• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess
    Snutten skrev 2010-06-19 02:54:39 följande:
    Oh! Va roligt för er!
    Ja det är verkligen helt fantastiskt!!

Är det mer sojaprotein i sojaolja än i sojalecitin? Någon som vet???
  • EL I

Är det någon här som ´har barn som "bara" är allergiska mot vete eller har alla fler allergier?

I dag när jag sov (jobbar natt) så hade maken varit och köpt lördagsgodis åt barnen (jag hade redan varit iväg hmm men han tyckte att de skulle ta en runda till...). Av mig fick sonen de där ekorrens godis utan vetemjöl i...finns ju olika sorter men denna är med majs i.

I vilket fall som helst så i kväll när jag vaknar så är sonen ILLRÖD om kinderna, precis som han var i vintras typ. Undrade varför, började fundera på vad han ätit osv. Mannen sa först ingenting, men jag sa att det var konstigt att han blivit så röd igen. Då sa han efter en stund att sonen hade fått 3 bitar "vanligt" godis, samma godis med glukossirap som han fick för nån månad sedan och reagerade också med eksem då. Så nu vet vi ju med säkerhet hur känslig han är...
    Bra att mannen ser det också så kanske det är lättare att få gehör. Eller jag får gehör för han säger att han gör som jag  säger med mat mm haha men samtidigt så då gav han honom några godisbitar i dag, han har inte trott att han är så känslig, hoppas det ramlar ner nu då.

• Kavat
    Prince or Princess skrev 2010-06-18 20:30:41 följande:

Jippie!!! Mjölkallergin verkar ha växt bort! Dottern har nu fått flera dl yoghurt igår o idag, och även andra mjölkprodukter och inga reaktioner alls. Även ägg funkar tillagat nu (ej stekt/kokt sist vi prövade för några veckor sen dock)
    Och nästan alla frukter/bär/grönsaker funkar nu också! Är helt superglad! Tidigare hade vi en 4 A4-sidor lång lista till dagis med saker hon inte tålt och hon har alltid fått äta annat än de andra barnen, vilket hon ju börjat reagera på med :( stackarn.
    Kan inte fatta att det är sant, hon är inte ens 2 år! Trodde vi skulle få dras med detta i evighet! Men hon är nog fortfarande känslig mot soja, reagerade ganska snabbt på sojalecitin när hon fick ett gbg-kex smörgåsrån för några månader sedan. Fast sojasläktingarna går hur bra som helst, så jag hoppas hoppas hoppas SÅ att sojalecitin ska funka snart, eftersom det finns i typ ALLT.
    Vad lätt det är att äta ute och att laga mat helt plötsligt!
    Håller mina tummar för er andra att det ger med sig fort fort fort, inte minst för oron man (åtminstone jag) känner hela tiden att hon ska få nåt i sig och svullna upp. Fast nu är jag inte så orolig längre.

Ville bara dela med mig av en solskenshistoria!

Kram till alla er föräldrar o barn som kämpar med allergier!

Solig Åh, vad härligt! Så skönt att ni kunnat stryka en massa frukter från allergilistan också. 

Det kan ju vara annat i sojalecetinet hon reagerar på, än just sojabiten. Har hört att det är typ rester av allt möjligt, men kanske Miralicia vet mer?

Här har vi provocerat på dottern i vår, men det gick inte alls med frukterna, dock är vi osäkra på soja-biten så det ska vi ta en vända till med.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-06-18 13:23:28 följande:
    Vår son är kraftigt allergisk mot både cashew och pistage. De är släkt med varandra men inte med andra nötter eller från, ej heller jordnöt. Men man kan ju vara allergisk mot andra nötter även fast de ej är besläktade. Det vore nog säkrast med ett läkarbesök och par allergiprover. Nötallergi är inte att leka med!
    Vi upptäckte allergin när sonen hade fått smaka en åttondels cashewnöt och blev först alldeles prickig sedan fick ont i magen och började svullna upp.
    Ringer en klocka här, att jajust det ja, så var det! Tur vi är många i tråden så det blir rätt! Solig
  • Kavat
    FrökenLindström skrev 2010-06-19 10:07:33 följande:
    Nu har vi kört på sojafritt i tre veckor och igår provocerade vi med sojalectin för att se om hon är en av dom som inte tål det heller. Efter ca tre timmar så satte hon igång och skrek som besatt. Verkar som om hon inte tål det tyvärr :( Som någon annan skrev så finns det ju i allt!
    Tråkigt, men skönt att veta så man kan undvika.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-19 18:59:39 följande:
    Är det någon här som ´har barn som "bara" är allergiska mot vete eller har alla fler allergier?

