• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    EL I skrev 2010-06-18 13:35:28 följande:
    så irriterande hade telefontid till sonens läkare o han skulle ringa upp när jag låg o sov, sagt ocvh gjort...vaknar nu och han har ringt 3 ggr och jag har inte vaknat av telefonen!!!! Ringde upp barn men nu har de stängt för helgen. Hoppas han ringer igen senare på dagen annars måste jag vänta ytterligare dagar att fråga mina frågor!

Sonen sover som ett litet ljus på nätterna nu, 12-13 timmar utan problem. Magen var inte det minsta uppsvälld i dag och han är absolut inte förstoppad. Vet inte alls vad jag ska tro om nåt! Misstänker att han bara har en lättare veteallergi med sina mkt lindringa eksem på kinderna, i övrigt var nog det andra en slump...men vet som sagt inte vad jag ska tro längre. Tänkte ju fråga läkaren om prover på sonen som kanske kan ge oss lite mer klarhet i det hela.

I förrgår ramlade lillen så han kunde inte stödja på benet på hela dagen i går, han kröp runt stackarn, snacka om frustrerad, men i dag haltar han i alla fall så det var nog en kraftig stukning. Är det inte det ena så är det det andra

Sonen råkade föresten få i sig en bit med mjölkchoklad häromdagen då storebror var snäll och bjöd...men ingen som helst reaktion. Sov gott på natten, ingen diarré och inget skrikande. Ska bli intressant sedan när vi ska provocera med mjölk och se om det växt bort eller om han klarar en liten mängd bara innan reaktion visar sig
    Åhh jag förstår din frustration. Är också impad att man kan sova så hårt =) Önskar jag besatt samma förmåga. Jag vaknar av minsta lilla !

Vad skönt att han mår så bra =) Har ni backat med allt nu eller får han vetestärkelse och havre ?! Måste vara skönt om han kunde tåla det?!
    Ska även hålla tummarna att mjölkprovoceringen går bra. Det verkar ju onekligen gått bra med chokladbiten =)

Här hemma vet vi inte alls hur vi ska göra. Hon blir ju sååå förstoppad. Hon har väl alltid varit hård i magen trots att hon bajsar varje dag men nu är det extremt. Hur ska vi göra ?! Lactulosen hjälper inte det minsta. Ger henne 10 ml nu..kanske man ska öka ?!
    Eksemfläckarna ger inte med sig trots mildison och hon är jätte gnällig och svår sövd. nu har hon också börjat matvägra sen nån dag tillbaka så jag kanske får backa med all mat och gröt ett tag ?! Hur hade ni gjort ?!

ELI : Du som gett dina barn microlax. Har de bajsat slem och skum i samband med att de fått det ?!
  • EL I

älsklingen: testa att öka laktulosen, sonen hade upp till 40 ml/dag ett tag! 10 ml är rätt lite om hon är så förstoppad. Testa att ge henne såna där söta drycker som finns på barnavdelningen på affären. Enligt sonens läkare när sonen var i samma ålder så är det ett måste att få i dem dricka. Jag var lite skeptisk till att det var sött men då sa läkaren några väl valda ord: "vilket är bäst? att han får i sig lite socker som han även får i frukt, eller att han är tokförstoppad?"
    Han ville inte dricka så mkt vatten men jag gav den där "saften" men spädde ut det med vatten så det inte blev så starkt o då drack han bättre.

jag hade testat resulax eller klyx (120 ml) om jag var du istället för microlax. Microlax är väldigt  starkt och lite frätande så de brukar inte rekommendera det för barn.
    Nja, alltså lite skummigt kan det kanske bli men det ska ju inte vara mkt skum isf. Tycker mer det låter som om det är från förstoppningen ELLER något hon fått i sig som hon inte tål. De kan ha slem i avföringen ibland utan att det är något konstigt men oftast beror det på att de ätit något de inte tål/fått magsjuka eller liknande.
    Testa att ge resulax eller klyx och se om du får samma resultat.
    Hur är det med frukt och grönt, hur långt har ni kommit?
    Vet att kiwi är ganska allergent o eftersom din dotter är så känslig så är det nog dumt att ge men annars var en kompott av päron o kiwi nästan det enda som gav nåt resultat på sonens förstoppning. Aprikoser är bra liksom då självklart katrinplommon. Om du vill kan du ju göra en drink och mixa det i hennes ersättning...lilla sonen älskade när jag gjorde en sån smoothie.

