• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Smulan1979

Hej. Jag har en liten tös på 9 månader som är mjölk- och äggallergisk. Märkte idag att hon verkar vara allergisk mot nötter också, hon fick nämligen väldigt mycket nässeluslag efter att jag pussat och tagit på henne (då hade jag nyss ätit cashewnötter).

För några dagar sedan så badade hennes pappa henne efter att han ätit samma nötter och då blev hon alldeles flammig av nässelutslag - men då trodde vi kanske att det kunde vara att han också ätit en ostmacka.

Men det verkar ju vara nötter också då. Vet någon om det är en allergi som man kan räkna med finns kvar, eller kan det växa bort som ju mjölk och ägg ofta gör? Finns det något samband med nötallergi och sojaallergi?

Vi ger henne ju inte soja nu ändå (pga mjölkallergin), men undrade om man kanske borde be läkaren testa för soja också när vi ska på återbesök i höst när hon närmar sig året. Känns ju lite olustigt att testa själv tycker jag. Men jag kanske bara nöjjar i onödan

• Snutten
    Smulan1979 skrev 2010-06-17 22:41:40 följande:
    Hej. Jag har en liten tös på 9 månader som är mjölk- och äggallergisk. Märkte idag att hon verkar vara allergisk mot nötter också, hon fick nämligen väldigt mycket nässeluslag efter att jag pussat och tagit på henne (då hade jag nyss ätit cashewnötter).

För några dagar sedan så badade hennes pappa henne efter att han ätit samma nötter och då blev hon alldeles flammig av nässelutslag - men då trodde vi kanske att det kunde vara att han också ätit en ostmacka.

Men det verkar ju vara nötter också då. Vet någon om det är en allergi som man kan räkna med finns kvar, eller kan det växa bort som ju mjölk och ägg ofta gör? Finns det något samband med nötallergi och sojaallergi?

Vi ger henne ju inte soja nu ändå (pga mjölkallergin), men undrade om man kanske borde be läkaren testa för soja också när vi ska på återbesök i höst när hon närmar sig året. Känns ju lite olustigt att testa själv tycker jag. Men jag kanske bara nöjjar i onödan
    Hur reagerar hon på mjölk? Verkar det som om hon tål ärtor och baljväxter? Visar sig hennes allergier på tester? Om du vill testa lite försiktigt kan du ju ta lite soja yoghurt eller liknande på insidan armen och se om det blir något utslag eller typ en droppe i munnen. Rekommendationen är ju att man väntar till barnet är över året så det tycker jag du kan göra.

Jordnötter och soja är släktingar eftersom jordnöt är en baljväxt och ingen nöt i egentlig mening. Andra nötter ska man vänta med tills barnet är större.
  • Snutten
    Mama Law skrev 2010-06-17 20:15:43 följande:
    blir så less vi kan inte ha wiking ute och vi kan inte ha honom inne. Han verkar vara i en väldigt känslig period nu, reagerar på allt och minsta lilla. Vet inte hur vi ska göra  övermedicinerar gör vi redan så är ju inte så kul att behöva ge mer heller och vad han reagerar på det vet vi inte. Adrenalin sprutan är med hela tiden, va den innan med men nu är vi extremt uppmärksamma så inte samma sak händer igen som i söndags då vi va näst intill tvungna att använda den men som tur va vände reaktionen med hjälp av dunderkur aerius.
    Kram!
  • Smulan1979
    Snutten skrev 2010-06-17 22:51:10 följande:
    Hur reagerar hon på mjölk? Verkar det som om hon tål ärtor och baljväxter? Visar sig hennes allergier på tester? Om du vill testa lite försiktigt kan du ju ta lite soja yoghurt eller liknande på insidan armen och se om det blir något utslag eller typ en droppe i munnen. Rekommendationen är ju att man väntar till barnet är över året så det tycker jag du kan göra.

Jordnötter och soja är släktingar eftersom jordnöt är en baljväxt och ingen nöt i egentlig mening. Andra nötter ska man vänta med tills barnet är större.
    Hon får eksem framförallt, men även skruttig mage. Om hon får mjölk direkt på sig så får hon nässelutslag. Och ja hennes mjölk- och äggallergi är konstaterade med blodprov, gjordes när hon var drygt 4 mån.

Tror inte vi gett henne ärtor ännu faktiskt när du säger det, baljväxter? Har lite dålig koll på det här. Men jag tänker vänta med soja tills hon är över året i vilket fall som helst som du ju säger - bara jag som börjar fundera i förväg Lite onödigt jag vet...
  • Kavat

Angående nötter så hade jag absolut bett att de testar både nötter, jordnöt och soja. Är man allergisk mot nötter är det ofta en snabb reaktion och man kan få andnöd. Min kompis kan inte ens vistas i samma rum som personer som äter jordnötter, hon går ständigt runt med spruta som man ska sticka i benet på henne om hon slutar andas.
    Vill inte skrämma dig i onödan, men det är bra mycket bättre att kolla upp det INNAN det kanske händer något allvarligt.
    Nötter ska man inte ge barn under 3 år och inte ens ha hemma enligt vår dietist, för det sker många andningsolyckor med nötter, alltså inte bara allergiska utan även att små barn sätter de i halsen.