I dag när jag sov (jobbar natt) så hade maken varit och köpt lördagsgodis åt barnen (jag hade redan varit iväg hmm men han tyckte att de skulle ta en runda till...). Av mig fick sonen de där ekorrens godis utan vetemjöl i...finns ju olika sorter men denna är med majs i.

I vilket fall som helst så i kväll när jag vaknar så är sonen ILLRÖD om kinderna, precis som han var i vintras typ. Undrade varför, började fundera på vad han ätit osv. Mannen sa först ingenting, men jag sa att det var konstigt att han blivit så röd igen. Då sa han efter en stund att sonen hade fått 3 bitar "vanligt" godis, samma godis med glukossirap som han fick för nån månad sedan och reagerade också med eksem då. Så nu vet vi ju med säkerhet hur känslig han är...
    Bra att mannen ser det också så kanske det är lättare att få gehör. Eller jag får gehör för han säger att han gör som jag  säger med mat mm haha men samtidigt så då gav han honom några godisbitar i dag, han har inte trott att han är så känslig, hoppas det ramlar ner nu då.
    EL I. Oj, då. Men på ett sätt är det bra att din man gör sina misstag så får han själv se. Det är nog enda sättet att inse. Trist bara när lillkillen drabbas, men misstag gör alla.
  • EL I

kavat: hoppas det funkar med sojan sen! alltid lättare att kunna stryka några saker från listan över vad de inte tål i alla fall!
    Visst är det trist när jag (fast det verkar som jag tvivlar mkt här i tråden) sagt attt vi ska vara strikt vetefria med sonen. Det var ju dock såhär det var när han inte trodde på mjölken först. Då provocerade jag när han var hemma en natt så han fick 6  timmars gallskrik att ta hand om inte skoj för sonen men nästan ett måste faktiskt... hoppas det blir samma här nu då.

Prince or princess: åååhh vad skönt det är det jag hoppsa på med sonen med men jag får nog vänta lite hihi

• Prince or Princess
    Kavat skrev 2010-06-19 19:20:52 följande:
    Solig Åh, vad härligt! Så skönt att ni kunnat stryka en massa frukter från allergilistan också. 

Det kan ju vara annat i sojalecetinet hon reagerar på, än just sojabiten. Har hört att det är typ rester av allt möjligt, men kanske Miralicia vet mer?

Här har vi provocerat på dottern i vår, men det gick inte alls med frukterna, dock är vi osäkra på soja-biten så det ska vi ta en vända till med.
    jaha????? rester av vad då? vågar man prova nåt med sojaolja då, fast egentligen är det ju sojalecitinet jag vill veta, men skulle det kunna vara så att man tål sojalecitin i en produkt men inte i en annan då, om det kan va rester av olika saker menar jag??? hellurigt då ju!
    EL I skrev 2010-06-19 19:44:59 följande:
    Prince or princess: åååhh vad skönt det är det jag hoppsa på med sonen med men jag får nog vänta lite hihi
    jag håller alla tummar och tår för er!!
  • Tibell

ELI : Vad skönt att du fått svar på dina frågor nu då :) Men vad konstigt att han reagerade så kraftigt på kinderna av glukossirap och bara lite lätt rosa när han fick smörgås och makaroner ?! Men skönt ändå att maken din fick det svart på vitt. Visst är det trist när barnen ska behöva bli lidande för att de inte begriper?!?!

Här hemma har vi (läs jag ) mina misstankar om att även stora dottern är lite känslig mot soja ! Vi blandade hennes välling ofta med sojamjölk men slutade med det eftersom hon började vakna på nätterna samt fick tillbaka sin svullna mage+gaser. Nu har hon varit sojafri i flera veckor och igår fick hon äta en sojaglass. Inatt vaknade hon och var orolig samt att hennes mage varit svullen både i går kväll och hela dagen. Och hon har varit gasig heeela tiden, Vi har trott att hon varit bajsnödig flera gånger eftersom hon fiser så!
    Ska testa soja igen om några veckor så har vi kanske svaret..eller vad tror ni ?!

Med minsta dottern är det inga större framgångar. Hon bajsar visserligen igen men är sååå gnällig, svår sövd, eksemig samt att hon kräks mer. Men hon kräks verkligen massor efter hon ätit välling ( althera+ sempers mjölkfria). Inga direkta kaskader men säkert 10-15 små spyor. Är det pga av allergi tross eller för att blasket inte kan stanna kvar i magen ?! Hon är ju rätt aktiv.

Svar på tråden Allergitråden