Om hon är förstoppad är det ju inte konstigt om hon är svårsövd och gnällig. Vår stora son är helt makalöst tjurig när han inte bajsat på ett tag. ALLT gör honom förbannad!

• EL I

älsklingen: glömde svara. jo han äter nu havre, vetestärkelse och typ glukossirap och sånt. Havre blir lite grann. Han får kanske ett par gånger i veckan yosa youghurt. Något glas med havremjölk. Hittat flingor som han älskar som är av majs, ris och havre. vetestärkelse blir inte så mkt. Har köpt hem glutenfritt bröd men oftast äter han bara en tugga av det om ens det men i dag satte han faktiskt i sig en hel macka! Får se hur kinderna ser ut i em när jag hämtar. Som det varit senaste tiden så har det bara varit en liten rodnad...

Han har fått smaka någon godisbit med glukossirap i och det har gått bra liksom glass (men han är inte så mkt för glass så jag tror han ätit 1-2 pinnar totalt eller så).
    Så han får ju i sig en hel del grejer o det verkar ju gå bra

• Tibell
    EL I skrev 2010-06-18 14:36:16 följande:
    älsklingen: testa att öka laktulosen, sonen hade upp till 40 ml/dag ett tag! 10 ml är rätt lite om hon är så förstoppad. Testa att ge henne såna där söta drycker som finns på barnavdelningen på affären. Enligt sonens läkare när sonen var i samma ålder så är det ett måste att få i dem dricka. Jag var lite skeptisk till att det var sött men då sa läkaren några väl valda ord: "vilket är bäst? att han får i sig lite socker som han även får i frukt, eller att han är tokförstoppad?"
    Han ville inte dricka så mkt vatten men jag gav den där "saften" men spädde ut det med vatten så det inte blev så starkt o då drack han bättre.

jag hade testat resulax eller klyx (120 ml) om jag var du istället för microlax. Microlax är väldigt  starkt och lite frätande så de brukar inte rekommendera det för barn.
    Nja, alltså lite skummigt kan det kanske bli men det ska ju inte vara mkt skum isf. Tycker mer det låter som om det är från förstoppningen ELLER något hon fått i sig som hon inte tål. De kan ha slem i avföringen ibland utan att det är något konstigt men oftast beror det på att de ätit något de inte tål/fått magsjuka eller liknande.
    Testa att ge resulax eller klyx och se om du får samma resultat.
    Hur är det med frukt och grönt, hur långt har ni kommit?
    Vet att kiwi är ganska allergent o eftersom din dotter är så känslig så är det nog dumt att ge men annars var en kompott av päron o kiwi nästan det enda som gav nåt resultat på sonens förstoppning. Aprikoser är bra liksom då självklart katrinplommon. Om du vill kan du ju göra en drink och mixa det i hennes ersättning...lilla sonen älskade när jag gjorde en sån smoothie.

Om hon är förstoppad är det ju inte konstigt om hon är svårsövd och gnällig. Vår stora son är helt makalöst tjurig när han inte bajsat på ett tag. ALLT gör honom förbannad!
    tack för utförligt svar =)

Det märkliga med hennes förstoppning är hon bajsar minst en gång varje dag. Men ändå är det alldeles tokhårt!!!
    Ska absolut testa något annat än microlax...var nog för stark för henne. Det var därför jag bara lät henne ligga med det i sig i max 5 min sen satte jag henne på toa. Det var verkligen en massa skum och slem, såg ut som snor nästan =( Så hon kanske reagerat på något..eksemet tyder ju på det !!
    Men nu kom jag på att jag dricker shaker själv, och de innehåller mjölkprotein. Och jag vet ju att hon reagerar på löjligt små mängder så det kanske är därför och jag måste börja tvätta mig om händerna ofta ?! Vore ju allra enklast om det "bara" är mjölken som ställer till det och inget annat! Känns som om man inte gör annat än att leka dektektiv !!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-06-18 14:43:25 följande:
    tack för utförligt svar =)

