftburet ägg... Vet inte hur känsliga de kan vara. Men kan man få andnöd av luftburet så bör man ju kunna få eksem och förstoppning/diarré också.

Annars så är det väl rätt vanligt att de reagerar på jordgubb. Är det tomat i biff stoganoffen?

Lättast är väl att ta bort ägg hemma ett tag för att utesluta det? Och kanske skriva lite matdagbok och variera frukter och bär över många dagar för att se om något gör eksemen värre/bättre. Alltså fortsatt att ge frukt, men kanske inte gett jordgubbar på en vecka för att sedan ge osv.
    Dottern får som sagt eksem av både äpple, jordgubb, citrus mm, så omöjligt är det inte.

Annars så är det väl sojalectin i gröten? Men jag hade nog uteslutit de andra sakerna först.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-06-17 13:43:27 följande:

Alltså ris är ju inte jättebra om man har en tendens till att bli förstoppad, inte bara äta j alla fall. Jag har lärt mig ett sätt att komma ihåg vad som är bra och dåligt "vitt" ska man undvika så som ris, majs, vete, vitt bröd, pannkakor, pasta (som ej är fullkorn), mannagryn, mjölk (men det går ju bort för er i vilket fall), ägg, blåbär, banan, te och kakao.

Allt är ju i variationer efter om man t ex är allergisk mot något och får diarré pga det eller så, men generellt sätt då ett barn/vuxen INTE är allergisk gäller ju detta

Fiberrika livsmedel är bra om det inte blir för mycket OCH om personen i fråga dricker tillräckligt annars kan det bli motsatt effekt - förstoppning.

Min äldste son som varit förstoppad mer eller mindre sen han var nyfödd kräks om han blir förstoppad men oftast så brukar det ta en tid innan de börjar kräkas. De kräks inte om de inte bajsat på 2 dagar (generaliserar mycket nu men det är ju enklast när man ska ge råd).
  • Tibell
    EL I skrev 2010-06-17 16:49:01 följande:
    Alltså ris är ju inte jättebra om man har en tendens till att bli förstoppad, inte bara äta j alla fall. Jag har lärt mig ett sätt att komma ihåg vad som är bra och dåligt "vitt" ska man undvika så som ris, majs, vete, vitt bröd, pannkakor, pasta (som ej är fullkorn), mannagryn, mjölk (men det går ju bort för er i vilket fall), ägg, blåbär, banan, te och kakao.

Allt är ju i variationer efter om man t ex är allergisk mot något och får diarré pga det eller så, men generellt sätt då ett barn/vuxen INTE är allergisk gäller ju detta

Fiberrika livsmedel är bra om det inte blir för mycket OCH om personen i fråga dricker tillräckligt annars kan det bli motsatt effekt - förstoppning.

Min äldste son som varit förstoppad mer eller mindre sen han var nyfödd kräks om han blir förstoppad men oftast så brukar det ta en tid innan de börjar kräkas. De kräks inte om de inte bajsat på 2 dagar (generaliserar mycket nu men det är ju enklast när man ska ge råd).
    Usch vad jobbigt att ha ett barn som är förstoppad så länge =/

Ikväll fick vi ge henne microlax. Hon låg väl still i drygt 5 min sen satte vi henne på toaletten. Och då ÄNTLIGEN fick hon ut den stora klumpen. Sen fortsatte hon bajsa ett bra tag och det var massa massa skum och slem. Blir det så av microlaxen ?! Såg inte mysigt ut alls. Men nu sover hon så gott så. Min lilla eksemunge ;)
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-06-17 14:10:49 följande:
    Skulle precis skrivit luftburet ägg... Vet inte hur känsliga de kan vara. Men kan man få andnöd av luftburet så bör man ju kunna få eksem och förstoppning/diarré också.

Annars så är det väl rätt vanligt att de reagerar på jordgubb. Är det tomat i biff stoganoffen?

Lättast är väl att ta bort ägg hemma ett tag för att utesluta det? Och kanske skriva lite matdagbok och variera frukter och bär över många dagar för att se om något gör eksemen värre/bättre. Alltså fortsatt att ge frukt, men kanske inte gett jordgubbar på en vecka för att sedan ge osv.
    Dottern får som sagt eksem av både äpple, jordgubb, citrus mm, så omöjligt är det inte.

Annars så är det väl sojalectin i gröten? Men jag hade nog uteslutit de andra sakerna först.
    fast hon hade eksemen innan hon fick testa jordgubb..tror jag ?! Ska nog skriva matdagbok. nu har hon ju inte fått jordgubbe på några dagar och tycker nästan eksemen blir värre =(
    Det är tomat i biffstroganoffen. Förhoppningsvis är det ju bara det isåfall. Lätt att utesluta!!
    Tack för alla tips
  • Mama Law

blir så less vi kan inte ha wiking ute och vi kan inte ha honom inne. Han verkar vara i en väldigt känslig period nu, reagerar på allt och minsta lilla. Vet inte hur vi ska göra  övermedicinerar gör vi redan så är ju inte så kul att behöva ge mer heller och vad han reagerar på det vet vi inte. Adrenalin sprutan är med hela tiden, va den innan med men nu är vi extremt uppmärksamma så inte samma sak händer igen som i söndags då vi va näst intill tvungna att använda den men som tur va vände reaktionen med hjälp av dunderkur aerius.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Helle76
    Tibell skrev 2010-06-17 17:56:42 följande:
    Usch vad jobbigt att ha ett barn som är förstoppad så länge =/

Ikväll fick vi ge henne microlax. Hon låg väl still i drygt 5 min sen satte vi henne på toaletten. Och då ÄNTLIGEN fick hon ut den stora klumpen. Sen fortsatte hon bajsa ett bra tag och det var massa massa skum och slem. Blir det så av microlaxen ?! Såg inte mysigt ut alls. Men nu sover hon så gott så. Min lilla eksemunge ;)
    Mina barn har inte fått massa skum eller slem i avföringen av microlax.
Svar på tråden Allergitråden