• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mimpen

Jag måste bara få berätta. Nu har jag ätit sojafritt i snart två veckor och Hjalmars eksem är. Öh. Borta!!! Och vi har glömt smörja med kortison två kvällar, och det är ÄNDÅ hur fint som helst på kinderna! Tjohooo! Hoppas jag inte tar ut glädjen för fort nu, men det känns så skönt att äntligen ha kommit på det. Fast jag är lite sur på mig själv som inte uteslöt sojan tidigare. Jaja, lätt att vara efterklok!

Fast det blir kortison idag, man ska väl trappa ner långsamt hur som helst vill jag minnas?!

Lite klurigt är det, och jag tokläser innehållsdeklarationer på ett helt nytt sätt. Det mjölkfria satt ju liksom i ryggmärgen, men det här är nytt. De där E-numrena finns ju överallt. Men jag hittade en bea-sås hos mamma och pappa som var båda mjölk-och-soja-fri, så jag fick lite sås där på middagen i varje fall!

• 2små2stora
    mimpen skrev 2010-06-21 18:25:01 följande:
    Jag måste bara få berätta. Nu har jag ätit sojafritt i snart två veckor och Hjalmars eksem är. Öh. Borta!!! Och vi har glömt smörja med kortison två kvällar, och det är ÄNDÅ hur fint som helst på kinderna! Tjohooo! Hoppas jag inte tar ut glädjen för fort nu, men det känns så skönt att äntligen ha kommit på det. Fast jag är lite sur på mig själv som inte uteslöt sojan tidigare. Jaja, lätt att vara efterklok!

Fast det blir kortison idag, man ska väl trappa ner långsamt hur som helst vill jag minnas?!

Lite klurigt är det, och jag tokläser innehållsdeklarationer på ett helt nytt sätt. Det mjölkfria satt ju liksom i ryggmärgen, men det här är nytt. De där E-numrena finns ju överallt. Men jag hittade en bea-sås hos mamma och pappa som var båda mjölk-och-soja-fri, så jag fick lite sås där på middagen i varje fall!
    Jag hittade en jättebra lapp på ICA Maxi i Södertälje där det stod vad som innehöll soja och alla konstiga namn och nummer, fanns även för andra allergier. Den var inte större än att den rymdes i plånboken.

Felix Fisksås med dill och citron är ok även deras kalla vitlöksås.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Kavat

Ska man skratta eller gråta?

Har lite turer fram och tillbaks med dagis för att hitta en lösning och fick idag frågan om det var bättre att ha sonen där vid frukosten än lunchen för att undvika bl.a. såskladd (alla såser, redningar osv baseras på vete) vid lunchen.... Drömmer

Mmm, det är ju positivt att rektorn börjat fundera på lösningar. Men att sätta honom mitt i musli, gröt och smörgås-målet istället kanske inte gör det hela så mycket bättre med tanke på att det är vete och havre-kladd/damm/smulor vi vill komma undan... Obestämd

• Kavat
    Tibell skrev 2010-06-21 11:23:35 följande:
    K Kavat : Så här ser fläckarna ut nu. Gul/oranga och flagnar lite. Har några på magen/brösten, samt nån på vardera arm + ben
    Jätte svårt att veta, men nog ser det ut som "läkande" eksem.
    Ni får väl äta ägg någon dag och se om de blir röda igen. Eller så är det bara att ni inte varit rena.
    Men visst brukar väl mjölkeksemen gå bort fortare och inte se ut sådär på henne?
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-06-21 21:03:49 följande:
    Jätte svårt att veta, men nog ser det ut som "läkande" eksem.
    Ni får väl äta ägg någon dag och se om de blir röda igen. Eller så är det bara att ni inte varit rena.
    Men visst brukar väl mjölkeksemen gå bort fortare och inte se ut sådär på henne?
    Ja mjölkeksemen är ju prickar och brukar försvinna efter 4-5 dagar. Dessa har hon haft sedan förra helgen ( skrev fel i inlägget ovan, hade inte riktigt koll på vad det var för dag =) )
    och går liksom inte riktigt bort med mildison. De började som röda cirklar..och nu är de gul/vit aktiga. Hon har haft sådana här förut..så jag tror inte det har med mjölk att göra!
    Liknar de dina barns ägg fläckar menar du ?!
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-06-21 21:02:11 följande:
    Ska man skratta eller gråta?

Har lite turer fram och tillbaks med dagis för att hitta en lösning och fick idag frågan om det var bättre att ha sonen där vid frukosten än lunchen för att undvika bl.a. såskladd (alla såser, redningar osv baseras på vete) vid lunchen.... Drömmer

Mmm, det är ju positivt att rektorn börjat fundera på lösningar. Men att sätta honom mitt i musli, gröt och smörgås-målet istället kanske inte gör det hela så mycket bättre med tanke på att det är vete och havre-kladd/damm/smulor vi vill komma undan... Obestämd
    Kan de inte reda alla såserna med maizena då? Så slipper du gå upp så attans tidigt också
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-06-21 21:36:40 följande:
    Kan de inte reda alla såserna med maizena då? Så slipper du gå upp så attans tidigt också
    Att de ändrar till att reda allt med Maizenena majsstärkelse istället för vetemjöl känns väl helt klart som en betydligt enklare lösning än att han ska vara mitt i värsta "spannmålsbomben" för att slippa vete-rednings-såskladdande.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-06-21 21:36:40 följande:
    Mmm, det är ju helt klart smartast. Frågan är om inte det blir för dyrt också? Känns som att alla mina förslag ratas, så jag vet inte om jag vågar ens fråga?

Rektorns fråga/förslag på lösning skulle se ut så här för mig i praktiken:

Åka hemifrån 07.15 med med tre barn och lämna av ett.
    Åka hem igen med två barn, hemma strax efter 07.30
    Åka hemifrån 8.45 och lämna ett barn till. (Alternativt leka ute på dagiset en timme med nyfödd och 5 åring) Hemma strax efter 09.
    Åka till dagis 11.00 med ett barn och hämta hem ett barn. Hemma ca 11.30
    Åka till dagis 13.45 med två barn och hämta sista barnet...

Så mycket avlastning det blir med dagis! Drömmer
  • 2små2stora
    Kavat: du måste ju få lämna båda barnen samtidigt annars så funkar det inte. Fråga rektorn om det är meningen att du ska behöva åka tor dagis 1 gång/tim?

det känns som om det måste vara lättare att hålla honom ifrån mjöl om det är i sås än om det virvlar runt som damm i rummet.  Eller ska de då sluta med flingor och sånt till frukosten. Smörgåsar som barnen tar i med händerna måste väl sprida mer än sås som äts med bestick.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
Svar på tråden Allergitråden