Det märkliga med hennes förstoppning är hon bajsar minst en gång varje dag. Men ändå är det alldeles tokhårt!!!
    Ska absolut testa något annat än microlax...var nog för stark för henne. Det var därför jag bara lät henne ligga med det i sig i max 5 min sen satte jag henne på toa. Det var verkligen en massa skum och slem, såg ut som snor nästan =( Så hon kanske reagerat på något..eksemet tyder ju på det !!
    Men nu kom jag på att jag dricker shaker själv, och de innehåller mjölkprotein. Och jag vet ju att hon reagerar på löjligt små mängder så det kanske är därför och jag måste börja tvätta mig om händerna ofta ?! Vore ju allra enklast om det "bara" är mjölken som ställer till det och inget annat! Känns som om man inte gör annat än att leka dektektiv !!
    fast stora sonen bajsar också oftast en gång om dagen men det kommer 2 harpluttar typ. så även om det kommer ut så är det ju långt i från allt som kommer ut. Det är också då det riskerar att bli manifest, när man tycker de bajsar och inte ger dem nåt laxerande (eller för lite laxerande)..."ja men h*n bajsar ju varje dag". Det är jättesvårt det där. Ännu svårare blir det om det går så långt att de får förstoppningsdiarré för då är risken att man tänker "oj nu är h*n så lös i magen att nu måste jag sluta med laxermedel o sen blir det bara värre o värre.
  • Smulan1979
    Kavat skrev 2010-06-18 12:28:26 följande:
    Angående nötter så hade jag absolut bett att de testar både nötter, jordnöt och soja. Är man allergisk mot nötter är det ofta en snabb reaktion och man kan få andnöd. Min kompis kan inte ens vistas i samma rum som personer som äter jordnötter, hon går ständigt runt med spruta som man ska sticka i benet på henne om hon slutar andas.
    Vill inte skrämma dig i onödan, men det är bra mycket bättre att kolla upp det INNAN det kanske händer något allvarligt.
    Nötter ska man inte ge barn under 3 år och inte ens ha hemma enligt vår dietist, för det sker många andningsolyckor med nötter, alltså inte bara allergiska utan även att små barn sätter de i halsen.

Sen är som Snutten skrev, jordnötter är släkt med soja. Här finns lite mer info om sojaallergi: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Jo, och sen är det rätt vanligt att man reagerar på både mjölk, ägg och soja. När sonens äggallergi konstaterades så fick vi order från läkaren om att ta bort både mjölk som vi misstänkte men även soja helt. Men som du kan läsa i ovanstående länk så måste man inte vara allergisk mot alla sojasläktingar och kan tåla vissa osv.
    Tack så mycket för svar. Jo jag vet ju med att det kan bli väldigt allvarigt med nötallergi. Har också en kompis med en sån där spruta. Får be dem kolla upp det närmre när vi ska dit igen.

Tack för länken om soja, bra att ha. Min kompis som är allergisk mot nötter är också galet allergisk mot soja och även sojalecitin, så även om inte min dotter skulle vara allergisk mot det så var det intressant.

Man hoppas ju att det inte ska vara mer som hon är allergisk mot, det blir ju jobbigt. Speciellt för henne när hon blir äldre, vet ju hur jobbigt min kompis har det. Men men, inte så mycket man kan göra åt förstås.
    Mela78 skrev 2010-06-18 13:23:28 följande:
    Vår son är kraftigt allergisk mot både cashew och pistage. De är släkt med varandra men inte med andra nötter eller från, ej heller jordnöt. Men man kan ju vara allergisk mot andra nötter även fast de ej är besläktade. Det vore nog säkrast med ett läkarbesök och par allergiprover. Nötallergi är inte att leka med!
    Vi upptäckte allergin när sonen hade fått smaka en åttondels cashewnöt och blev först alldeles prickig sedan fick ont i magen och började svullna upp.
    Oj läskigt att han började svullna! Vi får helt enkelt se till att nötter över huvud taget inte kommer nära henne tills vi fått det kollat. Min dotter fick det ju lyckligtvis inte i sig, det kunde ju blivit värre då.
  • EL I

Jag vet att jag är tjatig och att ni duktiga gett mig så mycket tips 10 000 ggr men att jag inte riktigt tagit till mig dem. Det är nog av 2 anledningar: 1: jag vill så innerligt inte att han ska vara allergisk 2: hade/har en föreställing att allergier visar sig på ett annat sätt, typ som många av barnen här gör med snabba reaktioner som ont direkt eller massa eksem

Måste nog dock pränta in att han ÄR allergisk. I dag på dagis så sa de också att han var  typ som förut igen. INGET var bra. Arg som ett bi, vill inte göra något, ätit jättedåligt etc.
    Samma här hemma. Han är asförbannad HELA tiden!! Nu ligger han  t ex i hallen sedan 15 minuter och bara är tjurig. Blev arg för att han inte fick gunga, för att jag tog av honom skorna för att jackan inte hängde på ett visst sätt Han blir verkligen arg för ALLT!!! Nu äter han också väldigt dåligt.