Sen är som Snutten skrev, jordnötter är släkt med soja. Här finns lite mer info om sojaallergi: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Jo, och sen är det rätt vanligt att man reagerar på både mjölk, ägg och soja. När sonens äggallergi konstaterades så fick vi order från läkaren om att ta bort både mjölk som vi misstänkte men även soja helt. Men som du kan läsa i ovanstående länk så måste man inte vara allergisk mot alla sojasläktingar och kan tåla vissa osv.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-06-17 20:15:43 följande:
    blir så less vi kan inte ha wiking ute och vi kan inte ha honom inne. Han verkar vara i en väldigt känslig period nu, reagerar på allt och minsta lilla. Vet inte hur vi ska göra  övermedicinerar gör vi redan så är ju inte så kul att behöva ge mer heller och vad han reagerar på det vet vi inte. Adrenalin sprutan är med hela tiden, va den innan med men nu är vi extremt uppmärksamma så inte samma sak händer igen som i söndags då vi va näst intill tvungna att använda den men som tur va vände reaktionen med hjälp av dunderkur aerius.
    Kram!Hjärta
  • Kavat
    Söta Nasse skrev 2010-06-17 13:13:05 följande:
    hmm. det kanske inte var yosa vi har testat. har för mig att det var soja i det.

Någon som testat yosa och vet om någon är utan klumpar? de små burkarna vore ju bra, men är väl skitdyra då.

sonen tål soja, men är inte så förtjust i smaken. Testade soja sprutgrädde och han spydde. hihi, så vi kör på havrebaserat, men kan ju som sagt ha soja i bara det inte övertar smaken.
    Hm. Det är nog sojayoughurt han smakat, finns några olika sorter.

Låter ju dock lite tveksamt om han tål soja om han spyr av det? Det kanske är mängden och inte smaken han spyr av. Och att han inte tycker om det kanske är för han inte tål det?

En tanke bara för så var det här hemma och har hört om fler smarta barn som vägrar det som de inte tål. Dottern vägrade äta ägg och allt som innehöll ägg innan vi konstaterade att hon var allergisk...
  • Mela78

Vår son är kraftigt allergisk mot både cashew och pistage. De är släkt med varandra men inte med andra nötter eller från, ej heller jordnöt. Men man kan ju vara allergisk mot andra nötter även fast de ej är besläktade. Det vore nog säkrast med ett läkarbesök och par allergiprover. Nötallergi är inte att leka med!
    Vi upptäckte allergin när sonen hade fått smaka en åttondels cashewnöt och blev först alldeles prickig sedan fick ont i magen och började svullna upp.
  • Mela78
    Mela78 skrev 2010-06-18 13:23:28 följande:
    Vår son är kraftigt allergisk mot både cashew och pistage. De är släkt med varandra men inte med andra nötter eller från, ej heller jordnöt. Men man kan ju vara allergisk mot andra nötter även fast de ej är besläktade. Det vore nog säkrast med ett läkarbesök och par allergiprover. Nötallergi är inte att leka med!
    Vi upptäckte allergin när sonen hade fått smaka en åttondels cashewnöt och blev först alldeles prickig sedan fick ont i magen och började svullna upp.
    från=frön
  • EL I

så irriterande hade telefontid till sonens läkare o han skulle ringa upp när jag låg o sov, sagt ocvh gjort...vaknar nu och han har ringt 3 ggr och jag har inte vaknat av telefonen!!!! Ringde upp barn men nu har de stängt för helgen. Hoppas han ringer igen senare på dagen annars måste jag vänta ytterligare dagar att fråga mina frågor!

Sonen sover som ett litet ljus på nätterna nu, 12-13 timmar utan problem. Magen var inte det minsta uppsvälld i dag och han är absolut inte förstoppad. Vet inte alls vad jag ska tro om nåt! Misstänker att han bara har en lättare veteallergi med sina mkt lindringa eksem på kinderna, i övrigt var nog det andra en slump...men vet som sagt inte vad jag ska tro längre. Tänkte ju fråga läkaren om prover på sonen som kanske kan ge oss lite mer klarhet i det hela.

I förrgår ramlade lillen så han kunde inte stödja på benet på hela dagen i går, han kröp runt stackarn, snacka om frustrerad, men i dag haltar han i alla fall så det var nog en kraftig stukning. Är det inte det ena så är det det andra

Sonen råkade föresten få i sig en bit med mjölkchoklad häromdagen då storebror var snäll och bjöd...men ingen som helst reaktion. Sov gott på natten, ingen diarré och inget skrikande. Ska bli intressant sedan när vi ska provocera med mjölk och se om det växt bort eller om han klarar en liten mängd bara innan reaktion visar sig

Svar på tråden Allergitråden