Mitt största problem är mannen som inte tror han är så allergisk. Kanske får köra med att det är läkarens och dietistens inrådan att vi har STRIKT vetefritt.
    Ska ta bort havre igen också och se hur det blir. Ska ringa dietisten på måndag och säga hur det är... han sover ju bra men hans humör är olidligt! När de t o m kommenterar det på dagis (eftersom han oftast tycker det är ok borta så dröjer det rätt länge innan andra reagerar)

• Prince or Princess

Jippie!!! Mjölkallergin verkar ha växt bort! Dottern har nu fått flera dl yoghurt igår o idag, och även andra mjölkprodukter och inga reaktioner alls. Även ägg funkar tillagat nu (ej stekt/kokt sist vi prövade för några veckor sen dock)
    Och nästan alla frukter/bär/grönsaker funkar nu också! Är helt superglad! Tidigare hade vi en 4 A4-sidor lång lista till dagis med saker hon inte tålt och hon har alltid fått äta annat än de andra barnen, vilket hon ju börjat reagera på med :( stackarn.
    Kan inte fatta att det är sant, hon är inte ens 2 år! Trodde vi skulle få dras med detta i evighet! Men hon är nog fortfarande känslig mot soja, reagerade ganska snabbt på sojalecitin när hon fick ett gbg-kex smörgåsrån för några månader sedan. Fast sojasläktingarna går hur bra som helst, så jag hoppas hoppas hoppas SÅ att sojalecitin ska funka snart, eftersom det finns i typ ALLT.
    Vad lätt det är att äta ute och att laga mat helt plötsligt!
    Håller mina tummar för er andra att det ger med sig fort fort fort, inte minst för oron man (åtminstone jag) känner hela tiden att hon ska få nåt i sig och svullna upp. Fast nu är jag inte så orolig längre.

Ville bara dela med mig av en solskenshistoria!

Kram till alla er föräldrar o barn som kämpar med allergier!

• Snutten
    Prince or Princess skrev 2010-06-18 20:30:41 följande:

Jippie!!! Mjölkallergin verkar ha växt bort! Dottern har nu fått flera dl yoghurt igår o idag, och även andra mjölkprodukter och inga reaktioner alls. Även ägg funkar tillagat nu (ej stekt/kokt sist vi prövade för några veckor sen dock)
    Och nästan alla frukter/bär/grönsaker funkar nu också! Är helt superglad! Tidigare hade vi en 4 A4-sidor lång lista till dagis med saker hon inte tålt och hon har alltid fått äta annat än de andra barnen, vilket hon ju börjat reagera på med :( stackarn.
    Kan inte fatta att det är sant, hon är inte ens 2 år! Trodde vi skulle få dras med detta i evighet! Men hon är nog fortfarande känslig mot soja, reagerade ganska snabbt på sojalecitin när hon fick ett gbg-kex smörgåsrån för några månader sedan. Fast sojasläktingarna går hur bra som helst, så jag hoppas hoppas hoppas SÅ att sojalecitin ska funka snart, eftersom det finns i typ ALLT.
    Vad lätt det är att äta ute och att laga mat helt plötsligt!
    Håller mina tummar för er andra att det ger med sig fort fort fort, inte minst för oron man (åtminstone jag) känner hela tiden att hon ska få nåt i sig och svullna upp. Fast nu är jag inte så orolig längre.

Ville bara dela med mig av en solskenshistoria!

Kram till alla er föräldrar o barn som kämpar med allergier!

Oh! Va roligt för er!
  • AAEV

Nu har vi kört på sojafritt i tre veckor och igår provocerade vi med sojalectin för att se om hon är en av dom som inte tål det heller. Efter ca tre timmar så satte hon igång och skrek som besatt. Verkar som om hon inte tål det tyvärr :( Som någon annan skrev så finns det ju i allt!

Svar på tråden Allergitråden